Z Towarzystwa Jezusowego do Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych. Myśl pedagogiczna Grzegorza Piramowicza a Ratio Studiorum
Abstrakt
Grzegorz Piramowicz – Ormianin lwowski, wywodzący się z mieszczańskiej rodziny jezuita jest jednym z najwybitniejszych działaczy Komisji Edukacji Narodowej, a także ważnym teoretykiem myśli pedagogicznej w Rzeczypospolitej. Obok wielu ważnych dzieł, które pozostawił po sobie, za szczególnie istotne dla historii wychowania w Polsce uznaje się Powinności nauczyciela – pierwszy polski poradnik metodyczny dla nauczycieli szkół elementarnych. Dzieło to było analizowane w historiografii z punktu widzenia jego nowatorstwa w aspekcie metody pracy edukacyjnej i wychowawczej w XVIII-wiecznej szkole i jako kompendium ówczesnej wiedzy pedagogicznej. Niniejszy artykuł natomiast został poświęcony dociekaniu źródeł wiedzy pedagogicznej Piramowicza. Porównanie treści Powinności nauczyciela z jezuickim Ratio studiorum, opracowanym jeszcze w XVI w. i wykorzystywanym w jezuickich kolegiach do kasaty w 1773 r., wyraźnie pokazuje, że Grzegorz Piramowicz czerpał głównie z tradycji swojego zakonu. W swoim dziele, w dużej mierze przejął i dostosował do potrzeb szkoły elementarnej przepisy wychowawcze obowiązujące w kolegiach jezuickich. Należy przy tym dodać, że czerpał on z własnego doświadczenia nauczycielskiego, co umożliwiło mu twórcze przejęcie tych zasad i stworzenie pierwszego w Polsce poradnika metodycznego dla nauczycieli, w którym teoria wsparta była doświadczeniem własnym autora.
Bibliografia
Aleksandrowicz, Elżbieta. „Piramowicz Grzegorz Wincenty”. W Polski słownik biograficzny, t. XXIV, red. E. Rostworowski, 529-536. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk‒Łódź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1981.
Axer, Jerzy. „Polski teatr jezuicki jako teatr polityczny”. W Jezuici a kultura polska: materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491‒1991) i 450-lecia powstania Towarzystwa Jezusowego (1540‒1990), Kraków, 15‒17 lutego 1991 r., red. L. Grzebień SJ, S. Obirek SJ, 11-22. Kraków: Instytut Kultury Religijnej przy Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego, 1993.
Bednarski, Stanisław. Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce. Studium z dziejów kultury i szkolnictwa polskiego. Kraków: Wydawnictwo Księży Jezuitów, 1933.
Borowski, Andrzej. „Renesans a humanizm jezuicki”. W Jezuici a kultura polska: materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491‒1991) i 450-lecia powstania Towarzystwa Jezusowego (1540‒1990), Kraków, 15‒17 lutego 1991 r., red. L. Grzebień SJ, S. Obirek SJ, 27-39. Kraków: Instytut Kultury Religijnej przy Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego, 1993.
Dutkiewicz, Józef. Historia Państwowego Seminarium Nauczycielskiego Męskiego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego (1786‒1933). Łowicz: Rada Pedagogiczna Seminarium, 1934.
Garszczyńska, Bożena. „Grzegorz Wincenty Piramowicz (1735‒1801)”. W Pisarze polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński, t. I, 484-500. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
Gawlik, Stanisław. Grzegorz Piramowicz – idee, słowa, czyny. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2006.
Janeczek, Stanisław. „Ideały wychowawcze w edukacji oświeceniowej (w perspektywie historii intelektualnej). Z dziejów Komisji Edukacji Narodowej”. Roczniki Kulturoznawcze 6, nr 2 (2015): 5-37.
Janeczek, Stanisław. Komisja Edukacji Narodowej. Studia i szkice z dziejów polskiej kultury intelektualnej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 2018.
