Medialny, święty. Jan Paweł II w poezji współczesnej

Słowa kluczowe: Jan Paweł II, poezja, media, Roman Bąk, Tadeusz Dąbrowski

Abstrakt

Jan Paweł II to nie tylko pisarz, ale także niezwykle popularny bohater współczesnych utworów literackich. Niektórzy poeci ciekawie problematyzują zagadnienie obecności postaci tego Papieża w mediach. Wiersz Tadeusza Dąbrowskiego przenosi naszą uwagę z pojedynczego telewizyjnego kadru w obszar refleksji nad rolą mediów w naszym cyfrowym świecie. Natomiast liryk Romana Bąka zawiera najpierw karykaturalny obraz medialnego show, by w drugiej części dyptyku ukazać Papieża-proroka i mistyka.

Bibliografia

Babuchowski, Szymon. „Milion obrazów papieża”. Gość Niedzielny, nr 41, 2008, ss. 67–67.

Ballardini, Bruno. Jezus i biel stanie się jeszcze bielsza. Jak Kościół wymyślił marketing. Tłum. Michał Oleksiak, WAB, 2008.

Bąk, Roman. Którzy by mogli powiedzieć. Inicjatywa Wydawnicza T.F.C., 1991.

Dąbrowski, Tadeusz. „***[Papieżowi ślina kapie]”. Studium, 2–3, 2004, ss. 30–30.

Godzic, Wiesław. Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej. Universitas, 1996. Ikonowicz, Mirosław. „Papież medialny”. Przegląd Tygodniowy, 21, 1997, ss. 12–13.

Jarecka, Urszula. „Świeckie «Anioły». Wyobrażenia para-anielskie w kulturze popularnej”. Religijność w dobie popkultury, red. Tomasz Chachulski, Jerzy Snopek, Magdalena Ślusarska, Wydawnictwo UKSW, 2014, ss. 146–172.

Kłoskowska, Alina. Kultura masowa. PWN, 2005.

Kosmanowa, Bogumiła. Media dawne i współczesne. Wydawnictwo UAM, 2008.

Kowalski, Piotr. Popkultura i humaniści. Daleki od kompletności remanent spraw, poglądów mistyfikacji. Wydawnictwo UJ, 2004.

Krajewski, Marek. Kultury kultury popularnej. Wydawnictwo UAM, 2003.

Krzan, Katarzyna. Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej. WAiP, 2000.

Kudyba, Wojciech. „Lekkość, uwieranie”. Twórczość, nr 11, 2006, ss. 134.

Kudyba, Wojciech. „Postać Jana Pawła II we współczesnej poezji polskiej”. Promieniowanie świętości. Jan Paweł II a literatura, red. Krzysztof Dybciak, Civitas Christiana, 2011, ss.111–120.

Mazur, Krzysztof. „Tak, zabiliśmy Proroka. Jak odrzuciliśmy nauczanie Jan Pawła II”. Pressje, 2011, ss. 18–27.

Morawiec, Arkadiusz. „Ślicznotka Hauptsturmführera Mengelego. O krytycznej powieści Zyty Rudzkiej”. Er(r)go, nr 14, 2007, ss. 87–99.

Pasteureau, Michel. L’Ours. Histoire d`un roi déchu. Seuil, 2007.

Plucińska, Dorota. „Hagiografia we współczesnej kulturze popularnej: Jan Paweł II w konwencji humorystyczno-anegdotycznej”. Religijność w dobie popkultury, red. Tomasz Chachulski, Jerzy Snopek, Magdalena Ślusarska, Wydawnictwo UKSW, 2014, ss. 211–229,

Politi, Marco. Papa Wojtyła. Pożegnanie. Tłum. Jarosław Mikołajewski. Wydawnictwo Literackie, 2008. Rabizo-Birek, Małgorzata. „Wyobraźnia religijna w najnowszej poezji polskiej”. Tygiel Kultury, nr 1/3, 2006, ss. 82–92.

Sinkowski, Adrian. „Literatura która przywraca wzrok”. Idziemy, nr 36, 2009, ss. 42–42. Skórczewski, Dariusz. „Hegemon jako idol. Zachód jako hegemon wyobrażony”. Idol w kulturze, red. Edward Fiała i in., Wydawnictwo KUL, 2017, ss. 93–127.

Śliwiński, Piotr. „Asystent Boga?”. Tygodnik Powszechny, nr 40, 2009, ss. 48–48.

Witek, Halina. „Konsument sacrum. Wokół kaplicy św. Barbary w Silesia City Center”. Religijność w dobie popkultury, red. Tomasz Chachulski, Jerzy Snopek, Magdalena Ślusarska, Wydawnictwo UKSW, 2014, ss. 106–115.

Wołpiuk, Kazimierz. „Jan Paweł II – papież komunikacji i historycznego przełomu”. Studia Teologiczne, nr 27, 2009, ss. 169–186.

Gabiś, Tadeusz. „Jan Paweł II, czyli o papiestwie w dobie masowych mediów”, www.tomaszgabis.pl/2020/01/03/jan-pawel-ii-czyli-o-papiestwie-w-dobie-masowych-mediow/. Dostęp 15.04.2020.

Kaczmarczyk-Gwóźdź, Bożena. „Od niedźwiedzia do misia zabawki: w stronę gadżetu popkultury”, journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/459544.pdf. Dostęp 17.04.2020.

Opublikowane
2020-12-28