O reminiscencjach konfliktu o ordynację ostrogską w sztuce kręgu Jana Klemensa Branickiego

Słowa kluczowe: ordynacja ostrogska, Jan Klemens Branicki, pałac w Białymstoku, białostocki Rotator

Abstrakt

Rzeźba z klatki schodowej białostockiego pałacu Jana Klemensa Branickiego, najczęściej określana jako Rotator („Obracający się”) albo Arrotino („Ostrzący nóż”), według nowszych badań mogła przedstawiać jednego z rzymskich bohaterów (Windycjusza, Milichusa, czy też Feniusza Rufusa), który podczas wykonywania swojej pracy podsłuchał spiskowców i tym samym udaremnił ich knowania. Miała to być aluzja do roli hetmana Jana Klemensa Branickiego (fundatora rzeźby) we współczesnych mu wydarzeniach – konfliktu o ordynację ostrogską. Tezę tę potwierdzają rękopiśmienne satyry, powstałe w związku ze sporem o ordynację (Łysa rada kolbuszowska oraz Scena tragiczno-komiczna...), których Branicki jest jednym z głównych bohaterów. W Scenie tragiczno-komicznej podział ordynacji przedstawiony został jako spisek przeciwko Rzeczypospolitej, który odkrył i zbrojnie spacyfikował hetman Branicki. Działania te rozpoczął samodzielnie podczas nieobecności w Rzeczypospolitej króla, stając się najważniejszą osobą w kraju i jego mężem opatrznościowym, a dokończył, współdziałając z powracającym monarchą. Białostocki Rotator może więc być odnoszony do Branickiego, ukochanego syna ojczyzny, lojalnego poddanego oraz wielkiego wodza, który zapobiegł wojnie domowej. W publicystyce związanej ze sporem o ordynację ostrogską Branicki porównywany był także do swego przodka – hetmana Stefana Czarnieckiego, gdyż podobie jak on miał uchronić Rzeczpospolitą od wewnętrznego konfliktu. Stefan Czarniecki to bohater w Białymstoku bardzo popularny, często przedstawiany na zamawianych przez Branickiego rzeźbach i obrazach. W rzeczywistości Branicki nie miał poważniejszych zasług jako hetman i dopiero z perspektywy sporu o ordynację ostrogską i kreowania go wówczas na wielkiego wodza i męża opatrznościowego kultywowanie pamięci o Stefanie Czarnieckim zyskiwało szczególny wymiar.

Biogram autora

Krzysztof Gombin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych

Dr hab. Krzysztof Gombin – Katedra Historii Sztuki Średniowiecznej i Nowożytnej, Instytut Nauk o Sztuce, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Bibliografia

Buchwald-Pelcowa, Paulina. Satyra czasów saskich, Ossolineum, 1969.

Czeppe, Maria. Kamaryla Pana z Dukli. Kształtowanie się obozu politycznego Jerzego Augusta Mniszcha 1750-1763, Wydawnictwo Neriton, 1998.

Długosz, Józef. „Transakcja kolbuszowska 1753 i jej skutki społeczno-polityczne”. Z dziejów kryzysu państwowości polskiej u schyłku XVII wieku i w XVIII wieku. Postulaty badawcze, red. Aleksandra Skrzypietz, Jacek Kurek, Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „Rococo”, 1997, ss. 25-26.

Dziubecki, Tomasz. „Rotator w Wersalu Podlaskim”. Artyści włoscy w Polsce XV-XVIII wiek, Wydawnictwo DiG, 2004, ss. 657-660.

Dziubecki, Tomasz. Programy symboliczne i funkcje ceremonialne rezydencji magnackich Puławy–Białystok–Radzyń Podlaski–Lubartów w latach 1750-1760, Muzeum Pałac w Wilanowie, 2010.

Gajewski, Jacek. „Pomnik Czarnieckiego w Tykocinie – jego autor i wykonawca: Coudray i Redler?”. Laudator temporis acti. Studia z dziejów sztuki i kultury ofiarowane Księdzu Doktorowi Janowi Niecieckiemu w 65. rocznicę urodzin, red. Irena Rolska, Krzysztof Gombin, Krzysztof Przylicki, Wydawnictwo KUL, 2015, ss. 183-217.

Gombin, Krzysztof. Trybunał Koronny. Ceremoniał i sztuka. Wydawnictwo KUL, 2013.

Górska, Magdalena. „Dwór i familia. Wizerunek magnaterii w dekoracji okazjonalnej XVIII stulecia”. Dwory magnackie w XVIII wieku. Rola i znaczenie kulturowe, red. Teresa Kostkiewiczowa, Agata Roćko, Wydawnictwo DiG, 2005, ss. 111-136.

Kersten, Adam. Stefan Czarniecki 1599-1665, Wydawnictwo UMCS, 2006.

Konopczyński, Władysław. „Ostrogska ordynacja”. Wielka Encyklopedia Powszechna Ilustrowana, seria II, t. V-VI, Nakład i druk S. Sikorski, 1908, ss. 793-797.

Konopczyński, Władysław. Polska w dobie wojny siedmioletniej, t. I, W.L. Anczyc, 1909.

Konopczyński, Władysław. „Branicki Jan Klemens”. Polski Słownik Biograficzny, t. 2, Polska Akademia Umiejętności, 1936, ss. 404-407.

Nieciecki, Jan. Polski Wersal, Wydawnictwo Łuk, 1998.

Nieciecki, Jan. „Koleje życia Antoniego Herliczki malarza polskiego XVIII wieku”. Roczniki Humanistyczne, t. 54, z. 4, 2006, ss. 225-290.

Oleńska, Anna. „Wątki heroiczne w programie dekoracji białostockiej rezydencji Jana Klemensa Branickiego”. Dwory magnackie w XVIII wieku. Rola i znaczenie kulturowe, red. Teresa Kostkiewiczowa, Agata Roćko, Wydawnictwo DiG, ss. 245-262.

Oleńska, Anna. „Sekretne treści pałacu w Białymstoku. O figurze Rotatora na klatce schodowej”. Artyści włoscy w Polsce XV-XVIII wiek. Wydawnictwo DiG, 2004, ss. 643-656.

Oleńska, Anna. Jan Klemens Branicki „sarmata nowoczesny”. Kreowanie wizerunku poprzez sztukę, Instytut Sztuki PAN, 2011.

Szwaciński, Tomasz. „Rosja a Piotr i Jan Sapiehowie w dobie kryzysu ostrogskiego”. Kwartalnik Historyczny, t. 119, nr 1, 2012, ss. 31-65.

Wyszomirska, Monika. Między obroną wolności a naprawą państwa. Rzeczpospolita jako przedmiot polemik politycznych w dobie panowania Augusta III (1734-1763), Wydawnictwo DiG, 2009.

Opublikowane
2020-08-25
Dział
Artykuły