Jobert, Ambroise. Komisja Edukacji Narodowej w Polsce (1773‒1794). Jej dzieło wychowania obywatelskiego, przeł. M. Chamcówna, przedm. H. Barycz. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1979.
Litak, Stanisław. „Jezuici na tle innych zakonów męskich w Polsce w XVI‒XVIII wieku”. W Jezuici a kultura polska. Materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491‒1991) i 450-lecia powstania Towarzystwa Jezusowego (1540‒1990), Kraków, 15‒17 lutego 1991 r., red. L. Grzebień SJ, S. Obirek SJ, 185-198. Kraków: Instytut Kultury Religijnej przy Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego, 1993.
Litak, Stanisław. „Szkoły parafialne w Polsce w XVIII w. przed powstaniem Komisji Edukacji Narodowej”. Roczniki Humanistyczne 25, z. 2 (1977): 137-162.
Lubieniecka, Janina. Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. Warszawa: „Nasza Księgarnia”, 1960.
Mitera-Dobrowolska, Mieczysława. „Kształtowanie postaw ideowych młodego pokolenia w szkołach Komisji Edukacji Narodowej (1773‒1794)”. Roczniki Humanistyczne 25, z. 2 (1977): 163-198.
Mrozowska, Kamilla. „Grzegorz Piramowicz jako sekretarz Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych (1775‒1787)”. Studia i Materiały z Dziejów Nauki Polskiej. Seria A z. 2 (1958): 164-199.
Natoński, Bronisław. „Jezuici a Komisja Edukacji Narodowej”. Roczniki Humanistyczne 25, z. 2 (1977): 65-100.
Piechnik, Ludwik. „Działalność jezuitów polskich na polu szkolnictwa (1565‒1773)”. W Jezuici a kultura polska: materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491–1991) i 450-lecia powstania Towarzystwa Jezusowego (1540‒1990), Kraków, 15‒17 lutego 1991 r. red., L. Grzebień SJ, S. Obirek SJ, 243-259. Kraków: Instytut Kultury Religijnej przy Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego, 1993.
Piechnik, Ludwik. „Początki seminariów nauczycielskich w Polsce w wieku XVI”. Nasza Przeszłość 10 (1959): 159-175.
Piechnik, Ludwik. Powstanie i rozwój jezuickiej Ratio studiorum (1548‒1599). Kraków: Wydawnictwo WAM, 2003.
Piechnik, Ludwik. „Przemiany w szkolnictwie jezuickim w Polsce XVIII wieku”. Roczniki Humanistyczne 25, z. 2 (1977): 31-63.
Pohoska, Hanna. Wizytatorowie generalni Komisji Edukacji Narodowej. Monografia z dziejów administracji szkolnej Komisji Edukacji Narodowej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 1957.
Poplatek, Jan. Komisja Edukacji Narodowej. Udział byłych jezuitów w pracach Komisji Edukacji Narodowej, uzup. L. Grzebień, przygotował do druku J. Paszenda. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy, 1973.
Ziółek, Ewa M. „Grzegorz Piramowicz – teoretyk i praktyk pedagogiki polskiego oświecenia”. W Studia z dziejów wychowania i kształcenia od średniowiecza do XIX wieku, red. J. Gwioździk, przy współudziale P.P. Barczyka [seria: Ars Educandi. Źródła, t. I], 264-273. Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, 2009.
Ziółek, Ewa M. „Mistrz i jego mecenas. Słowo o współpracy Grzegorza Piramowicza i Ignacego Potockiego w dziele edukacji ludu”. W Ród Potockich w odmęcie historii (XVII‒XX w.), red. Z. Janeczek, 463-471. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, 2007.
Ziółek, Jan. „Związki Grzegorza Piramowicza z Potockimi”. W Grzegorz Piramowicz i jego epoka, red. K.A. Boreczek, A.A. Witusik, 93-102. Kurów: Kurowskie Towarzystwo Regionalne, Lubelski Oddział Polskiego Towarzystwa Historycznego, 2001.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.