Specyfika nauczania leksyki języka obcego w przypadku uczniów z myśleniem o charakterze klipowym
Abstrakt
Artykuł stanowi próbę przybliżenia zjawiska myślenia klipowego. Termin ten, choć mało rozpowszechniony w polskim dyskursie naukowym, trafnie wskazuje na istotne zmiany, które dokonały się w umysłach pokolenia „cyfrowych tubylców”. W dobie postępującej cyfryzacji coraz częstsze stały się bowiem problemy związane z deficytem uwagi. Z jednej strony obserwuje się tendencję do powierzchownego przyjmowania informacji i generalizacji, co w konsekwencji utrudnia całościowe rozumienie zjawiska, pozbawia umiejętności krytycznego myślenia. Z drugiej zaś strony myślenie klipowe może nieść z sobą pozytywne aspekty. W artykule dokonano próby odnalezienia metod dydaktycznych, rozwijających korzystne strony tego zjawiska, które jednocześnie zwiększają efektywność i atrakcyjność lekcji języka rosyjskiego jako obcego. Jako narzędzie metodologiczne wybrano podejście kognitywne. Przeprowadzona analiza wskazała, że szczególną uwagę należy zwrócić na nauczanie holistyczne oraz ćwiczenie umiejętności wskazywania przyczyn oraz skutków wydarzeń. Następnie autorka przedstawiła typy zadań, które mogą sprzyjać wprowadzaniu danych założeń do glottodydaktyki.
Bibliografia
Broniarz, Renata. Programu nauczania języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego w 4‑letnim liceum ogólnokształcącym i 5‑letnim technikum (zgodny z wariantem podstawy programowej III.2.0. i III.2). WSiP, 2019.
Coste, Daniel, Brian North, Joseph Sheils i John Trim. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Tłum. Waldemar Martyniuk. Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 2003.
Jabłońska, Marta R. Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.
Klimkiewicz, Aleksandra. „Nowa rzeczywistość dydaktyczna w nauczaniu języka rosyjskiego: oczekiwania studentów vs proces nauczania”. Problemy współczesnej glottodydaktyki i nauczania przekładu, red. Joanna Mampe, Jolanta Hinc i Adam Jarosz, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017, ss. 65-76.
Komorowska, Hanna. Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna, 2003.
Kraynov, Andrey Leonidovich. „Klipovoye myshleniye v kontekste obrazovatel’nykh praktik: sotsial’no-filosofskiy analiz”. Izvestiya saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Seriya: Filosofiya. Psikhologiya. Pedagogika, nr 3 (19), 2019, ss. 262-266 [Крайнов, Андрей Леонидович. „Клиповое мышление в контексте образовательных практик: социально- философский анализ”. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Философия. Психология. Педагогика, № 3 (19), 2019, сс. 262-266].
Mackiewicz, Maciej. Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, 2005.
Makarovska, Olga. „Klipovost’ myshleniya i formirovaniye mezhkul’turnoy kompetentsii”. Studia Rossica Posnaniensia, t. 35, 2010, ss. 133-134 [Макаровска, Ольга. „Клиповость мышления и формирование межкультурной компетенции”. Studia Rossica Posnaniensia, t. 35, 2010, cc. 133-134].
Miller, John P., redaktor, Holistic Learning and Spirituality in Education: Breaking New Ground. State University of New York Press, 2005.
Okkan, Ahmet i Aydin, Selami. „The Effects of the Use of Quizlet on Vocabulary Learning Motivation”. Language and Technology, nr 2 (1), 2020 ss. 16-25.
Sartori, Giovanni. Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Tłum. Józef Uszyński. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
Semenovskikh, Tat’yana Viktorovna. „Fenomen «klipovogo myshleniya» v obrazovatel’noy vuzovskoy srede”. Naukovedeniye, nr 5 (24), 2014 [Семеновских, Татьяна Викторовна. „Феномен «Клипового мышления» в образовательной вузовской среде”. Науковедение, № 5 (24), 2014], Науковедение, naukovedenie.ru/PDF/105PVN514.pdf. Dostęp 01.07.2020.
Simakova, Svetlana Ivanovna. „Klipovizatsiya myshleniya u molodezhikak sledstviye razvitiya vizual’nykh kommunikatsiy v SMI”. Znak: problemnoye pole mediaobrazovaniya: nauchnyy zhurnal, nr 2 (24), 2017, ss. 107-118 [Симакова, Светлана Ивановна. „Клиповизация мышления у молодежикак следствие развития визуальных коммуникаций в СМИ”. Знак: проблемное поле медиаобразования: научный журнал, № 2 (24), 2017, cc. 107-118].
Sładkiewicz, Żanna, i Marta Noińska. „O roli nauczania elementów niewerbalnych na lekcjach języka obcego (na przykładzie gestów polskich i rosyjskich)”. Problemy współczesnej glottodydaktyki i nauczania przekładu, red. Joanna Mampe, Jolanta Hinc i Adam Jarosz. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017, ss. 169-186.
Szymańska, Marta. Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2016.
Toffler, Alvin. Trzecia fala. Tłum. Ewa Woydyłło i Michał Kłobukowski. Wydawnictwo Kurpisz S.A., 2006.
Żydek-Bednarczuk, Urszula. Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 2015.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.