Pomiędzy iluzją a rzeczywistością: ciało w opowiadaniach „Le Jeûne” i „La Mort d’un Paysan” Emila Zoli
Abstrakt
Niniejszy artykuł analizuje dwa opowiadania Emila Zoli, stanowiące jego wkład w Le Nouveau Décaméron, wieloautorskie przedsięwzięcie pod redakcją Catulle’a Mendèsa. Opowiadania „Le Jeûne” i „La Mort d’un paysan” można traktować jako dwie propozycje refleksji na wspólny temat – związku między sferą materialną i duchową, między wymiarem fizycznym ciała a jego wnętrzem. W „Le Jeûne” elokwencja wikariusza w połączeniu z ciepłą atmosferą we wnętrzu kościoła doprowadza frywolną i egoistyczną baronową do zmysłowej przyjemności, będącej zaprzeczeniem kazań duchownego. Na zasadzie kontrastu „La Mort d’un paysan” ukazuje pozytywny obraz życia wiejskiego, cechującego się naturalnym rytmem życia i ludzką solidarnością, w którym śmierć jest akceptowana jako naturalna kolej rzeczy, a wszelka iluzja odrzucana. Oba teksty pozwalają Zoli poddać ostrej krytyce z dwóch przeciwstawnych perspektyw zakłamany i bezproduktywny idealizm.
Bibliografia
Ménard, Sophie. Émile Zola et les aveux du corps. Classiques Garnier, 2014.
Le Nouveau Décaméron. Paris, E. Dentu Éditeur, 1884-1887, 10 vol.
Seillan, Jean-Marie. Le Roman idéaliste dans le second XIXe siècle. Classiques Garnier, 2012.
Serres, Michel. Feux et signaux de brume, Zola. Grasset, 1975.
Zola, Émile. « Comment on meurt ». Œuvres complètes, vol. 9. Cercle du Livre Précieux, 1966-1970, pp. 559-584.
Zola, Émile. « Le Jeûne ». Le Nouveau Décaméron. Deuxième journée, « Dans l’atelier ». Paris, E. Dentu Éditeur, 1884, pp. 81-91.
Zola, Émile. « La Mort d’un paysan ». Le Nouveau Décaméron. Cinquième journée, « La Rue et la Route ». Paris, E. Dentu Éditeur, 1885, pp. 11-22.
Zola, Émile. « La Terre ». Œuvres complètes, vol. 5. Le Cercle du Livre Précieux, 1966-1970, pp. 749-1157.
Copyright (c) 2022 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.