Nawiedzony czas w Śpiewajcie, z Prochów, Śpiewajcie Jesmyn Ward

Słowa kluczowe: Jesmyn Ward, czas, duchy, Paul Ricoeur, tożsamość narracyjna, literatura afroamerykańska

Abstrakt

Śpiewajcie, z prochów, śpiewajcie Jesmyn Ward jest historią zarówno o przeszłości jak i o teraźniejszości. Wypełniają ją bowiem postacie zamieszkujące współczesne amerykańskie Południe oraz duchy reprezentujące minioną rasową niesprawiedliwość. Duchy te są manifestacją dawnej przemocy na tle rasowym, znakiem przeszłości nawiedzającej teraźniejszość. Jednak Śpiewajcie, z prochów, śpiewajcie zawiera w sobie czasową aporię: z jednej strony obecność duchów jest łącznikiem pomiędzy dwoma odrębnymi przedziałami czasowymi, z drugiej strony przeszłość i teraźniejszość mieszają się ze sobą za sprawą pozostałości po czasie minionym, takich jak więzienie Parchman czy rasowa dyskryminacja, z którą Jojo i jego rodzina muszą sobie radzić na co dzień. W efekcie fabuła powieści wydaje się mieć swój własny wymiar czasowy. Wychodząc od teorii Paula Ricoeura z jego pracy Czas i opowieść, artykuł dowodzi, iż różni narratorzy opowiadają swoją historię nie tylko w celu zrozumienia wymiaru czasowego, w którym przyszło im żyć, lecz również po to, by osiągnąć formę narracyjnej tożsamości wzmacniającej afroamerykańską wspólnotę.

Bibliografia

Brogan, Kathleen. “American Stories of Cultural Haunting: Tales of Heirs and Ethnographers.” College English, vol. 57, no. 2, 1995, pp. 149–65.

Chassot, Joanne. Ghosts of the African Diaspora. Dartmouth College P, 2018.

Cucarella-Ramon, Vicent. “Black Ghosts of the Diasporic Memory in Jesmyn Ward’s Sing, Unburied, Sing.” Roczniki Humanistyczne, vol. 69, no. 11, 2021, pp. 63–77.

Gordon, Avery F. Ghostly Matters: Haunting and the Sociological Imagination. U of Minnesota P, 2008.

Gray, Richard. Southern Aberrations, Writers of the American South and the Problems of Regionalism. Louisiana State UP, 2000.

Morrison, Toni. “The Site of Memory.” Inventing the Truth: The Art and Craft of Memoir, edited by William Zinsser, Houghton Mifflin, 1995, pp. 101–24.

Ricoeur, Paul. Time and Narrative. Vol. 3, translated by Kathleen Blamey and David Pellauer, U of Chicago P, 1988.

Swartzfager, Megan Ashley. “‘Ain’t no more stories for you here’: Vengeful Hauntings and Traumatized Community in Jesmyn Ward’s Sing, Unburied, Sing.” Mississippi Quarterly, vol. 73, no. 3, 2020, pp. 313–34.

Ward, Jesmyn. Sing, Unburied, Sing. Scribner, 2017.

Ward, Jesmyn, editor. The Fire this Time. Bloomsbury, 2016.

Opublikowane
2022-12-28
Dział
Artykuły