Cechy folkloru w muzyce religijnej tradycji rzymskokatolickiej na Białorusi

Słowa kluczowe: folklor religijny, muzyka religijna, śpiewane litery, technika śpiewu

Abstrakt

Folklor religijny na Białorusi istnieje na dwóch poziomach: folklor śpiewany bezpośrednio w domach i folklor śpiewany w kościele. Często folklor „domowy” przenika do kościelnych śpiewów liturgicznych. Specyfikę wykonawstwa folklorystycznego w muzyce religijnej można prześledzić poprzez tekst (transformacja tekstu literackiego słowami dialektalnymi i zapożyczonymi), bezpośrednio poprzez muzykę (adaptacja do melodii elementów wariacyjnych, ornamenty folklorystyczne, bardzo wolne tempo itp.) i sposób wykonania (przerwanie śpiewanej frazy, śpiewy w rezonansie klatki piersiowej, transpozycja tonacji itp.). W artykule opisano charakterystyczne cechy interpretacji utworów religijnych na Białorusi zarówno na poziomie liturgicznym, jak i domowym. Wyodrębniono w nim i opisano sposoby wykonania oraz pokazano ich podobieństwa na przykładzie konkretnych utworów muzycznych. Na pokrewieństwo sztuki folklorystycznej i kościelnej wskazują nie tylko ich ogólne cechy, ale również wzajemne powiązania. Przejawia się to w ogólnych właściwościach gatunkowych, środkach wyrazu, stylu śpiewania, na który składa się: synteza słowa i melodii, modalno-melodyczna struktura, frazowanie dyktowane oddechami, jedność metrum i rytmu, elementy polifonii (heterofonii).

Bibliografia

Gruber, Roman. Vseobshchaya istoriya muzyki. Izdatel'stvo Muzgiz, 1956 [Грубер, Роман. Всеобщая история музыки. Издательство Музгиз, 1956].

Gustova, Larisa. „Muzykal'no-foneticheskoye rodstvo tserkovnaga i fol'klornogo peniya v drevnebelorusskoy kul'ture (opyt komparativnogo analiza)”. Obreteniye obraza, 2009, ss. 161-178 [Густова, Лариса. „Музыкально-фонетическое родство церковнага и фольклорного пения в древнебелорусской культуре (опыт компаративного анализа)”. Обретение образа, 2009, cc. 161-178].

Hnatiuk, Aleksandra. Ukraïnsʹka dukhovna barokkova pisnya. Yzdatelʹstvo Pereval, 1994 [Гнатюк, Олександра. Украïнська духовна бароккова пісня. Издательство Перевал, 1994].

Rozenshild, Konstantin. Istoriya zarubezhnoy muzyki. Izdatel'stvo Muzyka, 1973 [Розеншильд, Константин. История зарубежной музыки. Издательство Музыка, 1973].

Stern, David. „Vidnosini duhownih pisien do liturgii u shidnih slovian XVII-XVIII stst.”. Slovensko-rusínsko-ukrajinské vzťahy od obrodenia po súčasnosť, ed. Ján Doruľa, Slavistický kabinet SAV, 2000, ss. 321-330 [Stern, David. „Відносини духовних пісень до літургії у східних слов’ян ХVII–XVIII стст”. Slovensko-rusínsko-ukrajinské vzťahy od obrodenia po súčasnosť, ed. Ján Doruľa, Slavistický kabinet SAV, 2000, ss 321-330].

Zosim, Olga. „Vostochnoslavyanskaya dukhovnaya pesennost': liturgicheskiy aspekt”. Kul'tura. Nauka. Tvorchestvo vypusk 5, 2011, ss. 424-432 [Зосим, Ольга. „Восточнославянская духовная песенность: литургический аспект”. Культура. Наука. Творчество, выпуск 5, 2011, cc. 424-432].

Opublikowane
2022-12-29
Dział
Artykuły