Kobieta w twórczości Karola Wojtyły – Jana Pawła II
Abstrakt
Artykuł składa się z dwóch części. Część pierwsza dotyczy myślowego dorobku Papieża. Stanowi on kontekst autorski, niezbędny do analiz papieskich medytacji poetyckich, które są zamieszczone w części drugiej. Kontekst tworzą wypowiedzi z początkowego okresu pontyfikatu, które dla papieskiego nauczania o kobiecie są z pewnością najważniejsze. Mowa o edycji Jan Paweł II naucza – t. 1: Mężczyzna i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do „początku”. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 4 tejże edycji: Sakrament oraz t. 8: Familiaris consortio, ponadto list apostolski Mulieris dignitatem. Te właśnie teksty stanowią właściwe zaplecze do badania papieskiego dorobku poetyckiego, gdyż podobnie jak poezja Jana Pawła II, ujmują kobietę w kategoriach metafizycznych, duchowych, Boskich. Takiej bazy interpretacyjnej nie zapewnia natomiast feminizm, ani nawet projekt nowego feminizmu Jana Pawła II, którego główną i chwalebną troską było przywracanie osobowej godności kobiety w wymiarze społecznym. Najistotniejsze ujęcia kobiety w papieskim nauczaniu nawiązują do Księgi Rodzaju, do opisów stworzenia człowieka – kobiety i mężczyzny, którzy stają się, mówiąc słowami Ojca Świętego, jednym ciałem, jednym sercem i jednym duchem. Tylko w tym paradygmacie, w „sakramencie stworzenia” (w jedności z mężczyzną) kobieta osiąga najwyższy status w wymiarze metafizycznym i personalistycznym. Znajduje to potwierdzenie w medytacji części drugiej Tryptyku rzymskiego. Jednak uniwersalność tego antropologicznego paradygmatu sprawia, że stosuje się on także do innych tekstów, których bohaterkami są same kobiety. Mowa o Magdalenie, Samarytance, Weronice czy dziewczynie zawiedzionej w miłości. Opracowanie obecne ogranicza się do poezji. Niewątpliwie bardzo istotna dla podejmowanej tu problematyki kobiety, interpretacja dramatu Przed sklepem jubilera stanie się przedmiotem odrębnego opracowania.
Bibliografia
Adamiak, Elżbieta. „Nowy wiek i feminizm”. Kobieta w nowym wieku, red. Jacek Bolewski, Wydawnictwo WAM, 2001.
Bolewski, Jacek. Biała bogini, czarna madonna. Maryjne światło w ezoterycznym odcieniu. Wydawnictwo „Rhetos”, 2005.
Chudy, Wojciech. „Oblicza personalizmu i ich konsekwencje”. Kwartalnik Filozoficzny, t. XXVI, z. 3, 1998.
Hołub, Grzegorz. „Kobiecość i męskość w spełnieniu osoby w ujęciu Karola Wojtyły”. Wokół antropologii Karola Wojtyły, red. Andrzej Maryniarczyk, Paulina Sulenta i Tomasz Duma, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu. Katedra Metafizyki KUL, 2016, ss. 395–406.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, t. 1–3, Ksiegarnia św. Wojciecha, 1973–1975 [tzw. Biblia Poznańska].
Plus Raoul J. Szaleństwo krzyża. Wydawnictwo Księży Jezuitów, 1947.
Półtawska, Wanda. „Wstyd i wstydliwość jako afirmacja tajemnicy”. Jan Paweł II. Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do „początku”. O Jana Pawła II teologii ciała, Jan Paweł II naucza, t. 4, Redakcja Wydawnictw KUL, 1981, ss. 203–215.
Sawicki, Stefan, [głos w dyskusji w tomie:] Jan Paweł II. „Familiaris consortio”. Tekst i komentarze, Jan Paweł II naucza, t. 8, red. Tadeusz Styczeń, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987, ss. 282–283.
Styczeń, Tadeusz. „Ciało jako «znak obrazu Stwórcy»”. Jan Paweł II. Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do „początku”. O Jana Pawła II teologii ciała, Jan Paweł II naucza, t. 4, Redakcja Wydawnictw KUL, 1981, ss. 85–138.
Styczeń, Tadeusz. „Istota więzi małżeńskiej w perspektywie filozoficzno-teologicznej”. Jan Paweł II.
„Familiaris consortio”. Tekst i komentarze, Jan Paweł II naucza, t. 8, red. Tadeusz Styczeń, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987, ss. 123–142.
Copyright (c) 2020 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.