Rapsodyk na ambonie? Jan Paweł II na placu Zwycięstwa w Warszawie w świetle założeń Teatru Rapsodycznego Mieczysława Kotlarczyka

Słowa kluczowe: Jan Paweł II, homilia na placu Zwycięstwa, Mieczysław Kotlarczyk, rapsodyk, Teatr Rapsodyczny

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest wystąpienie Jana Pawła II na placu Zwycięstwa w Warszawie 2 czerwca 1979 roku podczas I pielgrzymki do Polski. Problem badawczy mieści się w pytaniu, czy Papież, wygłaszając swoją homilię, korzystał z doświadczeń oraz umiejętności wyniesionych z Teatru Rapsodycznego Mieczysława Kotlarczyka i czy był rapsodykiem. W pierwszej części tekstu opisujemy założenia ideowe Teatru Rapsodycznego, w drugiej prezentujemy sposób wygłoszenia homilii przez Jana Pawła II, w trzeciej zaś pokazujemy, które elementy papieskiego wystąpienia są zbieżne z programem artystycznym Kotlarczyka. Odnalezienie tych podobieństw pozwala stwierdzić, że Jan Paweł II był rapsodykiem, czyli sługą słowa.

Bibliografia

Dziedzic, Stanisław. „Adept sztuki teatralnej”. Jan Paweł II człowiek kultury, red. Katarzyna Flader i Witold Kawecki, Dom Wydawniczy Rafael, 2008, ss. 71–90.

Flader-Rzeszowska, Katarzyna. „Sztuka żywego słowa”, encyklopediateatru.pl/hasla/152/sztuka-zywego-slowa. Dostęp 01.05.2019.

Jan Paweł II. Pielgrzymki do ojczyzny. Przemówienia, homilie. Znak, 2010.

Jankosz, Magdalena. „Rola gestów narracyjnych w publicznych wystąpieniach Jana Pawła II na podstawie wybranych przemówień podczas I pielgrzymki do Polski”. Horyzonty Wychowania, nr 45, 2019, ss.121–131.

Jankosz, Magdalena, „Sytuacje komunikacyjne publicznych wystąpień Jana Pawła II podczas I pielgrzymki do Polski”. Polonia Sacra, nr 50, 2018, ss. 183–194.

Jankosz, Magdalena, Wiesław Przyczyna. „Forma, język i styl homilii ojca Adama Szustaka, księdza Piotra Pawlukiewicza i arcybiskupa Grzegorza Rysia”. Stylistyka [w druku].

Kosiński, Dariusz. „Performer. Jan Paweł II i polski teatr przemiany”. Więź, nr 10, 2008, labo-old.wiez.pl/teksty-korepetycje.php?_performer_jan_pawel_ii_i_polski_teatr_przemiany. Dostęp 01.05.2019.

Kotlarczyk, Mieczysław. Sztuka żywego słowa. Fundacja Teatru Religijnego i Przyjaciół Teatru Rapsodycznego, 1975.

Michałowska, Danuta. „Aktor”. Jan Paweł II człowiek kultury, red. Katarzyna Flader i Witold Kawecki, Dom Wydawniczy Rafael, 2008, ss. 91–100.

Oszajca, Wacław. „Monodram liturgiczny”. Twórczość Karola Wojtyły, red. Zbigniew W. Solski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1998, s. 27–39.

Popiel, Jacek. Los artysty w czasach zniewolenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006. Popiel, Jacek. „Krytyk teatralny”. Jan Paweł II człowiek kultury, red. Katarzyna Flader i Witold Kawecki, Dom Wydawniczy Rafael, 2008, ss. 121–143.

Przyczyna, Wiesław. „Kazanie jako słowo Boże”. Fenomen kazania, red. Wiesław Przyczyna. Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, 1994, ss. 48–66.

Przyczyna, Wiesław, i Aneta Załazińska. „Paralingwistyczne aspekty oficjalnych wypowiedzi księży”. Mówi się, czyli o mowie i wymowności Polaków, red. Ewa Kołodziejek i Agnieszka Choduń, Materiały IX Forum Kultury Słowa, Volumina.pl, 2016, ss. 127–137.

Sobór Watykański II. Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Pallottinum, 1967. Sokół, Lech. „Orator”. Jan Paweł II człowiek kultury, red. Katarzyna Flader i Witold Kawecki, Dom Wydawniczy Rafael, 2008, ss. 163–180.

Opublikowane
2020-12-28