Glosy do badań moniuszkowskich
Abstrakt
Artykuł obejmuje trzy glosy. Pierwsza dotyczy uznania Litanii Ostrobramskich Stanisława Moniuszki za „muzykę wotywną.” Spełniają one kryteria, m.in.: tytułu utworu, intencji kompozytora, funkcji liturgicznej i symbolicznego atrybutu wotywnego – wprowadzenia do tekstu Litanii loretańskiej nowego wezwania Sancta Mater, odnoszącego się zapewne do Ostrobramskiej Matki Miłosierdzia. Kolejna glosa dotyczy parodii zawartej w poemacie Beniowski Juliusza Słowackiego, z tekstu wiersza Do Ciebie, Panie Józefa Bohdana Zaleskiego. Autor omawia religijną pieśń solową Moniuszki, skomponowaną do tego tekstu. Artykuł kończy krótka glosa odnosząca się krytycznie do badań nad Moniuszką.
Bibliografia
Bebak, Marek. „Homo religiosus. Twórczość religijna Stanisława Moniuszki w kontekście jego postawy życiowej i wobec dziewiętnastowiecznego kryzysu muzyki kościelnej”. Życie – twórczość – konteksty. Eseje o Stanisławie Moniuszce, red. Magdalena Dziadek, Narodowe Centrum Kultury, 2019, ss. 143-169.
Dąbek, Stanisław. „Offertorium „Deus meus, ne in furore tuo” (ps. 38) z Mszy Des- dur Stanisława Moniuszki w kontekście pobożności okresu romantyzmu”. Additamenta Musicologica Lublinensia, nr 1, 2005, ss. 57-67.
Dąbek, Stanisław. Twórczość litanijna Stanisława Moniuszki i jej konteksty. Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, 2011.
Dąbek, Stanisław. „Nowa metodologia, nowe spojrzenie na Litanie Ostrobramskie Stanisława Moniuszki”. Myśli o języku, nauce i wartościach. Seria druga. Profesorowi Jackowi Juliuszowi Jadackiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Anna Brożek [i in.], Wydawnictwo Naukowe Semper, 2016, ss. 398-402.
Dąbek, Stanisław. „Missa de Lisieux Feliksa Nowowiejskiego – wotum ku czci św. Teresy”. [artykuł przyjęty do druku w pracy zbiorowej, red. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego]
Dąbek, Stanisław. „Muzyka kościelna Stanisława Moniuszki: gatunek – typologia – funkcja – aksjologia”. [artykuł przyjęty do druku w pracy zbiorowej, red. Marcin Gmys]
Dąbek, Stanisław. „»Tekst« a »słowo« w formach muzyki kościelnej Stanisława Moniuszki. Zarys metodologii i założenia analizy.” [artykuł przyjęty do druku w pracy zbiorowej, red. Alicja Gronau, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina]
Dziadek, Magdalena. „Lirnik wioskowy kontra wieszcz”. Silesia, nr 159, 2019, ss. 1-2.
Gabryś, Ryszard. Religijna pieśń solowa w twórczości kompozytorów polskich XIX wieku. Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, 1998.
Grzędzielska, Maria. „Tęcza siedmiostrunna. Józef Bohdan Zaleski – Cyprian Norwid”. Studia Norwidiana, nr 3-4, 1985-1986, ss. 85-115.
Krzyżanowski, Julian i Czesław Hernas. Literatura Polska. Przewodnik encyklopedyczny. T. 2, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1985, ss. 665-666.
Nyemahay, Svyatlana Mikalayewna. „Vostrabramskaya litaniya Yuzafa Dashchynskaha – pomnik relihiynay muzyki Byelarusi chasow pyeradramantyzma.” Vyestsi Byelaruskay dzyarzhawnay akademii muzyki, nr 17, 2010, ss. 20-29 [Немагай, Святлана Мікалаеўна. „Вострабрамская літанія Юзафа Дашчынскага – помнік рэлігійнай музыкі Беларусі часоў перадрамантызма”. Весці Беларускай дзяржаўнай акадэміі музыкі, №17, 2010, cc. 20-29].
Nemogay, Svetlana. „Ostrobramskaya litaniya Yuzefa Deshchinskogo – predromanticheskaya predshestvennitsa litaniy S. Monyushko.” Menotyra, t. 20, nr 3, 2013, ss. 185-206 [Немогай, Светлана. „Остробрамская литания Юзэфа Дещинского – предромантическая предшественница литаний С. Монюшко”. Menotyra, t. 20, nr 3, 2013, ss. 185-206].
Rudziński, Witold. „Twórczość maryjna Stanisława Moniuszki”. Matka Boska w życiu i twórczości wielkich Polaków, t. 1, red. Teofil Herrmann, Centralny Ośrodek Apostolatu Maryjnego, 1995, ss. 151-174.
Starnawski, Jerzy. „Motywy maryjne w twórczości Słowackiego”. Matka Boska w życiu i twórczości wielkich Polaków, t. 1, red. Teofil Herrmann, Centralny Ośrodek Apostolatu Maryjnego, 1995, ss. 135-150.
Stelmaszczyk-Świontek, Barbara. „O poezji Bohdana Zaleskiego z lat emigracji: tradycja sentymentalna w romantyzmie polskim”. Pamiętnik Literacki, nr 3, 1981, ss. 107-148.
Walicki, Aleksander. Stanisław Moniuszko. Warszawa, [Skład główny] Gebethnera i Wolffa, 1873.
Weber, Bożena. Chopin. Wydawnictwo Dolnośląskie, 2003.
Copyright (c) 2020 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.