Splątane czasowości narracji wieloświatowej: Life’s Lottery Kima Newmana
Abstrakt
Odwołując się do najnowszych tendencji w narratologii nienaturalnej, artykuł poddaje analizie powieść w formie gry książkowej Life’s Lottery Kima Newmana w odniesieniu do kwantowej teorii wieloświata Davida Deutscha. Rozwidlająca się struktura narracyjna powieści, umożliwiająca wpływ czytelnika na rozwój danego wątku poprzez wybór spośród określonych z góry opcji, odrzuca powszechnie zakładane właściwości czasu, takie jak jednokierunkowość i niezmienność, oraz podważa klasyczne modele narratologiczne relacji czasowych między historią a dyskursem. W Life’s Lottery czas nieustannie rozwidla się w sprzeczne linie czasowe, które są nie tylko równoległe do siebie, ale mogą się także przecinać i zapętlać, co pozwala na przemieszczanie się w czasie i przestrzeni. Stworzony w ten sposób złożony wieloświat jest nie tylko kluczem do narracji interaktywnej w powieści, ale może także zostać odczytany jako paradoksalnie realistyczne przedstawienie przygodności życia.
Bibliografia
Aarseth, Espen J. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Johns Hopkins UP, 1997.
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge UP, 2002.
Alber, Jan. Unnatural Narrative: Impossible Worlds in Fiction and Drama. U of Nebraska P, 2016.
Chatman, Seymour. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Cornell UP, 1978.
Deutsch, David. The Fabric of Reality: The Science of Parallel Universes, and its Implications. Penguin, 1998. E-book.
Fludernik, Monika. “Time in Narrative.” Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, edited by David Herman et al., Routledge, 2005, pp. 608–12.
Genette, Gerard. Narrative Discourse: An Essay in Method. Translated by Jane E. Lewin, Cornell UP, 1980.
Heinze, Rüdiger. “The Whirligig of Time.” A Poetics of Unnatural Narrative, edited by Jan Alber et al., Ohio State UP, 2013, pp. 31–44.
Herman, David. Basic Elements of Narrative. Wiley-Blackwell, 2012.
Koenitz, Hartmut. “Towards a Specific Theory of Interactive Digital Narrative.” Interactive Digital Narrative: History, Theory, and Practice, edited by Hartmut Koenitz et al., Routledge, 2015, pp. 91–105.
Martínez, María-Ángeles. Storyworld Possible Selves. De Gruyter Mouton, 2018.
Newman, Kim. Life’s Lottery. Titan Books, 2014.
Richardson, Brian. “Beyond Story and Discourse: Narrative Time in Postmodern and Nonmimetic Fiction.” Narrative Dynamics: Essays on Time, Plot, Closure, and Frames, edited by Brian Richardson et al., Ohio State UP, 2002, pp. 47–63.
Rimmon-Kenan, Shlomith. Narrative Fiction: Contemporary Poetics. 2nd ed., Routledge, 2005.
Rubenstein, Mary-Jane. Worlds without End: The Many Lives of the Multiverse. Columbia UP, 2014.
Ryan, Marie-Laure. “From Parallel Universes to Possible Worlds: Ontological Pluralism in Physics, Narratology, and Narrative.” Poetics Today, vol. 27, no. 4, 2006, pp. 633–74.
Ryan, Marie-Laure. Narrative as Virtual Reality: Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media. John Hopkins UP, 2001.
Ryan, Marie-Laure. “Temporal Paradoxes in Narrative.” Style, vol. 43, no. 2, 2009, pp. 142–64.
Salter, Anastasia. What Is Your Quest? From Adventure Games to Interactive Books. U of Iowa P, 2014.
Wake, Paul. “The Unnatural Conventions of the Interactive Gamebook.” Unnatural Narratology: Extensions, Revisions and Challenges, edited by Jan Alber and Brian Richardson, Ohio State UP, 2020, pp. 189–207.
Wardrip-Fruin, Noah. Expressive Processing: Digital Fictions, Computer Games, and Software Studies. MIT Press, 2009.
Copyright (c) 2022 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.