System władzy w ChRL w okresie reform: Ewolucja, wyzwania, sprzeczności. Część II: lata 2012-2020
Abstrakt
Niniejszy tekst stanowi analizę przemian w strukturach władzy w ChRL oraz ewolucji modelu rządów w tym kraju, jakie nastąpiły po XVIII zjeździe Komunistycznej Partii Chin, to jest po objęciu przez Xi Jinpinga stanowiska sekretarza generalnego partii. Zauważalny już w okresie rządów Hu Jintao kryzys modelu „kolektywnego kierownictwa” przyczynił się do tego, że po 2012 r. rozpoczęło się konsolidowanie władzy oraz kompetencji w ręku niewielkiej liczby instancji partyjnych, nad którymi bezpośredni nadzór objął Xi Jinping. Celem tego działania było odzyskanie przez najwyższe gremia decyzyjne kontroli nad całym aparatem partyjno-państwowym a w rezultacie skuteczniejsze zarządzanie krajem i bardziej efektywna implementacja reform. Wprowadzanie przez Xi Jinpinga nowego, jednoosobowego modelu podejmowania kluczowych decyzji wiązało się także z osłabianiem czy wręcz eliminacją wpływowych grup interesu w partii i aparacie państwowym, czego przejawem stała się kampania zwalczania korupcji oraz szereg działań dyscyplinarnych zastosowanych wobec urzędników wszystkich szczebli.
Okres po XVIII zjeździe KPCh to także czas formowania się nowego układu w elitach władzy. Z jednej strony znaczącą czy wręcz kluczową pozycję w procesie decyzyjnym uzyskali bliscy doradcy i stronnicy Xi Jinpinga, z drugiej – w organach władzy wyższego szczebla zaczęły kształtować się grupy i frakcje niepowiązane ściśle z jednym z poprzednich przywódców, lecz oparte na wspólnej tożsamości zawodowej, branżowej, pokoleniowej oraz na określonych wizjach drogi dalszego rozwoju, jaką Chiny winny podążać. Ostatnia dekada to ponadto okres wyraźnego wzrostu znaczenia instytucji doradczych i gremiów eksperckich w zakresie planowania polityki.
Bibliografia
Bogusz, Michał, i Jakub Jakóbowski. Komunistyczna Partia Chin i jej państwo. Konserwatywny zwrot Xi Jinpinga. Ośrodek Studiów Wschodnich im. M. Karpia, 2019.
Burski, Ksawery. „Biuro Polityczne KPCh na ciągłym szkoleniu”. Azja-Pacyfik, t. 18, 2015, ss. 280-284.
Burski, Ksawery. „Rozkwit chińskich think-tanków i nowe oczekiwania wobec nich”. Azja-Pacyfik t. 18, 2015, ss. 271-279.
Cheng, Li. Chinese Politics In the Xi Jinping Era. Reassessing The Collective Leadership. Brookings Institution Press, 2016.
Cheng, Li. „Xi Jinping Inner Circle”. China Leadership Monitor, Hoover Institution, cz. 1: „The Shaanxi Gang”, t. 43, 2014; cz. 2: „Friends From Xi’s Formative Years”, t. 44, 2014; cz. 3: „Political Proteges From the Provinces”, t. 45, 2014; cz. 4: „The Mishu Cluster I”, t. 46, 2015; cz. 5: „The Mishu Cluster II”, t. 47, 2015.
Fewsmith, Joseph. The Logic and Limits of Political Reform in China. Cambridge University Press, 2012.
Jakóbowski, Jakub. Dryf chińskich reform. Polityka gospodarcza pierwszej kadencji Xi Jinpinga, Ośrodek Studiów Wschodnim im. M. Karpia, 2017.
Kojima, Kazuko. “The Power Structure Under the Leadership of Xi Jinping”. Public Policy Review t. 11, nr 1, 2015, ss. 45-66.
Lieberthal, Kenneth. Li Cheng i Keping Yu. China’s Political Development. Brookings Institution Press, 2014.
Shambaugh, David. China’s Communist Party: Atrophy and Adaptation. Woodrow Wilson Center Press, 2008.
Shirk, Susan. China: Fragile Superpower. Oxford University Press, 2008.
Wo-Lap Lam, Willy. Changing of the Guard: Beijing Grooms Sixth-Generation Cadres for 2020s. The Jamestown Foundation, 2010.
Yifu, Lin. Demystifying the Chinese Economy. Cambridge University Press, 2011.
Yu, Keping. Democracy in China: Challenge or Opportunity. World Scientific Publishing, 2016.
Zheng, Yongnian. Globalisation and State Transformation in China. Cambridge University Press, 2004.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.