Historyzacja współczesnego kapitalizmu w literaturze fantastycznonaukowej: Retrospekcja spekulatywna i wyobcowanie poznawcze w powieści New York 2140 Kima Stanleya Robinsona i noweli Emergency Skin Nory K. Jemisin
Abstrakt
Celem artykułu jest analiza historyzującej perspektywy przyjętej w dwóch opublikowanych w ostatnich latach tekstach fantastycznonaukowych: powieści Kima Stanleya Robinsona New York 2140 (2017) i noweli Nory K. Jemisin Emergency Skin (2019). W obydwu tych tekstach teraźniejszość autorów ukazana jest z punktu widzenia przedstawionej w nich przyszłości i postrzegana jako historyczna przeszłość rzeczywistości przedstawionej. Hipotetyczny dystans czasowy ma umożliwić zakwestionowanie i rekalibrację sposobu postrzegania przez czytelnika współczesnego kapitalizmu.
Opierając się na tekstach Robinsona i Jemisin, artykuł omawia historyzm i mimetyczny potencjał literatury fantastycznonaukowej, przejawiający się w sposobie, w jaki sytuuje ona teraźniejszość jako element procesu historycznego. Zabieg ten ma na celu uzyskanie lepszego zrozumienia współczesnych trendów i przewidywanych trajektorii ich rozwoju. W obu tekstach dychotomii między wyobrażoną przyszłością a pozaliteracką teraźniejszością odpowiada dialektyka utopijno-‑dystopijna, w której rzeczywistość późnego kapitalizmu jest jednoznacznie identyfikowana jako dystopijna. Połączenie perspektywy utopijnej i fantastycznonaukowej daje efekt wyobcowania poznawczego, który pociąga za sobą odnowę percepcyjną w odniesieniu do kapitalizmu, którego rzekomo niepodważalny status jest zakwestionowany przez ujawnienie jego historycznej zmienności.
Celem analizy jest wykazanie, że uhistorycznianie współczesnego kapitalizmu w ramach science fiction może podważyć ideologiczną hegemonię neoliberalizmu, obnażyć jego dystopijne cechy i wskazać możliwości przekształcenia systemu, który opiera się na założeniu, że nie ma wobec niego alternatyw. Taka historyzacja może wywołać epistemiczną przemianę w postrzeganiu przez czytelnika współczesnej rzeczywistości społeczno-gospodarczej, podkreślając zarówno jej niedostrzegane dotąd defekty, jak i jej (r)ewolucyjny potencjał.
Bibliografia
Beaumont, Matthew. Utopia Ltd.: Ideologies of Social Dreaming in England 1870-1900. Brill, 2005.
Braudel, Fernand. The Mediterranean and the Mediterranean World in the Age of Philip II. Vol. 1, U of California P, 1995.
Curran, Dean. Risk, Power, and Inequality in the 21st Century. Springer, 2016.
de Vicente, José Luis. “Angry Optimism in a Drowned World: A Conversation with Kim Stanley Robinson.” CCCB, 31 Oct. 2017, www.lab.cccb.org/en/angry-optimism-in-a-drowned-world-a-conversation-with-kim-stanley-robinson. Accessed 14 Feb. 2022.
Freedman, Carl. Critical Theory and Science Fiction. Wesleyan UP, 2000.
“Interview with Kim Stanley Robinson.” Big Echo. Critical SF, www.bigecho.org/kim-stanley-robinson. Accessed 20 Feb. 2022.
Jameson, Fredric. Archaeologies of the Future: The Desire Called Utopia and Other Science Fictions. Verso, 2005.
Jameson, Fredric. “Progress Versus Utopia; or, Can We Imagine the Future?” Science Fiction Studies, vol. 9, no. 2, 1982, pp. 147–58.
Jameson, Fredric. Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism. Duke UP, 1991.
Jemisin, N. K. Emergency Skin. Amazon Original Stories, 2019.
Klein, Naomi. The Shock Doctrine: The Rise of Disaster Capitalism. Penguin, 2007.
Levitas, Ruth. Utopia as Method. Springer, 2013.
Robinson, Kim Stanley. New York 2140. Orbit, 2017.
Schmid, Helga. Uchronia: Designing Time. Birkhäuser, 2020.
Spiegel, Simon. “Things Made Strange: On the Concept of ‘Estrangement’ in Science Fiction Theory.” Science Fiction Studies, vol. 35, no. 3, 2008, pp. 369–85.
Suvin, Darko. Metamorphoses of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre. Yale UP, 1979.
Copyright (c) 2022 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.