Jak w bibliotece Gustawa Herlinga-Grudzińskiego znalazła się partytura opery Il Prigioniero Luigiego Dallapiccoli?

  • Lech Dzierżanowski
Słowa kluczowe: opera XX wieku, Roman Palester, Gustaw Herling-Grudziński, epistolografia emigracyjna

Abstrakt

Artykuł opisuje epizod dotyczący współpracy dwóch wybitnych twórców emigracyjnych: kompozytora Romana Palestra i pisarza Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, który o mały włos nie doprowadził do powstania wspólnego dzieła – opery opartej na opowiadaniu Grudzińskiego Wieża z muzyką Palestra. Punktem wyjścia jest fakt istnienia w bibliotece Herlinga partytury opery Luigi Dallapiccoli – Il Prigioniero. W rozwikłaniu zagadki, skąd w zbiorach pisarza znalazła się ta właśnie partytura, pomocna okazuje się korespondencja obu twórców. Po krótkiej charakterystyce  perypetii życiowych i drogi twórczej obu artystów w momencie rozpoczęcia znajomości, autor przechodzi do zainteresowań operowych Palestra: przedstawia pokrótce historię niedokończonej opery Żywe kamienie, a także cytuje fragmenty jego korespondencji z różnymi pisarzami dotyczącymi poszukiwania odpowiedniego libretta operowego. Po rozpatrzeniu wielu różnych propozycji okazuje się, że najatrakcyjniejszym dla kompozytora materiałem jest opowiadanie Grudzińskiego Wieża, oczywiście po odpowiedniej adaptacji na libretto. To właśnie w tym celu, za sugestią Palestra, Herling kupuje partyturę, która do dziś zachowała się w jego bibliotece. Duży cytat z jego listu jest dowodem, jak daleko obaj twórcy zaangażowali się w potencjalną współpracę. Jednak ostatecznie do niej nie doszło. Autor opisuje perypetie tego projektu, próbując dociec, jakie ostateczne przyczyny sprawiły, że tandem twórczy Grudziński–Palester ostatecznie nie zaistniał. Wspomina też dalsze, również niezrealizowane plany operowe obu emigracyjnych twórców.

Bibliografia

Archiwum Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w Neapolu, sygn. 53 [ArGHG]

Listy Romana Palestra do Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (zbiory nieopracowane) [ArKP]

Listy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego do Romana Palestra

Biblioteka Polska w Paryżu (zbiory nieopracowane, nr akcesji 7221/1-2) [BPP]

List Romana Palestra do Kazimierza Wierzyńskiego z 19 listopada 1955

Biblioteka Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Inwentarz, oprac. Dorota Fortuna, Instytut Dokumentacji i Studiów nad Literaturą Polską, 2019.

Helman, Zofia. Roman Palester. Twórca i dzieło. Musica Iagiellonica, 1999.

Herling-Grudziński, Gustaw. Dziennik pisany nocą, t. III. Wydawnictwo Literackie, 2012.

Kudelski, Zdzisław. Gustaw Herling Grudziński i „Kultura” paryska. Fakty – historia – świadectwa. Towarzystwo Naukowe KUL, 2013.

„Listy Romana Palestra do Jerzego Stempowskiego”. Wiadomości Kulturalne, nr 11, 1994, s. 22.

Muzeum Literatury w Warszawie, sygn. 667, t. XII [ML]

List Romana Palestra do Stanisława Balińskiego z 19 listopada 1955

Palester, Roman. Słuch absolutny. Niedokończona autobiografia i listy z lat wojny. Wstęp i oprac. Zofia Helman, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2017.

Wejs-Milewska, Violetta. Radio Wolna Europa na emigracyjnych szlakach pisarzy. Gustaw Herling-Grudziński, Tadeusz Nowakowski, Roman Palester, Czesław Straszewicz, Tymon Terlecki. Arcana, 2007.

Opublikowane
2021-02-11
Dział
Varia