Dziecko i antropocen: opowieść o podróży w czasie jako sposób na upodmiotowienie dzieci w obliczu globalnej pandemii
Abstrakt
Artykuł analizuje The Dog Who Saved the World Rossa Welforda, współczesną powieść dla dzieci traktującą o podróży w czasie, opublikowaną na początku wybuchu epidemii COVID-19. Książka opisuje epidemię, której skutki mogą być o wiele bardziej katastrofalne dla całej ludzkości w bliskiej przyszłości. Autor umiejętnie używa narracji do zaangażowania dziecięcych czytelników, odwzorowując nastrój panujący podczas obecnej pandemii, w rezultacie czego stają się oni wobec niej bardziej odporni. W tym celu autor kładzie nacisk na „dobrą” technologię, odróżniając ją od tej „złej”, co umożliwia dzieciom bezpieczną konfrontację ze złożonością współczesnej technologii. Jednocześnie czytelnicy zostają wprowadzeni w zawiłą koncepcję podróży w czasie za sprawą wszelkich skrótowych odniesień do technologii, które dobrze znają i stosują, na przykład, w wiadomościach tekstowych lub korzystając z portali społecznościowych.
Bibliografia
Boseley, Sarah. “Origin Story: What Do We Know about Where Coronavirus Came from?” The Guardian, 12 Dec. 2020, www.theguardian.com/world/2020/dec/12/where-did-coronavirus-come-from-covid. Accessed 7 June 2022.
Campbell, Joseph. The Order and the Other: Young Adult Dystopian Literature and Science Fiction. UP of Mississipi, 2019.
Crossley-Holland, Kevin. The Penguin Book of Norse Myths: Gods of the Vikings. Penguin, 2011.
Jaques, Zoe. Children’s Literature and the Postmodern: Animal, Environment, Cyborg. Routledge, 2018.
Tagliamonte, Sali. “So Sick or So Cool: The Language of Youth on the Internet.” Language in Society, vol. 45, 2016, pp. 1–39.
Thompson, Stephen. “The Child, the Family, the Relationship. Familiar Stories: Family Storytelling, and Ideology in Philip Pullman’s His Dark Materials.” In Children’s Literature: New Approaches, edited by Karin Lesnik-Oberstein, Palgrave Macmillian, 2004, pp. 144–67.
Thompson, Terry. “I Determined to Descend: Devolution in the Time Machine.” The CEA Critic, vol. 63, no. 3, 2001, pp. 13–22.
Sainsbury, Lisa. Metaphysics of Children’s Literature: Climbing Fuzzy Mountains. Bloomsbury Academic, 2021.
UK Health Security Agency. “Covid 19: epidemiology, Virology and Clinical Features.” 16 Jan. 2020 (updated 17 May 2022), www.gov.uk/government/publications/wuhan-novel-coronavirus-background-information. Accessed 20 June 2022.
Welford, Ross. The Dog Who Saved the World. HarperCollins, 2019.
Wells, Herbert. The Time Machine. Everyman, 2002.
Zimmerman, Lee. Trauma and the Discourse of Climate Change: Literature, Psychoanalysis, and Denial. Routledge, 2020.
Copyright (c) 2022 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.