De Lokis de Mérimée
Abstrakt
[Abstract only in Polish]
O Lokisie Mériméego
Artykuł jest próbą przedstawienia elementów fantastycznych w Lokisie Prospera Mériméego, ostatniej noweli pisarza, który największą perfekcję osiągnął jako nowelista.
Punktem wyjścia jest stwierdzenie T.Todorova, że to, co nadprzyrodzone, pochodzi od języka i jest zarazem jego rezultatem, jak i dowodem („Le surnaturel naît du langage, il en est à la fois la conséquence et la preuve”). Zarówno definicja „fantastyki” (le fantastique), jak i samo rozumienie discours fantastique przejęte zostały także od Todorova.
Wzorowanie się na schemacie Todorova spowodowało podzielenie analizy na trzy części. Pierwszą z nich stanowi sposób wypowiadania się (énoncé), drugą jest problem narratora (énonciation), trzecia to kompozycja (composition) oraz związany z nią stosunek czytelnika do dzieła literackiego; czas czytania noweli (le temps de la lecture) i czas opowiadania (le temps du récit) powinny ściśle z sobą korelować.
Zakończenie artykułu zwraca uwagę na styl P.Mériméego, na doskonałe stopniowanie opisywanych wydarzeń − prowadzące do przewidywanego końca − i na wszechobecną ironię pisarza, który daje do zrozumienia, że sam nie wierzy w to, co właśnie opowiedział.
Copyright (c) 1993 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.