Ferula świętego papieża Pawła VI – innowacja i symbol tradycji

Słowa kluczowe: papież św. Paweł VI, papież św. Jan Paweł II, ferula, krzyż boleściwy, Drzewo Życia

Abstrakt

Wśród tematów Soboru Watykańskiego II były rozpatrywane zagadnienia dotyczące sztuki. Papież Paweł VI pragnął, by współczesna sztuka otworzyła się na nową, posoborową epokę w dziejach Kościoła. Wydarzenia artystyczne, i same dzieła sztuki nowoczesnej, którym patronował papież, w konserwatywnych środowiskach wywołały dyskusje nad współczesną sztuką religijną, a nawet brak zgody na odejście artystów od przyjętych kanonów sztuki. Największy bodaj sprzeciw konserwatystów wywołała papieska ferula, wielowiekowy znak władzy religijnej papieża nadanej przez Boga. Paweł VI zamówił nową ferulę u rzeźbiarza Lello Scorzelliego. Ferula Pawła VI jest przykładem dzieła sztuki nowoczesnej, ale zawarta w niej symbolika nawiązuje do starej tradycji. Układ umęczonego, wydłużonego ciała Chrystusa nawiązuje do średniowiecznych dolorystycznych ukrzyżowań – krzyży bolesnych. Chrystus na feruli został ukrzyżowany na Drzewie Życia, które symbolicznie daje pokarm życia dla chrześcijan. Z okresu sztuki średniowiecznej zaczerpnięto również formę wygiętej, a nie prostej belki krzyża. Było to symboliczne zerwanie z orzeczeniem, że władza papieża pochodzi od Boga. Jednocześnie symbolicznie stwierdzało posłuszeństwo papieża wobec tajemnicy krzyża i jego apostolską misję. Ferulę św. papieża Pawła VI w swojej apostolskiej misji używali papieże: Jan Paweł I, a najdłużej Jan Paweł II.

Bibliografia

Aubert, Roger, „Półwiecze, które przygotowało Sobór Watykański II”. Historia Kościoła, t. 5, 1848 do czasów współczesnych, tłum. Tadeusz Szafrański, red. Luis J. Rogier, Roger Aubert, i M. Dawid Knowles, PAX, 1985, ss. 397-472.

Francovich, Gezy de. „L‘orgine e la diffusione del crocifi sso gotico doloroso“. Kunstgeschichtliches Jahrbuch der Bibliotheca Herziana, nr 2, 1938, ss. 143-263.

Kalina, Pavel. «Giovanni Pisano, the Dominicans, and the Origin of the ‹crucifi xi dolorosa›.» «Atribus et Historiae» Istituto per le Ricerce di Storia dell’Arte, nr 47, 2003, ss. 81-101.

Melloni, Alberto. «E scomparve la ferula conciliare. Un simbolo voluto da Paolo VI e detestato dai tradizionalisti», www.corriere.it/cultura/12_febbraio_08/melloni-scomparve-ferula-conciliare_8ae7c87a-5260-11e1-9430-803241dfdaad.shtml. Dostęp 6.02.2020.

Paolucci, Antonio. „Paweł VI i artyści”, www.osservatoreromano.va/pl/news/pawel-vi-i-artysci, Dostęp14.02.2020.

Pasierb, Janusz. „Problematyka sztuki w postanowieniach soboru”. Znak, 12, 1964, ss. 1460-1482.

„Paweł VI do artystów”. Znak, t. 16, nr 12, 1964, ss. 1425-1426.

Stefański, Jerzy, „Ferula”. Encyklopedia katolicka, red. Ludomir Bieńkowski i in., t. 5, Towarzystwo Naukowe KUL, 1989, kol. 146.

Św. Bonawentura. Pisma ascetyczno-mistyczne. Akademia Teologii Katolickiej, 1984.

Opublikowane
2020-12-22