Ориентация на сетевость в лингводидактическом дискурсе

Słowa kluczowe: dyskurs glottodydaktyczny, innowacje w glottodydaktyce, „cyfrowi tubylcy”, zwrot ku sieciowości, technika maskowania

Abstrakt

Zwrot ku sieciowości w dyskursie glottodydaktycznym

Artykuł poświęcono zwrotowi ku sieciowości  jako innowacji dydaktycznej modernizującej proces nauczania – uczenia się języka obcego. Sieciowość jak i myślenie klipowe należy do jednej z cech nowego pokolenia młodzieży określanego mianem „cyfrowych tubylców”. W artykule zdefiniowano pojęcie dyskursu glottodydaktycznego i pojęcie sieciowości. Wyszczególniono podstawowe elementy sieciowości. Zwrócono uwagę, że zwrot ku sieciowości  jako innowacja polega na wprowadzeniu zmian dotyczących organizacji i sposobów działania w celu unowocześniania dyskursu glottodydaktycznego.

Ориентация на сетевость в лингводидактическом дискурсе

Статья посвящена рассмотрению ориентации на сетевость как дидактической инновации, призванной модернизировать процесс (об)учения иностранному языку. Ориентация на сетевость, как и клиповое мышление, является одной из характерных черт  нового поколения студентов, которых называют «цифровыми аборигенами». В статье дефинируются понятия лингводидактического дискурса и ориентации на сетевость. В ней также перечисляются основные элементы ориентации на сетевость. Обращается внимание на то, что ориентация на сетевость как инновация основывается на внесении изменений в организацию и процесс обучения с целью модернизации лингводидактического дискурса.

Bibliografia

Aver’yanov, Gennadiy. «Matritsa OFFLINE» [Аверьянов, Геннадий. «Матрица OFFLINE»], 2015. Высшая школа методологии, www.vshm.science/blog/ggaver yanov/288. Accessed/ Доступ 30.09.2020.

Castells, Manuel. Społeczeństwo sieci. Tłum. Mirosława Marody, Kamila Pawluś, Janusz Stawiński & Sebastian Szymański, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Dijk van, Teun. “Badania nad dyskursem”. Dyskurs jako struktura i proces, red. Teun van Dijk, tłum. Grzegorz Grochowski; red. nauk. wyd. pol. Teresa Dobrzyńska, wybór tekstów Grzegorz Grochowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001, ss. 9-44.

Ditkhelm, Gerd. Upravleniye proyektami. Tom 1: Osnovy. «Biznes-pressa», 2004 [Дитхелм, Герд. Управление проектами. Том 1: Основы. «Бизнес-пресса», 2004].

Dudel, Barbara, Marta Kowalczuk-Walędziak, Katarzyna Maria Łogwiniuk, Katarzyna Szorc i Urszula Wróblewska. Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej (na przykładzie województwa podlaskiego). FCTWiISP, 2014.

Filiciak, Mirosław, Michał Danielewicz, Mateusz Halawa, Paweł Mazurek, Agata Nowotny. Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. SWPS, 2010.

Gajda, Stanisław. «Szkolna edukacja językowa na tle współczesnej sytuacji lingwoedukacyjnej». Uczeń w świecie języka i tekstów, red. Jolanta Nocoń & Elżbieta Łucka-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2010, ss. 19-26.

Grzmil-Tylutki, Halina. Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia. Tendencje. Perspektywy. Universitas, 2010.

Ikhsangaliyeva, Gul’nara, & Zhanna Nurzhanova. «Innovatsionnyye trendy v metodike prepodavaniya RKI», 2014 [Ихсангалиева, Гульнара, и Жанна Нуржанова. «Инновационные тренды в методике преподавания РКИ”, 2014], pps.kaznu.kz/2/Main/FileShow2/14391/38/3/9/0. Accessed/Доступ 30.09.2020.

Karwatowska, Małgorzata, & Beata Jarosz. «E-learning a blended learning w edukacji polonistycznej. Korzyści i ograniczenia». Edukacja a nowe media, red. Małgorzata Latoch- Zielińska, Iwona Morawska i Małgorzata Potent-Ambroziewicz. Wydawnictwo UMCS, 2015, ss. 49-62.

Kashina, Yelena. Traditsii i innovatsii v metodike prepodavaniya inostrannogo yazyka. «Univers-grupp», 2006 [Кашина, Елена. Традиции и инновации в методике преподавания иностранного языка. «Универс-групп», 2006].

Kreft, Jan. «Społeczeństwo informacyjne – podejście krytyczne». Ekonomiczne Problemy Usług, № 88, 2012, ss. 754-762.

Krupennikova, Leyla, & Vladimir Kurbatov. «Virtual’naya lichnost’: Net-myshleniye, setevoy psikhotip, Internet-fobii». Inzhenernyy vestnik Dona, № 3 (30), 2014 [Крупенникова, Лейла, и Владимир Курбатов. «Виртуальная личность: Net-мышление, сетевой психотип, Интернет-фобии”. Инженерный вестник Дона, № 3 (30), 2014].

