Творча еволюція Винниченка-драматурга
Abstrakt
[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]
Ewolucja twórcza Włodzimierza Winniczenki jako dramatopisarza
Włodzimierz Winniczenko (1880-1951) – jeden z wybitnych pisarzy ukraińskich pierwszej połowy XX w. Na początku wieku nagle i pewnie wszedł do literatury, opublikowawszy opowieści i opowiadania, które niszcząc artystyczne stereotypy wywoływały duże zainteresowanie publiczności. Od roku 1906, od czasu ukazania się drukiem dramatu Dysharmonia, wkrótce także powieści Uczciwość wobec siebie rozpoczyna się nowy okres, kiedy w twórczości autora przeważają gatunki dramatu i wielkiej prozy. Otwartość do niepojętej rzeczywistości w jej pięknych oraz wstrętnych aspektach, pragnienie ujęcia jak najszerszej gamy jej kontrastów i niuansów, śmiałe i często ostre przenikanie w tajemnicy ludzkiej duszy – wszystkie te osobliwości twórczości autora powodują złożoną i wyszukaną jej poetykę. Artystyczny styl pisarza charakteryzuje się niezwykłą wielostronnością, w której główne wydaje się niepowtarzalne połączenie naturalistycznej dokładności z symboliczną tajemniczością. Z ostatnią jest powiązana skłonność do artystycznej filozoficzności, do grupowania obrazowości w taki sposób, żeby prowadziła ona do odczuwania oraz uświadomienia znaczących problemów życiowych, więzi pospolitych a uniwersalnych.
O niezwykłej złożoności artystycznego stylu autora świadczy szczególnie jego ewolucja twórcza jako dramatopisarza. Polemizując z tradycyjnym dramatem realistycznym (pozytywistycznym), autor w swojej pierwszej sztuce Dysharmonia (1906) daje wzór nowego dramatu intelektualnego, którego poetyka jest bliska poetyce muzyki kakofonicznej czyli malarstwa surrealistycznego. Jako dramaty intelektualne (utwory w jakich głównym przedmiotem ujęcia artystycznego są pewne idei filozoficzne w ich stosunkach do codzienności) napisane są takie sztuki lat 1907-1909, jak Szczeble życia, Wielki Moloch, Memento. W sztuce Ludzie obcy (1909) autor powraca do poprzednio odrzucanych przez niego tradycji melodramatu. A w następnych utworach Bazar, Kłamstwo, Czarna Pantera i Biały Niedźwiedź (1910-1911) daje bardzo oryginalne i organiczne połączenie cech dramatu intelektualnego i melodramatu.
W następnym okresie twórczości (1911-1918) autor pracuje w dziedzinie komedii satyrycznej (Towarzystwa śpiewacze, Młoda krew i in.). Od roku 1918, kiedy ukazuje się napisana jako tragedia sztuka Między dwoma siłami, poszukiwania dramaturgiczne pisarza są związane głównie z tym gatunkiem, o czym świadczą szczególnie takie utwory, jak Grzech, Pieśń Izraela, Prorok.
Amplituda poszukiwań artystycznych W. Winniczenki jest bardzo szeroka. Rozwijając już dość poważne w czasie ukazania się jego pierwszych sztuk osiągnięcia nowego dramatu europejskiego, pisarz toruje drogę rozwojowi nowoczesnego dramatu swojej własnej literatury narodowej.
Copyright (c) 1997 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.