Między ideą a konstrukcją. Projekty ołtarzy Jana Matejki

Słowa kluczowe: Jan Matejko, Władysław Łuszczkiewicz, Józef Łepkowski, historyzm, neogotyckie ołtarze, konserwacja zabytków, ołtarz Wita Stwosza, zasada jedności stylu, remont krypt na Wawelu

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest specyficznym uwarunkowaniom i wielostronnej recepcji średniowiecznych retabulów ołtarzowych przez najwybitniejszego polskiego malarza historycznego Jana Matejkę. Recepcja polegała na kreowaniu nowych dzieł w oparciu o formy historyczne (ale nie stylowe), czerpane z realnych zabytków, nie zaś ze współczesnych wzorników architektonicznych lub rekonstrukcji dokonywanych według imaginowanej wizji stylu, co proponowali konserwatorzy tacy, jak Carl Heideloff lub Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc. Matejce pomocna była wiedza o wyglądzie realnych ołtarzy nabyta w czasie podróży krajowych i zagranicznych, odbywanych w latach młodości, oraz udział w restauracji średniowiecznych zabytków, przede wszystkim ołtarza Wita Stwosza w kościele Mariackim w Krakowie, który umożliwił mu poznanie budowy i konstrukcyjnych zagadnień związanych z budową ołtarza, szczegółów wyglądu średniowiecznych typów postaci, ich strojów, narzędzi, broni, rzemiosła, a także cech stylistycznych, zagadnienia słabo znanego środowisku dokonującemu konserwacji krakowskich zabytków. Doświadczenia te weryfikowały typ filozoficznej i emocjonalnej recepcji średniowiecza, charakterystycznej dla epoki romantyzmu, propagowany przez krakowskiego filozofa i miłośnika sztuki Józefa Kremera oraz typ oceny krytycznej względem plastyki i zagadnień typowo artystycznych, który prezentował artysta, konserwator i jeden z pierwszych historyków sztuki Władysław Łuszczkiewicz. Matejce projektowanie utrudniały niespójne poglądy konserwatorskie krakowskiego środowiska, przede wszystkim spór toczony między zwolennikami przywracania jedności stylowej zabytków (Józef Łepkowski, Władysław Łuszczkiewicz), a ich przeciwnikami, twierdzącymi, iż kryterium rozstrzygającym o poprawności restauracji jest substancja pierwotna obiektu, włącznie z nawarstwieniami stylowymi różnych epok (Piotr Michałowski, Paweł Popiel, Stanisław Tomkowicz). Twórczość Matejki lokowała się zatem pomiędzy weryfikacją idei konserwatorskich, modeli pisania o sztuce i poglądów na stylistykę zabytków minionych epok, a szczegółowymi badaniami wyglądu i cech konstrukcyjnych lokalnych obiektów. Jego wiedza i doświadczenie zdobyte na podstawie wnikliwych i krytycznych obserwacji i porównań dawnych dzieł sztuki i rzemiosła, ale pozbawione oparcia w autorytecie teorii konserwatorskiej wypracowanej przez zagranicznych historyków sztuki i architektury – podobnie jak tworzone na tej podstawie projekty – nie zdobyły uznania środowiska skoncentrowanego na teoretycznym poznawaniu postaw konserwatorskich oraz idei dotyczących rozpoznania form i znaczenia krakowskich zabytków, za to wykorzystującego koniunkturalnie autorytet Matejki, jako artysty.

Biogram autora

Barbara Ciciora, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Dr Barbara Ciciora, Katedra Historii Sztuki Nowoczesnej, Instytut Historii i Dziedzictwa Kulturowego, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Bibliografia

Banach, Jerzy. Ikonografia Wawelu, t. 2, Ministerstwo Kultury i Sztuki, 1977.

Bęczkowska, Urszula. „Karol Kremer a Józef Kremer: o obecności koncepcji estetycznych autora «Listów z Krakowa» w praktyce architektonicznej i konserwatorskiej krakowskich budowniczych połowy XIX wieku”. Józef Kremer (1806-1875), red. Jacek Maj, Universitas, 2007, ss. 321-342.

Bocheński, Zbigniew. Dwór obronny w Dębnie. Ministerstwo Wyznań, Religii i Oświecenia Publicznego, 1926.

Ciciora, Barbara. „Fascynacje Jana Matejki postacią Wita Stwosza”. Wokół Wita Stwosza. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej w Muzeum Narodowym w Krakowie 19-22 maja 2005. Muzeum Narodowe w Krakowie, 2006, ss. 358-369.

Ciciora, Barbara. Katalog Jana Matejki w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, cz. 1: Studia z natury (złożony do druku).

Czas, 5 sierpnia 1871, nr 177.

Czyżewski, Krzysztof. „Spór o ołtarz główny w katedrze na Wawelu w latach 1871-1883”. Studia Waweliana, vol. 3, 1994, ss. 181-192.

Dobrzycki Jerzy. Dzieje Almae Matris pendzla Michała Stachowicza. Nakł. i dr. W.L. Anczyca i Spółki, 1925.

Estreicher, Karol. Collegium Maius. Dzieje Gmachu. (Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, T. CLXX, Prace z Historii Sztuki, z. 6). Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, 1968.