Latoch-Zielińska, Małgorzata. «Uczeń i nauczyciel w cyfrowym świecie. Możliwości, szanse, ograniczenia». Edukacja a nowe media, red. Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska & Małgorzata Potent-Ambroziewicz. Wydawnictwo UMCS, 2015, ss. 37-48.

Lysakova, Irina, redaktor. Russkiy yazyk kak inostrannyy: Metodika obucheniya russkomu yazyku. VLADOS [Лысакова, Ирина, редактор. Русский язык как иностранный: Методика обучения русскому языку. ВЛАДОС, 2004].

Łaszyn, Adam. «Szybki puls nowej generacji». Marketing Serwis, № 2, 2000, alert media.pl/baza-wiedzy/czytelnia-pr/szybki-puls-nowej-generacji/. Accessed/Доступ 30.09.2020.

Makarovska, Ol’ga. «Pokoleniye homo clipus i obucheniye russkomu yazyku kak inostrannomu: problemy i resheniya». Vestnik TGPU, № 1 (166), 2016, ss. 123-127 [Макаровска, Ольга. «Поколение homo clipus и обучение русскому языку как иностранному: проблемы и решения”. Вестник ТГПУ, № 1 (166), 2016, сс. 123-127].

Melosik, Zbyszko. «Edukacja, młodzież i kultura współczesna: kilka uwag o teorii i praktyce pedagogicznej». Chowanna, vol. 46 (59), t. 1 (9), 2003, ss. 19-37.

Nosova, Snezhana. «Setevoye pokoleniye: ‘Arkhitektory’ ili ‘gerostraty’». Vozdushnyy zamok – Mezhdunarodnyy zhurnal po teorii arkhitektury, vol. 19, № 32, 2014, ss. 47-65 [Носова, Снежана. «Сетевое поколение: ‘Архитекторы’ или ‘геростраты’». Воздушный замок – Международный журнал по теории архитектуры, vol. 19, № 32, 2014, сс. 47-65 ].

Olszewska, Katarzyna. «Innowacje w oświacie». Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka, vol. 2, Wydawnictwo PG, 2013, ss. 38-53.

Osipova, Ol’ga. «Realizatsiya printsipov setevogo vzaimodeystviya vusloviyakh nepreryvnogo obrazovaniya». Otechestvennoye obrazovaniye: sovremennoye sostoyaniye i perspektivy razvitiya, red. Sergey Vorovshchikov & Ol’ga Shklyarova. MPGU, 2015, ss. 212-216 [Осипова, Ольга. «Реализация принципов сетевого взаимодействия в условиях непрерывного образования». Отечественное образование: современное состояние и перспективы развития, ред. Сергей Воровщиков и Ольга Шклярова. МПГУ, 2015, сс. 212-216].

Pfeiffer, Waldemar. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wagros, 2001.

Piekarczyk, Anna, & Kazimierz Zimniewicz. Myślenie sieciowe w teorii i praktyce. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2010.

Piekarczyk, Anna. «Myślenie sieciowe jako główna kompetencja przyszłości». Marketing i rynek, № 5, 2014, ss. 510-515.

Polak, Marcin. «Konektywizm: połącz się, aby się uczyć». Edunews.pl, 2010, edunews.pl/ badania-i-debaty/badania/1068-konektywizm-polacz-sie-aby-sie-uczyc. Accessed/Доступ 30.09.2020.

Ratajczak-Mrozek, Milena. «Istota podejścia sieciowego». Przegląd Organizacji, № 4, 2009 ss. 18-20.

Skudrzyk, Aldona, & Jacek Warchala. «Dyskurs edukacyjny a kompetencja interakcyjna». Polska genologia Lingwistyczna, red. Danuta Ostaszewska & Romuald Cudak. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008, ss. 273-280.

Spitzer, Manfred. Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Dobra Literatura, 2013.

Such, Renata. «Innowacje pedagogiczne», 2007, Chomikuj.pl, docs4.chomikuj.pl/21739 35636, PL,0,0,Renata-Such---Innowacje-pedagogiczne.pdf. Accessed 30.09.2020.

Tapscott, Don. Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Tłum. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2010.

Wilczyńska, Weronika, & Anna Michońska-Stadnik. Metodologia badań w glottodydaktyce: Wprowadzenie. AVALON, 2010.

Yegorova, Anna. «Setevoye myshleniye: degradatsiya ili progress?». Fundamental’nyye issledovaniya, № 9-12, Izdatel’skiy Dom «Akademiya yestestvoznaniya», 2014, ss. 2626-2629 [Егорова, Анна. «Сетевое мышление: деградация или прогресс?». Фундаментальные исследования, № 9-12, Издательский Дом «Академия Естествознания», 2014, сс. 2626-2629].

Opublikowane
2020-12-22
Dział
Artykuły