Film Music and the Crystal-Image in Krzysztof Zanussi’s The Structure of Crystal

  • Ewelina Boczkowska Dana School of Music, Youngstown State University, USA
Słowa kluczowe: Krzysztof Zanussi, Wojciech Kilar, Gilles Deleuze, obraz-kryształ, muzyka filmowa, Struktura kryształu

Abstrakt

Muzyka filmowa i obraz-kryształ w Strukturze kryształu Krzysztofa Zanussiego

Tematyka debiutanckiego filmu fabularnego Krzysztofa Zanussiego Struktura kryształu (1969) koncentruje się wokół dwóch naukowców o przeciwstawnych poglądach: jeden z nich charakteryzuje się integralnością etyczną, podczas gdy drugi kieruje się konformizmem. Polaryzacje te znajdują odzwierciedlenie w koncepcji obrazu-kryształu Gillesa Deleuze’a, którą wykorzystano w prezentowanym artykule w odniesieniu do ścieżki dźwiękowej Wojciecha Kilara. Autorka uzasadnia tezę o skomponowaniu muzyki tła w sposób umożliwiający przekształcanie płaszczyzny porozumienia między leżącymi u podstaw filmu antagonistycznymi światopoglądami, co ostatecznie prowadzi do ukazania ostrej krytyki społecznej rzeczywistości Polski po 1968 roku.

Bibliografia

Bergson, Henri. Matter and Memory. Translated by Nancy Margaret Paul and W. Scott Palmer, George Allen & Unwin; Humanities Press, 1970.

Bikont, Anna, and Joanna Szczęsna. Lawina i kamienie: Pisarze wobec komunizmu. Prószyński i S-ka, 2006.

Chion, Michel. Audio-Vision: Sound on Screen. Edited and translated by Claudia Gorbman, Columbia University Press, 1994.

Deleuze, Gilles. Cinema 1: the Movement-Image. Translated by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam, University of Minnesota Press, 1986.

Deleuze, Gilles. Cinema 2: the Time-Image. Translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta, University of Minnesota Press, 1989.

Eisler, Jerzy. List 34. PWN, 1993.

Gorbman, Claudia. Unheard Melodies: Narrative Film Music. Indiana University Press, 1987.

Heldt, Guido. Music and Levels of Narration in Film: Steps Across the Border. Intellect, 2013.

Ingarden, Roman. “Kilka uwag o sztuce filmowej.” Estetyka i film, Volume 4, Studia z teorii filmu, edited by Alicja Helman, Wydawnictwo. Artystyczne i Filmowe, 1972, pp. 201-222.

Lubelski, Tadeusz. Historia kina polskiego 1895-2014. Universitas, 2015.

Pelczynski, Z. A. “Marxism: The Polish Experience.” Varieties of Marxism, edited by Shlomo Avineri, Nijhoff, 1977.

Podobińska, Klaudia, and Leszek Polony. Cieszę się darem życia, rozmowy z Wojciechem Kilarem. PWM, 1997.

Stróżewski, Władysław. “Ingarden’s Ontology and its Role in Aesthetics.” Roman Ingarden: ontologie, esthétique, fiction, edited by Jean-Marie Schaeffer and Christophe Potocki, Éditions des archives contemporaines, 2012.

Zagajewski, Adam, and Julian Kornhauser. Świat nie przedstawiony. Wydawnictwo Literackie, 1974.

Opublikowane
2020-12-23
Dział
Varia