Medialny, święty. Jan Paweł II w poezji współczesnej
Abstrakt
Jan Paweł II to nie tylko pisarz, ale także niezwykle popularny bohater współczesnych utworów literackich. Niektórzy poeci ciekawie problematyzują zagadnienie obecności postaci tego Papieża w mediach. Wiersz Tadeusza Dąbrowskiego przenosi naszą uwagę z pojedynczego telewizyjnego kadru w obszar refleksji nad rolą mediów w naszym cyfrowym świecie. Natomiast liryk Romana Bąka zawiera najpierw karykaturalny obraz medialnego show, by w drugiej części dyptyku ukazać Papieża-proroka i mistyka.
Bibliografia
Babuchowski, Szymon. „Milion obrazów papieża”. Gość Niedzielny, nr 41, 2008, ss. 67–67.
Ballardini, Bruno. Jezus i biel stanie się jeszcze bielsza. Jak Kościół wymyślił marketing. Tłum. Michał Oleksiak, WAB, 2008.
Bąk, Roman. Którzy by mogli powiedzieć. Inicjatywa Wydawnicza T.F.C., 1991.
Dąbrowski, Tadeusz. „***[Papieżowi ślina kapie]”. Studium, 2–3, 2004, ss. 30–30.
Godzic, Wiesław. Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej. Universitas, 1996. Ikonowicz, Mirosław. „Papież medialny”. Przegląd Tygodniowy, 21, 1997, ss. 12–13.
Jarecka, Urszula. „Świeckie «Anioły». Wyobrażenia para-anielskie w kulturze popularnej”. Religijność w dobie popkultury, red. Tomasz Chachulski, Jerzy Snopek, Magdalena Ślusarska, Wydawnictwo UKSW, 2014, ss. 146–172.
Kłoskowska, Alina. Kultura masowa. PWN, 2005.
Kosmanowa, Bogumiła. Media dawne i współczesne. Wydawnictwo UAM, 2008.
Kowalski, Piotr. Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent spraw, poglądów mistyfikacji. Wydawnictwo UJ, 2004.
Krajewski, Marek. Kultury kultury popularnej. Wydawnictwo UAM, 2003.
Krzan, Katarzyna. Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej. WAiP, 2000.
Kudyba, Wojciech. „Lekkość, uwieranie”. Twórczość, nr 11, 2006, ss. 134.
Kudyba, Wojciech. „Postać Jana Pawła II we współczesnej poezji polskiej”. Promieniowanie świętości. Jan Paweł II a literatura, red. Krzysztof Dybciak, Civitas Christiana, 2011, ss.111–120.
Mazur, Krzysztof. „Tak, zabiliśmy Proroka. Jak odrzuciliśmy nauczanie Jan Pawła II”. Pressje, 2011, ss. 18–27.
Morawiec, Arkadiusz. „Ślicznotka Hauptsturmführera Mengelego. O krytycznej powieści Zyty Rudzkiej”. Er(r)go, nr 14, 2007, ss. 87–99.
Pasteureau, Michel. L’Ours. Histoire d`un roi déchu. Seuil, 2007.
Plucińska, Dorota. „Hagiografia we współczesnej kulturze popularnej: Jan Paweł II w konwencji humorystyczno-anegdotycznej”. Religijność w dobie popkultury, red. Tomasz Chachulski, Jerzy Snopek, Magdalena Ślusarska, Wydawnictwo UKSW, 2014, ss. 211–229,
Politi, Marco. Papa Wojtyła. Pożegnanie. Tłum. Jarosław Mikołajewski. Wydawnictwo Literackie, 2008. Rabizo-Birek, Małgorzata. „Wyobraźnia religijna w najnowszej poezji polskiej”. Tygiel Kultury, nr 1/3, 2006, ss. 82–92.
Sinkowski, Adrian. „Literatura która przywraca wzrok”. Idziemy, nr 36, 2009, ss. 42–42. Skórczewski, Dariusz. „Hegemon jako idol. Zachód jako hegemon wyobrażony”. Idol w kulturze, red. Edward Fiała i in., Wydawnictwo KUL, 2017, ss. 93–127.
Śliwiński, Piotr. „Asystent Boga?”. Tygodnik Powszechny, nr 40, 2009, ss. 48–48.
Witek, Halina. „Konsument sacrum. Wokół kaplicy św. Barbary w Silesia City Center”. Religijność w dobie popkultury, red. Tomasz Chachulski, Jerzy Snopek, Magdalena Ślusarska, Wydawnictwo UKSW, 2014, ss. 106–115.
Wołpiuk, Kazimierz. „Jan Paweł II – papież komunikacji i historycznego przełomu”. Studia Teologiczne, nr 27, 2009, ss. 169–186.
Gabiś, Tadeusz. „Jan Paweł II, czyli o papiestwie w dobie masowych mediów”, www.tomaszgabis.pl/2020/01/03/jan-pawel-ii-czyli-o-papiestwie-w-dobie-masowych-mediow/. Dostęp 15.04.2020.
Kaczmarczyk-Gwóźdź, Bożena. „Od niedźwiedzia do misia zabawki: w stronę gadżetu popkultury”, journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/459544.pdf. Dostęp 17.04.2020.
Copyright (c) 2020 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.