Cykl nocy i dnia w Kuli i Krzyżu G. K. Chestertona
Abstrakt
Pojawiający się często w metaforyce Chestertona motyw światła i ciemności, w powieści Kula i krzyż przybiera formę cyklu dnia i nocy. Cykl ten narzuca fabule określony rytm, który rządzi zarówno toczącym się pojedynkiem głównych bohaterów, jak i innymi wydarzeniami. Czas wieczorny i nocny jest raczej przeznaczony dla istotnych i głębokich refleksji, które pojawiają się na przykład w pierwszej i ostatniej scenie powieści oraz w trakcie innych wydarzeń decydujących o rozwoju duchowym bohaterów. Wydaje się, że czas dzienny bardziej sprzyja rozwojowi relacji łączącej ich ze sobą i światem zewnętrznym.
Bibliografia
Benson, Ian T. Introduction to The Ball and the Cross, Manalive, The Flying Inn. The Collected Works of G. K. Chesterton, vol. 7, Ignatius Press, 2004, pp. 15–32.
Blissett, William. “The Ball and the Cross (1910).” The Chesterton Review, vol. 8, no. 1, 1982, pp. 30–34.
Boyd, Ian. The Novels of G. K. Chesterton: A Study in Art and Propaganda. Paul Elek, 1975.
Chesterton, Gilbert K. The Autobiography of G. K. Chesterton. The Collected Works of G. K. Chesterton, edited by George J. Marlin et al., vol. 16, Ignatius Press, 1988.
Chesterton, Gilbert K. The Ball and the Cross. The Collected Works of G. K. Chesterton, edited by George J. Marlin and Richard P. Rabatin, vol. 7, Ignatius Press, 2004, pp. 35–258.
Chesterton, Gilbert K. Orthodoxy. The Collected Works of G. K. Chesterton. Vol. 1, Ignatius Press, 1986, pp. 209–366.
Coates, John. “The Ball and the Cross and the Edwardian Novel of Ideas.” The Chesterton Review, vol. 18, no. 1, 1992, pp. 49–81.
Conlon, Denis J. G. K. Chesterton: A Reappraisal. Methuen, 2015.
Gardner, Martin. “Levels of Allegory in The Ball and the Cross.” The Chesterton Review, vol. 18, no. 1, 1992, pp. 37–47.
Hunter, Lynette. G. K. Chesterton: Explorations in Allegory. St. Martin’s Press, 1979.
Lurker, Manfred. Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach. Translated by Ryszard Wojnakowski, Znak, 1994.
Oddie, William. Chesterton and the Romance of Orthodoxy: The Making of GKC, 1874-1908. Oxford UP, 2010.
Szymczak-Kordulasińska, Monika. In Search of Truth: G. K. Chesterton’s Father Brown Stories as the Medium of Moral and Philosophical Reflection. 2018. Warsaw University, PhD dissertation.
Szymczak-Kordulasińska, Monika. “Koncepcja odwrotności i integralności w myśli Gilberta Keitha Chestertona” [The Concept of the Reverse and Integrity in the Thought of Gilbert Keith Chesterton]. Chrześcijańska koncepcja Europy i Polski w perspektywie nauczania Kardynała Josepha Ratzingera/Benedykta XVI, edited by Helena Czakowska and Mariusz Kuciński, Fondazione Vaticana Joseph Ratzinger Benedetto XVI, Centrum Studiów Ratzingera/ Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, 2017, pp. 179–89.
Urbański, Stanisław. “Noc ducha.” Leksykon duchowości katolickiej, edited by Marek Chmielewski, Wydawnictwo “M”, 2002, pp. 582–84.
Ward, Maisie. Gilbert Keith Chesterton. Sheed and Ward, 1944.
“Durand History, Family Crest & Coats of Arms.” House of Names. Swyrich Corporation, https://www.houseofnames.com/durand-family-crest.
“Night.” Dictionary of Biblical Imagery, edited by Leland Ryken et al., InterVarsity Press, 1998, pp. 594–95.
“Time.” Dictionary of Biblical Imagery, edited by Leland Ryken et al., InterVarsity Press, 1998, pp. 870–72.
Copyright (c) 2022 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.