Sprawność czytania w praktyce nauczania języka polskiego jako obcego (na przykładzie języka biznesowego)
Abstrakt
W artykule została poruszona kwestia rozwijania sprawności czytania w materiałach do nauczania polskiego języka biznesowego. Przeprowadzone analizy bardzo wyraźnie pokazują, że teksty zawarte w podręcznikach stanowią głównie bazę do nauczania gramatyki. Ponadto brakuje koncentracji na sprawności czytania jako umiejętności językowej samej w sobie. Nauczaniu języków specjalistycznych przyświeca idea podejścia komunikacyjnego (tę tendencję można dostrzec w nowszych podręcznikach do nauki języka biznesowego). Prowadzi to do konkluzji, że w praktyce glottodydaktycznej nauczanie języka biznesu nie różni się znacząco od nauczania języka ogólnego, w obu przypadkach stosowane są te same metody dydaktyczne.
Bibliografia
Butcher, Anna, i Anna Dunin-Dudkowska. Polski język biznesu dla cudzoziemców. Wydawnictwo UMCS, 1998.
Dunin-Dudkowska, Anna, i Anna Trębska-Kerntopf. Ekonomia – to nie boli. Polski język ekonomiczny dla cudzoziemców. Wydawnictwo UMCS, 2006.
Cieślak, Małgorzata, i Bożena Ostromęcka-Frączak. ABC ekonomii dla cudzoziemców. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2002.
Cudak, Romuald, i Jolanta Tambor. „Czy istnieje polski język biznesu?”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, vol. 7-8, 1996, ss. 109-120.
Chodkiewicz, Halina. „Szczególne miejsce czytania w nauce języka obcego”. Języki Obce w Szkole, nr 4, 2016, ss. 79-85.
Czarnecka, Urszula, i Małgorzata Gaszyńska. „Teksty literackie w procesie nauczania rozumienia”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, vol. 4, 1992, ss. 5-11.
Gajewska, Elżbieta, i Magdalena Sowa. LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Werset, 2014.
Jasińska, Agnieszka, Aneta Szymkiewicz i Małgorzata Małolepsza. Polski w pracy. Kollege für polonische Sprache und Kultur, 2010.
Kowalska, Marzena. O biznesie po polsku. Wprowadzenie do języka biznesu. Universitas. 2013.
Ligara, Bronisława, i Wojciech Szupelak. Lingwistyka i glottodydaktyka języków specjalistycznych na przykładzie języka biznesu. Podejście porównawcze. Księgarnia Akademicka, 2012.
Lipińska, Ewa, i Anna Seretny. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Universitas, 2005.
Magajewska, Mirosława. „Wykorzystanie tekstu specjalistycznego w pracy na poziomie średnim (B2)”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, vol. 17, 2010, ss. 457-465.
Polski w pracy, www.dev.slowotok.civ.pl. Dostęp 9.02.2020.
Smuk, Maciej. „Rozwijanie kompetencji tekstowej w specjalistycznych odmianach języka (na przykładzie francuskiego języka medycznego)”. Języki Obce w Szkole, nr 2, 2007, ss. 55-65.
Copyright (c) 2020 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.