Nauka pisania w języku obcym a stymulowanie rozwoju kompetencji lingwistycznych: gramatycznych i leksykalnych

Słowa kluczowe: nauka pisania, komponent językowy tekstu, ćwiczenia transformacyjne

Abstrakt

W artykule przedstawiono alternatywny sposób pracy nad umiejętnością pisania w języku obcym, ukierunkowany nie tylko na czynne przyswojenie wzorców tekstowych właściwych dla danej społeczności językowo-kulturowej oraz uaktywnianie struktur językowych (gramatycznych, leksykalnych), ale także na doskonalenie kompetencji lingwistycznej. Punkt wyjścia stanowiło założenie, że analiza tekstów pisanych w języku obcym pozwala rozpoznać problemy ich autorów z przyswojeniem systemu leksykalnego i gramatycznego danego języka, nie tylko niepoprawne stosowanie struktur i form gramatycznych (co świadczy o ich nieopanowaniu), ale i brak w tekstach konstrukcji i form, którymi uczący powinien już posługiwać się (np. braki w zasobie słownictwa, zbyt proste konstrukcje składniowe). Tym samym funkcja diagnostyczna pisania w zakresie kompetencji lingwistycznej może być wykorzystywana na bieżąco w ciągu procesu dydaktycznego i służyć stymulowaniu rozwoju tej kompetencji poprzez zindywidualizowane, zaspokajające rzeczywiste potrzeby uczących się ćwiczenia, a jednocześnie przekładać się na sprawność pisania.

Bibliografia

Bańkowska, Edyta. „Esej – projekcja świadomości”. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. Edyta Bańkowska i Agnieszka Mikołajczuk, Książka i Wiedza, 2003, ss. 169-220.

Bartmiński, Jerzy, i Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska. Tekstologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

Coste, Daniel, i Brian North, Joseph Sheils i John Trim. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Tłum. Waldemar Martyniuk, red. Hanna Komorowska, Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 2003.

Davies, Alan, i Henry G. Widdowson. „Czytanie i pisanie”. Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, t. II, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1983, ss. 132-157.

Dyduchowa, Anna. Metody kształcenia sprawności językowej: projekt systemu, model podręcznika. Prace Monograficzne WSP w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe WSP, 1988.

Kłakówna, Zofia A. Język polski. Wykłady z metodyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2016.

Komorowska, Hanna. „Ćwiczenia przedkomunikacyjne: dryl gramatyczny”. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991, ss. 117-133.

Komorowska, Hanna. Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna, 2002.

Lipińska, Ewa. „Nauczanie pisania. Warsztaty”. Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. Romuald Cudak i Jolanta Tambor, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001, ss. 86-96.

Lipińska, Ewa, i Anna Seretny. „Indywidualne cechy uczącego się a nauka języka obcego”. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. Ewa Lipińska i Anna Seretny, TAiWPN Universitas, 2006, ss. 29-56.

Martyniuk, Waldemar. „Europejski system opisu kształcenia językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego”. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. Ewa Lipińska i Anna Seretny, TAiWPN Universitas, 2006, ss. 117-129.

Miodunka, Władysław. „Sprawność komunikacyjna a inne sprawności w kształceniu obcokrajowców”. Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, red. Jan Mazur, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, 1995, ss. 11-18.

Nagajowa, Maria. ABC metodyki języka polskiego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.

Seretny, Anna. „Autonomia uczącego się – wprowadzenie do zagadnienia”. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. Ewa Lipińska i Anna Seretny, TAiWPN Universitas, 2006, ss. 99-113.

Seretny, Anna. Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego. Księgarnia Akademicka, 2015.

Seretny, Anna, i Ewa Lipińska. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. TAiWPN Universitas, 2005.

Skudrzyk, Aldona. Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.

Warchala, Jacek, i Aldona Skudrzyk. Kultura piśmienności młodego pokolenia. Oficyna Wydawnicza WW, 2010.

Wenzel, Ryszard. Jak uczyć języka obcego poprzez samodzielne tworzenie tekstu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.

Wojtak, Maria. Gatunki prasowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004.

Zgółkowa, Halina. „Techniki rozszerzania repertuaru leksykalnego w kształceniu sprawności komunikacyjnej”. Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, red. Jan Mazur, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, 1995, ss. 39-48.

Opublikowane
2021-12-06
Dział
Artykuły