Constructing a Moral Person in the Analects 論語 and Mengzi 孟子
Abstrakt
Budowanie osoby moralnej w Analektach 論語 i Mengzi 孟子
We wczesnej filozofii chińskiej koncepcja wyjątkowej jednostki oddzielonej od świata zewnętrznego nie ma ufundowania ontologicznego. Każda osoba jest otwartą, współzależną konstrukcją, której wyjątkowość można tylko osiągnąć, nie można jej darować. Osoba to nieokreślony zakres i miejsce doświadczeń, wyrażone poprzez określone role i relacje. W tym artykule jest analizowane rozumienie osoby w myśli konfucjańskiej i menciańskiej. Zgodnie z filozofią Konfucjusza junzi 君子 żyje w swoim statusie, dopóki utrzymuje relacje ren 仁 i wykazuje odpowiednie emocje związane z ren. Autorka twierdzi, że w Analektach ren jest pojęciem związanym z terminami shu 恕, zhong 忠, yi 義 i li 禮. Ren można interpretować jako idealną interakcję, która zaczyna się od zdecydowanej reakcji na drugiego człowieka. Reakcja empatyczna, wraz z zhong – poczuciem obowiązku, jest podstawą do zastosowania sytuacyjnej normy moralnej yi i spełnienia jej zgodnie z li – normą społeczną. Zachowanie ren jest inne dla każdego człowieka w danej sytuacji. Trzeba się go nauczyć i praktykować w procesie samodoskonalenia, xiushen 修身.
Teoria moralna Mencjusza jest bardziej złożona i koncentruje się na ludzkiej naturze i jej cechach. Zgodnie z tym ludzką naturą jest shan 善, powszechnie tłumaczone jako „to, co dobre”, ponieważ każda osoba ma cztery skłonności – emocje do rozwijania ren, yi, li i zhi 智. Ren może być uważane za cnotę – nie jest wrodzone, ale musi zostać osiągnięte i trzeba się go nauczyć. Inną umiejętnością wymaganą od mędrca było zrozumienie, że każda sytuacja jest wyjątkowa i że jest właściwy czas na zastosowanie różnych norm – shizhong 詩中. Myśl Mencjusza nie jest po prostu etyką cnoty – duże znaczenie mają w niej również czynniki sytuacyjne. Moralne zachowanie menciańskie jest złożone: nie tylko wymaga głębokiego zrozumienia siebie i drugiego, ale także wykorzystania wszystkich zmysłów, wrażliwości i kreatywności, aby poradzić sobie z każdą sytuacją w inny sposób. Mędrzec lub osoba, która chce się nim stać, musi obserwować, słuchać, czuć i rozumieć każdą osobę i każdą sytuację. Kultywacja moralna w myśli Mengzi jest także kultywacją ciała qi 氣 (wigoru lub energii). Właściwie kultywowana qi staje się haoran zhi qi 浩然之氣 (przepełniona qi) i pozwala ciału na zhi 志 (wolę) podążania za swoim ren 仁 (sercem/umysłem).
Bibliografia
Ames, Roger, and Rosemont, Henry Jr. Confucian Role Ethics A Moral Vision for the 21st Century?. V&R Academic, 2016.
Behuniak, James. Mencius on Becoming Human. University of Hawaii at Manoa, 2002.
Cua, Antonio S. “Xin and Moral Failure: Notes on an Aspects of Mencius Moral Psychology.” Mencius Contexts and Interpretations, edited by Alan Kam-leung Chan. University of Hawaii Press, 2002.
Geaney, Jane. “Guarding Moral Boundaries: Shame in Early Confucianism.” Philosophy East and West, vol. 54, no. 2, 2004, pp. 113-142, doi: 10.1353/pew.2004.0004.
Kieschnick, John. “Analects 12.1 and the Commentarial Tradition.” Journal of the American Oriental Society, vol. 112, no 4, 1992, pp. 567-576, doi: 10.2307/604471
Lai, Karyn. “Confucian Moral Cultivation. Some Parallels with Musical Training.” The Moral Circle and Self: Chinese and Western Approaches, edited by Kim-chong Chong, Sor-hoon Tan, and C.L. Ten. Carus Publishing, 2003, pp. 107-139.
Lai, Karyn. “Confucian Moral Thinking.” Philosophy East and West, vol. 45, no. 2, 1995, pp. 249-272, doi: 10.2307/1399567.
Lai, Karyn. Learning form Chinese Philosophies: ethics of Independent and contextualised self. Ashgate Publishing Company & Routledge, 2006.
Lai, Karyn. “Li in the Analects: Training In Moral Competence and the Question of flexibility.” Philosophy East and West, vol. 56, no. 1, 2006, pp. 69-83, doi: 10.1353/pew.2006.0001.
Lau, D.C., trans. The Analects of Confucius. The Analects. Penguin Books, 1979.
Lau, D.C., trans. Mencius, revised edition, The Chinese University Press, 2003; first published 1970 by Penguin Books.
Legge, James, trans. The Chinese Classics, vol. 1: Confucian Analects, The Great Learning and The Doctrine of the Mean. Clarendon Press, 1893.
McRae, Emily. “The Cultivation of Moral Feelings and Mengzi’s Method of Extension.” Philosophy East and West, vol. 61, no. 4, 2011, pp. 587-608, doi: 10.1353/pew.2011.0050.
Seok, Bongrae. Embodied Moral Psychology and Confucian Philosophy. Lanham: Lexington Books, 2013.
Quanxing, Xu, and Huang Deyuan. “Theory on the Cultivation of Cognitive Subjects in Chinese Philosophy.” Frontiers of Philosophy in China, vol. 3, no. 1, 2008, pp. 39-54, doi: 10.1007/ s11466-008-0003-0.
Internet resources
Chinese Text Project, www.ctext.org/confucianism. Accessed 13.01.2019.
Eno, Robert. “The Analects of Confucius. An Online Teaching Translation.” 2012. Indiana University, Bloomington, www.indiana. edu/~p374/Analects_of_Confucius_(Eno-2012).pdf. Accessed 24.03.2019.
Eno, Robert. “The Great Lerning and the Doctrine of Mean: An Online Teaching Translation.” 2016. Indiana University, Bloomington, www.indiana.edu/~p374/Daxue-Zhongyong.pdf. Accessed 30.04.2019.
Eno, Robert. “Mencius: Translations, Notes and Commentary.” 2016. Indiana University, Bloomington, www.indiana.edu/~p374/Mencius%20(Eno-2016).pdf. Accessed 30.04.2019.
Copyright (c) 2020 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.