Wczesne włoskie koncerty klawiszowe Francesca Durantego

Słowa kluczowe: Francesco Durante, muzyka włoska osiemnastego wieku, Neapol, stylistyka, controbasso, koncert klawiszowy

Abstrakt

Dzieła przeznaczone na solowy instrument klawiszowy z towarzyszeniem orkiestry tworzą osobny nurt w gatunku koncertu instrumentalnego, mający swoje początki w pierwszej połowie osiemnastego wieku, jak wskazują zachowane źródła. Gatunek ten, uznawany za specjalność zwłaszcza kompozytorów z krajów niemieckojęzycznych, powstawał wówczas także we Włoszech. Autorem jednych z najwcześniejszych włoskich koncertów klawiszowych był działający w Neapolu Francesco Durante (1684-1755). Podczas gdy do tej pory w literaturze uwaga poświęcana bywała jedynie Koncertowi B-dur tego kompozytora, do naszych czasów zachowały się niekompletnie jeszcze dwa inne koncerty klawesynowe jego autorstwa, nieuwzględniane dotąd przez badaczy – Koncert A-durKoncert C-dur. Wspólnie te trzy dzieła pozwalają zaobserwować przemiany stylistyczne, jakie w epoce Bacha i Haendla miały miejsce na terenie Włoch, a zarazem dostarczają cennych informacji na temat historii komponowania i wykonywania koncertu klawiszowego.

Bibliografia

Butt, John. „Towards a Genealogy of the Keyboard Concerto”. The Keyboard in Baroque Europe, red. Christopher Hogwood, Cambridge UP, 2003, ss. 93-110.

Costantini, Danilo, i Ausilia Magaudda. „Giacomo Francesco Milano Franco d’Aragona.” Sadie, t. 16, ss. 670.

Degrada, Francesco. „Appunti critici sui concerti di Francesco Durante”. Chigiana: Rassegna annuale di Studi musicologici, nr 4, 1967, ss. 145-165.

Dietz, Hanns-Bertold. „Francesco Durante”. Sadie, t. 7, ss. 739-745.

Freeman, Daniel E. „The Earliest Italian Keyboard Concertos”. The Journal of Musicology, nr 2, 1985-1986, ss. 121-145.

Harris, John M. A History of Music for Harpsichord or Piano and Orchestra. The Scarecrow Press, 2003.

Heller, Karl. „Das frühe Konzert für Tasteninstrumente in Italien und Deutschland.” Contributi musicologici del Centro Ricerche dell’AMIS, nr 10, 1997, ss. 239-254.

Kolneder, Walter. „The Solo Concerto”. The New Oxford History of Music, red. Gerald Abraham, t. 6, Oxford UP, 1986, ss. 302-376.

Maunder, Richard. The Scoring of Baroque Concertos. The Boydell Press, 2004.

Sadie, Stanley, redaktor. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Wyd. 2, Oxford UP, 2001. 29 tomów.

Slatford, Rodney, i Alyn Shipton. „Double bass”. Sadie, t. 7, ss. 519-525.

Stowell, Robin. „Performance practice in the eighteenth-century concerto.” The Cambridge Companion to the Concerto, red. Simon P. Keefe, Cambridge UP, 2005, ss. 192-226.

Talbot, Michael. „The Concerto Allegro in the Early Eighteenth Century II.” Music and Letters, nr 2, 1971, ss. 159-172.

White, Chappell. From Vivaldi to Viotti. A History of the Early Classical Violin Concerto. Gordon and Breach, 1994.

Zanetti, Roberto. La musica italiana nel settecento, t. 2, Bramante Editrice, 1978, ss. 1095-1102.

Opublikowane
2021-12-09
Dział
Artykuły