Zmysł dotyku w literackich reprezentacjach Nikołaja Leskowa

Słowa kluczowe: Mikołaj Leskow, proza, dotyk, materia, mitologia, folklor, religia, model haptyczny

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie zmysłu dotyku w świecie przedstawionym wybranych tekstów prozatorskich rosyjskiego pisarza doby realizmu – Mikołaja Leskowa, jak również określenie reprezentatywnej dla ich haptyczności poetyki. W artykule zostały opisane wrażenia dotykowe, zarówno aktywne – gdy to Leskowowscy bohaterowie stają inicjatorami zwrotu haptycznego, jak i bierne – gdy to postaci są dotykane. Analiza wybranych tekstów pozwala na sformułowanie wniosku, iż poznanie haptyczne w przypadku analizowanych tekstów Leskowa jest głęboko osadzone w poetyce realizmu. Uwzględnienie jednak kontekstów kulturowych, zarówno ludowo-mitologicznych, jak i religijnych ujawnia ich ścisłe powiązanie z poetyką romantyczną. Pisarz w opisie sfery tykalnej swych bohaterów w sposób płynny przechodzi od materii do duchowości, magii, mistyki, łączy elementy gatunków ludowych z literaturą hagiograficzną. Leskowowska prezentacja zmysłu dotyku pokazuje potrzebę współistnienia i równowagi w człowieku zarówno poznania haptycznego materialnego, jak i poznania haptycznego „duchowego”.  Nie bez znaczenia pozostaje także interpretacja haptyczności głównych bohaterów przez otoczenie, która ujawnia różnorodną optykę rosyjskiego społeczeństwa i staje się dodatkowym elementem jego charakterystyki.

Bibliografia

‘Bezoar’. Def. A Entsiklopedicheskiy slovar' Brokkhauz i Yefron v 86 tomakh. Sankt Peterburg, 1890-1907 [Энциклопедический словарь Брокгауз и Ефрон в 86 томах. Санкт Петербург, 1890-1907].

‘Haptyczny’. Def. A Bartosiewicz, Marek. Enter, 2001. Narodowy Korpus Języka Polskiego (nkjp.pl).

‘Kot’. Def. A Mify narodov mira, red. S.A. Tokarev, Moskva: Sovetskaya entsiklopediya, t. 2, 1988. [Мифы народов мира, ред. С.А. Токарев, Москва: Советская энциклопедия, т. 2, 1988].

‘Niedźwiedź’. Def. A Kopaliński, Władysław. Słownik symboli. Wiedza Powszechna, 1990.

‘Niedźwiedź’. Def. A Tresidder, Jack. Słownik symboli. Tłum. Bożenna Stokłosa, Wydawnictwo RM, 2001.

‘Pocałunek’. Def. A Tresidder, Jack. Słownik symboli. Tłum. Bożenna Stokłosa, Wydawnictwo RM, 2001.

‘Protopop’. Def. A Markunas, Antoni, i Tamara Uczitiel. Leksykon chrześcijaństwa rosyjsko-polski i polsko-rosyjski. Лексикон христанства русско-польский и польско-русский. Wydawnictwo Naukowe UAM, 1999.

‘Woda’. Def. A Feuillet, Michell. Leksykon symboli chrześcijańskich. Tłum. Magdalena Paleń, Księgarnia św. Wojciecha, 2004.

Arsieniew, Nikolay. „Tradycje duchowe rodziny rosyjskiej”. Tomáš Špidlik. Wielcy mistycy rosyjscy, przekład z języka włoskiego Janina Dembska, red. naukowa i przedmowa Henryk Paprocki, Wydawnictwo m, 1998, ss. 305-308.

Behr-Sigel, Elizabeth. Miejsce serca. Wprowadzenie w duchowość prawosławną. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.

Brach-Czaina, Jolanta. „Dotknięcie świata”. Błony umysłu. Wydawnictwo Sic!, 2003, ss. 57-72.

Bułgakow, Sergiusz. Ikona i kult ikony. Zarys dogmatyczny, przekład i opracowanie ks. Henryk Paprocki. Wydawnictwo homini, 2002.

Deleuze, Gelles. Francis Bacon. Logika wrażenia. Tłum. Anna Z. Jaksender, Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, 2018.

Epshteyn, Mikhail. „Khaptika. Chelovek osyazayushchiy”. Mikhail Epshteyn. Filosofiya tela, Alteya, 2006, ss. 16-38 [Эпштейн, Михаил. „Хаптика. Человек осязающий». Михаил Эпштейн. Философия тела. Алтея, 2006, cc. 16-38].

Evdokimov, Paul. „Piękno ikon”. Tomáš Špidlik. Wielcy mistycy rosyjscy, przekład z języka włoskiego Janina Dembska, red. naukowa i przedmowa Henryk Paprocki, Wydawnictwo m, 1996, ss. 285-294.

