Ferula świętego papieża Pawła VI – innowacja i symbol tradycji
Abstrakt
Wśród tematów Soboru Watykańskiego II były rozpatrywane zagadnienia dotyczące sztuki. Papież Paweł VI pragnął, by współczesna sztuka otworzyła się na nową, posoborową epokę w dziejach Kościoła. Wydarzenia artystyczne, i same dzieła sztuki nowoczesnej, którym patronował papież, w konserwatywnych środowiskach wywołały dyskusje nad współczesną sztuką religijną, a nawet brak zgody na odejście artystów od przyjętych kanonów sztuki. Największy bodaj sprzeciw konserwatystów wywołała papieska ferula, wielowiekowy znak władzy religijnej papieża nadanej przez Boga. Paweł VI zamówił nową ferulę u rzeźbiarza Lello Scorzelliego. Ferula Pawła VI jest przykładem dzieła sztuki nowoczesnej, ale zawarta w niej symbolika nawiązuje do starej tradycji. Układ umęczonego, wydłużonego ciała Chrystusa nawiązuje do średniowiecznych dolorystycznych ukrzyżowań – krzyży bolesnych. Chrystus na feruli został ukrzyżowany na Drzewie Życia, które symbolicznie daje pokarm życia dla chrześcijan. Z okresu sztuki średniowiecznej zaczerpnięto również formę wygiętej, a nie prostej belki krzyża. Było to symboliczne zerwanie z orzeczeniem, że władza papieża pochodzi od Boga. Jednocześnie symbolicznie stwierdzało posłuszeństwo papieża wobec tajemnicy krzyża i jego apostolską misję. Ferulę św. papieża Pawła VI w swojej apostolskiej misji używali papieże: Jan Paweł I, a najdłużej Jan Paweł II.
Bibliografia
Aubert, Roger, „Półwiecze, które przygotowało Sobór Watykański II”. Historia Kościoła, t. 5, 1848 do czasów współczesnych, tłum. Tadeusz Szafrański, red. Luis J. Rogier, Roger Aubert, i M. Dawid Knowles, PAX, 1985, ss. 397-472.
Francovich, Gezy de. „L‘orgine e la diffusione del crocifi sso gotico doloroso“. Kunstgeschichtliches Jahrbuch der Bibliotheca Herziana, nr 2, 1938, ss. 143-263.
Kalina, Pavel. «Giovanni Pisano, the Dominicans, and the Origin of the ‹crucifi xi dolorosa›.» «Atribus et Historiae» Istituto per le Ricerce di Storia dell’Arte, nr 47, 2003, ss. 81-101.
Melloni, Alberto. «E scomparve la ferula conciliare. Un simbolo voluto da Paolo VI e detestato dai tradizionalisti», www.corriere.it/cultura/12_febbraio_08/melloni-scomparve-ferula-conciliare_8ae7c87a-5260-11e1-9430-803241dfdaad.shtml. Dostęp 6.02.2020.
Paolucci, Antonio. „Paweł VI i artyści”, www.osservatoreromano.va/pl/news/pawel-vi-i-artysci, Dostęp14.02.2020.
Pasierb, Janusz. „Problematyka sztuki w postanowieniach soboru”. Znak, 12, 1964, ss. 1460-1482.
„Paweł VI do artystów”. Znak, t. 16, nr 12, 1964, ss. 1425-1426.
Stefański, Jerzy, „Ferula”. Encyklopedia katolicka, red. Ludomir Bieńkowski i in., t. 5, Towarzystwo Naukowe KUL, 1989, kol. 146.
Św. Bonawentura. Pisma ascetyczno-mistyczne. Akademia Teologii Katolickiej, 1984.
Copyright (c) 2020 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.