Osiąganie docelowej artykulacji angielskich samogłosek przez polskich uczniów: wpływ nauczania wymowy w czasach Covid-19, imitiacji i muzykalności

Słowa kluczowe: ocena wymowy, samogłoski angielskie, imitacja, muzykalność

Abstrakt

Niniejsze pilotażowe badanie eksperymentalne jest próbą oceny osiągnięcia celów fonetycznych odnośnie do wybranych samogłosek angielskich wśród dwunastu polskich studentów filologii angielskiej po jednym semestrze intensywnego szkolenia internetowego z wymowy w warunkach pandemii. Analizie (w tym statystycznej) poddane są różnice w wynikach ocen w dwóch kontekstach eksperymentalnych, tj. czytania i naśladowania. Dodatkowo, badana jest relacja między muzykalnością a osiągnięciami docelowymi w wymowie. W tym celu nagrane próbki czytanych i imitowanych angielskich słów zawierających samogłoski w jednolitym kontekście /h_d/ zostały ocenione za pomocą 5-stopniowej skali Likerta przez sześciu wykładowców z doświadczeniem w uczeniu wymowy angielskiej na poziomie akademickim. W większości przypadków, ogólna ocena wymowy samogłosek angielskich przekracza założony poziom akceptowalności wynoszący 50%. Badanie przyniosło szereg nieoczekiwanych wyników. Po pierwsze, kobiety osiągnęły znacznie lepsze wyniki niż mężczyźni w eksperymencie polegającym na czytaniu słów, ale nie w eksperymencie opartym na imitacji. Po drugie, stwierdzono silniejszą korelację między wynikami czytania a muzykalnością niż między wynikami imitacji a muzykalnością.

Bibliografia

Balas, Anna. Non-native Vowel Perception. The Interplay of Categories and Features. Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018.

Best, Catherine T. “A Direct Realist View of Cross-language Speech Perception.” Speech Perception and Linguistic Experience: Issues in Cross-Language Research, edited by Winifred Strange, York Press, 1995, pp. 171-204.

Birdsong, David. “Age and Second Language Acquisition and Processing: A Selective Overview.” Language Learning, vol. 56, no. 1, 2006, pp. 9-49.

Boersma, Paul. “Praat, a system for doing phonetics by computer.” Glot International, vol.10, no. 9/10, 2001, pp. 341-345.

Bohn, Ocke-Schwen, and James Emil Flege. “The Production of New and Similar Vowels by Adult German Learners of English.” Studies in Second Language Acquisition, vol. 14, 1992, pp. 131-158.

Chobert, Julie, and Mireille Besson. “Musical Expertise and Second Language Learning.” Brain Sciences, vol. 3, no. 2, 2013, pp. 923-940.

Cruttenden, Alan. Gimson’s Pronunciation of English. 8th ed. Routledge, 2014.

Deterding, David. “The Formants of Monophthong Vowels in Standard Southern British English Pronunciation.” Journal of the International Phonetic Association, vol. 27, 1997, pp. 47-55.

Dolman, Matthew, and Ryan Spring. “To What Extent Does Musical Aptitude Influence Foreign Language Pronunciation Skills? A Multi-factorial Analysis of Japanese Learners of English.” World Journal of English Language, vol. 4, no. 4, 2014, pp. 1-11. DOI: 10.5430/wjel.v4n4p1.

Flege, James Emil. “Second Language Speech Learning: Theory, Problems, Findings.” Speech Perception and Linguistic Experience: Issues in Cross-Language Research, edited by Winifred Strange, Timonium, 1995, pp. 233-277.

Flege, James Emil, Murray J. Munro, and Robert Allen Fox. “Auditory and Categorical Effects on Cross-Language Vowel Perception.” Journal of the Acoustical Society of America, vol. 95, 1994, pp. 3623-3641. DOI: 10.1121/1.409931.

Fonseca-Mora, Carmen, Carmen Toscano-Fuentes, and Kathleen Wermke. “Melodies that Help: The Relation Between Language Aptitude and Musical Intelligence.” Anglistik. International Journal of English Studies, vol. 22, no. 1, 2011, pp. 101-118.

Gonet, Wiktor, Jolanta Szpyra-Kozłowska and Radosław Święciński. “Clashes with Ashes.” Issues in Accents of English 2: Variability and Norm, edited by Ewa Waniek- Klimczak, Cambridge Scholars Publishing, 2010, 213-228.

Gordon, Edwin. Advanced Measures of Music Audiation. GIA Publications, 1989.

Gordon, Edwin. Predictive Validity Study of AMMA: A One-Year Longitudinal Predictive Validity Study of The Advanced Measures of Music and Audiation. GIA Publications, 1990.