Faryno, Yezhi. Vvedeniye v literaturovedeniye. Uchebnoye posobie. Izdatel'stvo RGPU im. A.I. Gertsena, 2004. [Фарыно, Ежи. Введение в литературоведение. Учебное пособиe. Издательство РГПУ им. А.И. Герцена, 2004].

Gibson, James J. The Sense Considerd as Perceptual Systems. Cornell University. Houghton Mifflin, 1966.

Grunwald, Martin. Homo Hapticus. Dlaczego nie możemy żyć bez zmysłu dotyku. Tłum. Ewa Kowynia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.

Howes, David. „The Expanding Field of Sensory Studies”. Routledge. Sensory Studies, www.sensorystudies.org/wordpress/wp-content/uploads/2010/02/The-Expanding-Field-of- Sensory-Studies-v.1.0-July-2013.pdf. Dostęp 30.06.2022.

Khalizev, Valentin, Ol'ga Mayorova. „Leskovskaya kontseptsiya pravednichestva”. V mire Leskova. Sbornik statey. Sovetskiy pisatel', 1983, ss. 196-232. [Хализев, Валентин, Ольга Майорова. „Лесковская концепция праведничества”. В мире Лескова. Сборник статей. Советский писатель, 1983, сc. 196-232].

Kolobova, Alina Ivanovna. «Simvolicheskoye znacheniye potseluya v khristianstve» [Тимченко, Мария Станиславовна. «Символическое значение поцелуя в христианстве»]. CYBERLENINKA, cyberleninka.ru/article/n/simvolicheskoe-znachenie-potseluya-v-hristianstve. Dostęp 30.06.2022.

Kuderski, Krzysztof. „Nauka o sercu jako miejscu spotkania Boga i człowieka w nauczaniu świętego Bazylego Wielkiego”. Elpis, t. 18, 2016, ss. 75-80, repozytorium.uwb.edu.pl/ jspui/handle/11320/4889. Dostęp 2.09.2022.

Łebkowska Anna, Łukasz Wróblewski i Patrycja Badysiak. W kulturze dotyku? Dotyk i jego reprezentacje w tekstach kultury. Nomos, 2016.

Marzec, Grzegorz. „Dotyk w pozytywizmie”, 2015. Sensualność w kulturze polskiej. Projekt rozwojowy realizowany w ramach grantu na projekty zamawiane, dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, nr projektu N R17 0005 06/2009, kier. Włodzimierz Bolecki, Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, Pracownia Poetyki Historycznej, sensualnosc.bn.org.pl/pl/zespol/login/?next=/pl/. Dostęp 30.06.2022.

Pawłowicz, Jacek J. „Przebóstwienie jako uczestnictwo człowieka w Boskiej naturze w teologicznej refleksji Cerkwi prawosławnej”, Repozytorium Centrum Otwartej Nauki, depot. ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2356/Przeb%C3%B3stwienie%20jako%20uczestni ctwo %20w%20Boskiej%20Naturze.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Dostęp 30.06.2022.

Rygorowicz-Kuźma, Anna. „Terminologia prawosławna w języku polskim (na przykładzie osób duchownych)”. Acta Polono-Ruthenica, t. 16, 2011, ss. 403-413.

Schetz, Adriana. „Percepcja bez wrażeń zmysłowych. ‘Nowa psychologia’ J.J. Gibsona”. Roczniki Psychologiczne, t. 15, nr 1, 2012, ss. 31-53.

Skorupa, Ewa. „Zagadki dotyku (i spojrzenia) w ‘Cnotliwych’ Elizy Orzeszkowej”. Teksty i Konteksty, nr 8 (13), 2018, ss. 436-454.

Špidlik, Tomáš. „Hezychazm w Rosji – Nił Sorski”. Tomáš Špidlik. Wielcy mistycy rosyjscy, przekład z języka włoskiego Janina Dembska, red. naukowa i przedmowa Henryk Paprocki, Wydawnictwo m, 1996, ss. 115-132.

Terebikhin, Nicolai Mikhaylovich. „Topos bani v religioznoy antropologii narodov svyatoy Rossii”. Vestnik Severnogo (Arkticheskogo) federal'nogo universiteta imeni M.V. Lomonosova. Seriya: Gumanitarnyye i sotsial'nyye nauki, no. 4, 2019, ss. 138-146 [Теребихин, Николай Михайлович. «Топос бани в религиозной антропологии народов святой России». Вестник Северного (Арктического) федерального университета имени М.В. Ломоносова, Серия: Гуманитарные и социальные науки, № 4, 2019, cc. 138-146]

Tkaczyk, Krzysztof. „Zwischen Sehen und Tasten. Zum Paradigmenwechsel in der deutsche Ästhetik des 18. Jahrhunderts”. Acta Philologica, 2015, ss. 17-25.

Yoshitaka, Ota. „What is ‘the Haptic’?: Consideration of Logique de la Sensation and Deleuze’s theory of sensation”. Aesthetics, 2008, vol. 59, issue 1, ss. 29-42.

Opublikowane
2022-09-14
Dział
Varia