Program pokutny w dawnym kościele misjonarzy w Siemiatyczach
Abstrakt
Sobór Trydencki potwierdził naukę Kościoła o prawie pokutnym, skupiając się na wyznaniu grzechów i sakramentalnym rozgrzeszeniu. Była to odpowiedź na błędną naukę protestantyzmu, który odrzucał większość sakramentów, uznając tylko sakramenty chrztu i Eucharystii. Sakrament pokuty ustanowił Chrystus w dniu zmartwychwstania. Apostołowie otrzymali władzę odpuszczenia grzechów, a po nich kapłani.
Naukę o Sakramentach Świętych, a szczególnie o pokucie i Eucharystii głosili członkowie Zgromadzeni Misji Wincentego a Paulo na misjach w wielu krajach Europy. Głównym zadaniem misjonarzy podczas głoszenia prowadzonych przez nich misji było zachęcanie wiernych do odbycia spowiedzi i przyjęcia sakramentu pokuty. Sakrament ten miał być duchowym lekarstwem dla grzesznika, a jego nawrócenie – drogą powrotu do miłosiernego Boga.
Do Siemiatycz misjonarze przybyli w roku 1717. Objęli parafię i kościół, który rozbudowali i na nowo wyposażyli, m.in. wstawiając sześć dębowych, regencyjnych konfesjonałów (ok. 1744). W zwieńczeniach konfesjonałów zostały umieszczone malarskie przedstawienia pokutników, którym Bóg przebaczył winy: Marii Magdalenie, królowi Dawidowi, synowi marnotrawnemu i św. Piotrowi. Zadaniem scen przedstawionych na obrazach było unaocznienie wiernym, iż sakrament pokuty jest znakiem, że Bóg nigdy nie opuszcza człowieka, lecz zawsze otwiera przed nim drogę powrotu. Umieszczone w zwieńczeniach konfesjonałów malarskie przedstawienia pokutników miały przekonać grzeszników, że żal i wyznanie grzechów kapłanowi, nałożona przez niego pokuta i udzielona, na mocy „władzy kluczy”, absolucja prowadzą do odpuszczenia grzechów przez Boga. Obrazy w konfesjonałach wskazywały również, że spowiedź jest dla grzesznika drogą powrotu i źródłem miłosierdzia Bożego. Podkreślały to dwa kolejne przedstawienia w konfesjonałach: Dobry Pasterz odnajdujący zbłąkane owce oraz scena ukazująca św. Piotra i Chrystusa w momencie przekazania kluczy. Postać św. Piotra dla wiernych miała być znakiem, że będzie on umacniał i strzegł wiary przed wszelką ludzką słabością.
Bibliografia
Dokumenty soborów powszechnych, red. Arkadiusz Baron i Henryk Pietras, t. 4, Wydawnictwo WAM, 2007.
Gontarek, Arkadiusz. „Treści ideowe polskich nowożytnych konfesjonałów jako wyraz potrydenckiego nauczania Kościoła”. Artifex Novus, vol. 3, 2019, ss. 96-113. Wydawca IHS UKSW, 2019.
Katalog zabytków sztuki w Polsce. Seria nowa, t. 12: Województwo białostockie, z. 1: Siemiatycze, Drohiczyn i okolice, red. Maria Kałamajska-Saeed, Instytut Sztuki PAN, 1996.
Kitowicz, Jędrzej. Opis obyczajów za panowania Augusta III, t. I, red. Roman Pollak, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, 2003.
Kobielus, Stanisław. „Konfesjonał”. Encyklopedia Katolicka, t. 9, Towarzystwo Naukowe KUL, 2002, kol. 579-580.
Mazur, Sławomir. Dzieje parafii rzymskokatolickiej w Dołubowie w latach 1465-1939. Wydawnictwo Intergraf, 2010.
Mezzadri, Luigi. „Misje ludowe”. Słownik duchowości wincentyńskiej, t. 1, red. Jan Dukała i Władysław Bomba, Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy, 1997.
Nasiorowski, Sławomir. „List pasterski” kard. Bernarda Maciejowskiego. Redakcja Wydawnictw KUL, 1992.
Salezy, Franciszek. Filotea, czyli droga do życia pobożnego, red. Aleksander Jełowicki, Wydawnictwo AA, 2009.
Święty Wincenty a Paulo. Duchowość, teksty, red. Jan Dukała i Stanisław Wypych, Instytut Wydawniczy Księży Misjonarzy „Nasza Przeszłość”, 1987.
Św. Wincenty a Paulo. Listy, konferencje, dokumenty, t. 1: Listy (1607-1639). Oprac. Pierre Coste. Tłum. Józef Kapuściak, Wydawnictwo Instytutu Teologicznego Księży Misjonarzy, 2015.
Copyright (c) 2020 Roczniki Humanistyczne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.