Développement de la temporalité en français chez des apprenants polophones débutants en milieu institutionel

  • Urszula Paprocka-Piotrowska

Abstrakt

[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]

Rozwój bezpośrednich i pośrednich środków podawania informacji czasowej u uczniów polskich w początkowej fazie nauki języka francuskiego

Praca Développement de la temporalité en français chez des apprenants polonophones débutants en milieu institutionnel jest pierwszą próbą podsumowania podjętych przez autorkę badań nad rozwojem leksykalnych środków podawania informacji czasowej w tekstach narracyjnych opowiadanych ustnie przez uczniów szkoły średniej z klasy z tzw. poszerzonym programem nauczania języka francuskiego.

Kompleksowa analiza zarejestrowanych wypowiedzi, łacząca poziom mikrosemantyczny z makrostrukturą tekstu, umożliwia obserwację sposobów wyrażnia relacji czasowych (relations temporelles), perspektywy czasowej (perspective temporelle) oraz wewnętrznej charakterystyki sytuacji czasowych (caractéristiques inhérentes aux situations) na dwu różnych etapach nauki języka (po ok. 100 oraz po ok. 200 godzinach lekcji języka).

Praca rozważa zasadniczo trzy kwestie: (i) jakie pojęcia czasowe odnaleźć można w wypowiedziach uczniów po 100, a jakie po 200 godzinach nauczania; (ii) jakie środki leksykalne, bezpośrednie i pośrednie, mobilizowane są do wyrażania informacji czasowej (w tych dwu różnych momentach nauczania); (iii) jakie ogólne tendencje rozwoju wyłaniają się z poczynionych obserwacji.

Opublikowane
2019-08-06
Dział
Artykuły