Nieznane tria smyczkowe Amanda Ivanschiza OSPPE (1727-1758)
Abstrakt
Trio smyczkowe to gatunek niezwykle popularny w II połowie XVIII wieku, jednak obecnie w dużej mierze zapomniany i pozostający w cieniu kwartetu smyczkowego. Jednym z kompozytorów, którzy tworzyli podwaliny tego gatunku był austriacki paulin, o. Amandus Ivanschiz (1727-1758). Jego rola nie została jednak dostrzeżona przez wcześniejszych badaczy ze względu na nieznajomość biografii autora i wynikające z tego błędne (znacznie późniejsze) datowanie zachowanej twórczości. Celem artykułu jest przedstawienie wkładu Ivanschiza w wykształcenie klasycznego tria smyczkowego, a także prezentacja sześciu niewzmiankowanych w literaturze źródeł ze zbiorów klasztoru benedyktynów w Melk (Austria), wśród których znajdują się dwa nieznane dotychczas utwory o. Amanda.
Bibliografia
Andreis, Josip. „Razvoj muzičke umjetnosti u Hrvatskoj”. Historijski razvoj muzičke kulture u Jugoslaviji, red. Josip Andreis i in., 1962, ss. 11-280.
Brook, Barry S. „Haydn’s String Trios: a Misunderstood Genre”. Current Musicology, nr 36, 1983, ss. 61-77.
Brook, Barry S., redaktor. The Breitkopf Thematic Catalogue: The Six Parts and Sixteen Supplements 1762-1787. Dover Publications, 1966.
Douglas, Paul M., redaktor. Amandus Ivanschiz: Six sonatas a tre for flute, viola, and basso continuo, t. 1, nr. 1-3, Nova Music, 1982.
Flotzinger, Rudolf, i Gernot Gruber. „Die Epoche zwischen den Epochen”. Musikgeschichte Österreichs, t. 2: Vom Barock zur Gegenwart, red. Rudolf Flotzinger, Gernot Gruber, Verlag Styria, 1979, ss. 75-113.
Jochymczyk, Maciej. Amandus Ivanschiz – His Life and Music. With a Thematic Catalog of Works. Musica Iagellonica, 2016.
Kirkendale, Warren. Fuge und Fugato in der Kammermusik des Rokoko und der Klassik. Schneider, 1966.
Lütteken, Laurenz. „Streichtrio”. Die Musik in Geschichte und Gegenwart Online, www.mgg-online.com/mgg/stable/16098. Dostęp 10.02.2021.
Pokorn, Danilo, redaktor. Amandus Ivančič: Sonate a tre. Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti, 1983. Monumenta artis musicae Sloveniae I. Reedycja online opatrzona nowym wstępem, DOI: 10.3986/9790709004386. Dostęp 16.02.2021.
Pokorn, Danilo, redaktor. Amandus Ivančič: Simfonije za dve violini in bas. Znanstvenoraziskovalni center Slovenske akademije znanosti in umetnosti, 1984. Monumenta artis musicae Sloveniae III. Reedycja online opatrzona nowym wstępem, DOI: 10.3986/9790709004393. Dostęp 16.02.2021.
Ringmacher, Christian Ulrich. Catalogo de’ soli, duetti, trii, quadri, quintetti, partite, de’ concerti e delle sinfonie per il cembalo, violino, flauto traverso ed altri stromenti che si trovano in manoscritto nella officina musica di Christiano Ulrico Ringmacher librario in Berolino. Ringmacher, 1773.
Steur, Peter i Markus Lutz. Music for Lute Instruments. A Database. mss.slweiss.de. Dostęp 15.02.2021.
Tilmouth, Michael, i Basil Smallman. „String trio”. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. Stanley Sadie, wyd. 2, t. 24, Macmillan Publishers, 2001, ss. 596-597.
Unverricht, Hubert. Geschichte des Streichtrios. Schneider, 1969. Mainzer Studien zur Musikwissenschaft, t. 2.
Vidaković, Albe. „Ivančić, Amando”. Muzička enciklopedija, t. 1, Leksikografski zavod FNRJ, 1958, s. 722.
Webster, James. „Towards a History of Viennese Chamber Music in the Early Classical Period”. Journal of the American Musicological Society, t. 27, nr 2, 1974, ss. 212-247.
Županović, Lovro. Centuries of Croatian Music. Tłum. Vladimir Ivir, t. 1, Music Information Center, 1984.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.