Gralińska-Brawata, Anna, and Paulina Rybińska. “The Relationship Between the Production of Word Stress and Musical Abilities in Polish Learners of English.” Research in Language, vol. 15, no. 3, 2017, pp. 265-283.

Iverson, Paul, Patricia Kuhl, Reiko Akahane-Yamada, Eugen Disch, Yoh’ich Tohkura, Andreas Kettermann, and Claudia Siebert. “A Perceptual Interference Account of Acquisition Difficulties for Non-Native Phonemes.” Cognition, vol. 87, 2003, pp. B47-B57.

Jackendoff, Ray. “Parallels and Non-parallels Between Language and Music.” Music Perception, vol. 26, no. 3, 2009, pp. 195-204. DOI: 10.1525/MP.2009.26.3.195.

Kuhl, Patricia, and Paul Iverson. “Mapping the Perceptual Magnet Effect for Speech Using Signal Detection Theory and Multidimentional Scaling.” The Journal of the Acoustical Society of America, vol. 97, no. 1, 1995, pp. 553-562.

Larsen-Freeman, Diane, and Michael Long. An Introduction to Second Language Acquisition Research. Longman, 1992.

Long, Michael. “Second Language Acquisition as a Function of Age: Research Findings and Methodological Issues.” Progression and Regression in Language, edited by K. Hyltenstam and A. Viberg, Cambridge UP, 1993.

Miller, James. “Auditory-perceptual Interpretation of the Vowel.” The Journal of Acoustic Society of America, vol. 85, no. 5, 1989, pp. 2114-2134.

Molivanov, Riia, Päivi Pietilä, Mari Tervaniemi, and Paulo Esquef. “Foreign Language Pronunciation Skills and Musical Aptitude: A Study of Finnish Adults with Higher Education.” Learning and Individual Differences, vol. 20, no. 1, 2010, pp. 56-60.

Nowacka, Marta. Phonetic Attainment in Polish College and University Students of English. A Study in the Productive and Receptive Pronunciation Skills. Unpublished PhD dissertation, Maria Curie-Skłodowska University, Lublin, 2008.

Pastuszek-Lipińska, Barbara. “Musicians Outperform Nonmusicians in Speech Imitation.” Computer Music Modelling and Retrieval. Sense of Sounds. Springer, 2008, pp. 56-73. Lecture Notes in Computer Science, vol. 4969. DOI: 10.1007/978-3-540-85035-9_4.

Pei, Zhengwei, Yidi Wu, Xiaocui Xiang, and Huimin Qian. “The Effects of Musical Aptitude and Musical Training on Phonological Production in Foreign Languages.” English Language Teaching, vol. 9, no. 6, 2016, pp. 19-29.

Peltola, Terhi. “Factors Affecting the Categorizing and Rating of the Goodness of L2 Vowels.” Proceedings of the XXVII Phonetics Symposium, 2012, pp. 48-51.

Rojczyk, Arkadiusz. “Forming New Vowel Categories in Second Language Speech: The Case of Polish Learners’ Production of English /e/ and /ɪ/.” Research in Language, vol. 8, 2010, pp. 85-97.

Rojczyk, Arkadiusz, and Andrzej Porzuczek. “Selected Aspects in the Acquisition of English Phonology by Polish Learners – Segments and Prosody.” Readings in Second Language Acquisition, edited by Danuta Gabryś-Barker, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2012, pp. 93-120.

Schleuter, Stanley. “The Relationship of AMMA Scores to Sightsinging, Dictation, and SAT Scores of University Music Majors.” Contributions to Music Education, vol. 22, 1993, pp. 57-63.

Schön, Daniele, Cyrille Magne, and Mireille Besson. “The Music of Speech: Music Training Facilitates Pitch Processing in Both Music and Language.” Psychophysiology, vol. 41, 2004, pp. 341-349.

Sobkowiak, Włodzimierz. English Phonetics for Poles: A Resource Book for Learners and Teachers. Wydawnictwo Poznańskie, 2001.

Stasiak, Sławomir. The Acquisition of English Pronunciation in a Polish Secondary School Setting. Unpublished PhD dissertation, Maria Curie-Skłodowska University, Lublin, 2021.

Szpyra-Kozłowska, Jolanta, Justyna Frankiewicz, Marta Nowacka, and Lidia Stadnicka. “Assessing assessment methods on the reliability of pronunciation tests in EFL.” PTLC2005, citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.546.5252&rep=rep1&type=pdf.

Trubetzkoy, Nikolaj. Principles of Phonology. 1939. University of California Press, 1969.

Opublikowane
2021-12-30