Norwid, kolebka Ariów a Europa jako wielokulturowe „principium”
Abstrakt
W czasie swej emigracji w Paryżu Cyprian K. Norwid bardzo się interesował współczesną mu mitologią porównawczą, a także językoznawstwem historycznym, które również stosował jako metodę komparatystyczną. Artykuł próbuje ustalić źrodła jego własnych spekulacji mitologicznych i lingwistycznych. Okazuje się, że znane mu były zarówno ówczesne autorytety w tym zakresie (np. Ernest Renan, Max Müller, którzy posługiwali się metodologią pozytywistyczną), jak i zbiorowe opracowania encyklopedyczne wydane przez katolickiego duchownego, ojca J.P. Migne, które próbowały uzgodnić odkrycia nauki pozytywistycznej z tradycją chrześcijańską. Norwid zaczerpnął swą wiedzę z obu źródeł, choć perspektywa katolickich dykcjonarzy była mu bliższa (nie akceptował jednak bezkrytycznie wszystkich ich ustaleń). „Archaiczne” (z punktu widzenia nauki pozytywistycznej) korzenie jego spekulacji mitologicznych i językoznawczych broniły go jednak przed pokusą ulegania (pseudo)naukowemu dyskursowi rasowemu. Jego chrześcijański uniwersalizm spotyka się tu z agnostycznym uniwersalizmem Renana. W obu przypadkach istotnym elementem owego uniwersalizmu było podkreślanie ponadnarodowej wartości tradycji związanych ze Starym Testamentem i judaizmem.
Bibliografia
Biela, Bogusław. „Czy Norwid współpracował z Hyacinthe de Charency przy pisaniu Syna Panny?”. Studia Norwidiana 27-28, 2009-2010, ss. 149-183.
Burnouf, Eugène. Introduction à l’histoire du Buddhisme Indien. Imprimerie Royale, 1854.
Burnouf, Émile. La science des religions. Paris, 1872.
Duchiński, Franciszek. Peuples Aryâs et Tourans. Agriculteurs et Nomades. Nécessité des reformes dans l’exposition de l’histoire des peuples Aryâs-Européens & Tourans. Particulièrement des Slaves et des Moscovites. Friedrich Klincksieck, 1864.
Dupront, Alphonse. P. D. Huet et l’exégèse comparatiste au XVIIe siècle. E. Leroux, 1930.
Głowiński, Michał. „Norwida wiersze-przypowieści”. Cyprian Norwid. W 150-lecie urodzin, red. Maria Żmigrodzka, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1973, ss. 72-109.
Grzędzielska, Maria. „Nie nawiązane ogniwo poezji polskiej”. Cyprian Norwid. W 150-lecie urodzin, red. Maria Żmigrodzka, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1973, ss. 124-150.
Junkiert, Maciej. Grecja i jej historia w twórczości Cypriana Norwida. Wydawnictwo Naukowe UAM, 2012.
Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida, t. 1-3, oprac. Zofia Trojanowicz, Elżbieta Lijewska, Wydawnictwo Poznańskie, 2007.
Lenormant, François. Manuel de l’histore ancienne de l’Orient jusqu’aux guerres médiques, t. 1. A. Levy Fils, 1868.
Müller, Max. La science du langage [LSdL]. Cours professée à l’Institut Royale de la Grande-Bretagne en l’année 1861 par M. Max Müller [...]. Deuxième édition, revue et augmentée sur le cinquième édition anglaise, Paris, 1867.
Norwid, Cyprian. Pisma wszystkie, t. 1-11, oprac. Juliusz W. Gomulicki, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.
Norwid, Cyprian. Dzieła zebrane, t. 1-2, oprac. Juliusz W. Gomulicki, Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966.
Ott, Auguste. Manuel de l’histoire universelle. Chez Paulin, Libraire, 1844.
Pniewski, Dariusz. Między obrazem i słowem. Studia o poglądach estetycznych i twórczości Norwida. Towarzystwo Naukowe KUL, 2005.
Rzońca, Wiesław. Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2013.
Śniedziewski, Piotr. Mallarmé – Norwid. Milczenie i poetycki modernizm we Francji oraz w Polsce. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2008.
Żmigrodzka, Maria, red. Cyprian Norwid w 150-lecie urodzin. Państwowy Instytut Wydawniczy, 1973.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.