Frycz, Jerzy. Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1975.

Gadomski, Jerzy. Gotyckie malarstwo tablicowe Małopolski 1500-1540. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1995.

Gadomski, Jerzy. Późnogotyckie retabulum ołtarza głównego w katedrze na Wawelu. Universitas, 2001.

Gazeta Krakowska nr 272 z 25 listopada 1884.

Gorzkowski, Marian. Jan Matejko. Epoka od r. 1861 do końca życia artysty. Kraków, Drukarnia Związkowa, 1898.

Heideloff, Carl Alexander von. Der christliche Altar, archäologisch und artistisch dargestellt, Ein Beitrag zur Erhaltung älterer Kirchendenkmale und deren Wiederstellung. Für Geistliche aller Confession, Kirchenverwaltung und Architekten. Nürnberg, Riegel und Wiessner, 1838.

Jabłoński-Pawłowicz, Izydor. Wspomnienia o Janie Matejce. Nakł. H. Altenberga, 1912.

Kieniewicz, Stefan. „Paweł Popiel”. Polski Słownik Biograficzny, t. 27, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1983, ss. 568-572.

Kremer, Józef. Listy z Krakowa, t. 3, Wilno, J. Zawadzki, 1855.

Kremer, Józef. O tryptyku z wystawy archeologicznej krakowskiej i kilka z tego powodu uwag nad architekturą i rzeźbą gotyckiego stylu. Wilno, A.H. Kirkor, 1859.

„Kronika”. Przyjaciel Sztuki Kościelnej, t. 2, nr 5-6, 1884, s. 87.

Kuczyński, Stefan Krzysztof. Polskie herby ziemskie. Geneza, treści, funkcje. Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993.

[Lasocki, Józef]. Drugie Sprawozdanie Dozoru Kościoła N. Maryi Panny o restauracyi Ołtarza Wielkiego dzieła Stwosza. Kraków, Drukarnia „Czasu”, 1868.

Łepkowski, Józef. Z przeszłości. Studia i szkice. Kraków, Drukarnia „Czasu”, 1862.

Łuszczkiewicz, Władysław. O treści i znaczeniu artystycznem ołtarza w kościele Panny Maryi w Krakowie, arcydzieła Stwosza. Odczyt publiczny miany dnia 20-go marca 1868 r. w Sali Towarzystwa Naukowego. Kraków, Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1868.

Łuszczkiewicz, Władysław. Wskazówka do utrzymania kościołów, cerkwi i przechowywanych tamże zabytków przeszłości opracowana przez Prof. Władysława Łuszczkiewicza pod kierunkiem Oddziału Sztuk i Archeologii w Towarzystwie nauk. Krak. Kraków, Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1869.

Łuszczkiewicz, Władysław. Poradnik dla zajmujących się utrzymaniem i restauracją kościołów i kościelnych sprzętów. Warszawa, Drukarnia F. Czerwińskiego, 1887.

Łuszczkiewicz, Władysław. Restauracya kościoła katedralnego na Wawelu. Kraków, Drukarnia „Czasu”, 1888.

Łuszczkiewicz, Władysław. Restauracya wnętrza prezbiterium Kościoła Panny Maryi w Krakowie. Kraków, Drukarnia „Czasu”, 1889.

Matejko, Jan. Listy Matejki do żony Teodory 1863-1881. Wstęp Maciej Szukiewicz. Księgarnia J. Czerneckiego, Zarząd Domu Matejki, 1927.

Mieroszewscy, Sobiesław i Stanisław. Wspomnienia lat ubiegłych. Wydawnictwo Literackie, 1964.

Mikołajska, Ewa. „Neośredniowieczne ołtarze w Krakowie”. Wojciech Bałus, Ewa Mikołajska, Jacek Urban i Joanna Wolańska. Sztuka sakralna Krakowa w wieku XIX. Universitas, 2004, ss. 141-187.

Pavoni, Marian. Odpowiedź OO. Dominikanów krakowskich na zarzuty, które p. Stanisław Tomkowicz w feljetonie „Czasu” pod dniem 6 lutego 1887 r. umieścił pod tytułem „Nieco o zabytkach krakowskich, ich miłośnikach i niszczycielach”. Kraków, b.w., 1887.

Pencakowski, Paweł. „Dzieje nastaw ołtarza głównego katedry wawelskiej od połowy XV do początku XXI wieku”. Rocznik Krakowski, t. 73, 2007, ss. 17-42.

Popiel, Paweł. „Z powodu artykułu o Sukiennicach krakowskich”. Czas, t. 141, 1861, s. 2.

Popiel, Paweł. W sprawie kościoła dominikańskiego. Kraków, b.w., 1887.

Popiel, Paweł. W doniosłej sprawie restauracyi kościoła Panny Maryi w Krakowie. Kraków, b.w., 1888.

Przegląd wystawy starożytności i zabytków sztuki urządzonej w Krakowie przez Komisyją delegowaną z Oddziału archeologii i sztuk pięknych w c. k. Tow.[arzystwie] Nauk.[owym] Krakowskiem. Kraków, Drukarnia „Czasu”, 1858.

Reichensperger, August. Fingerzeige auf dem Gebiete der kirchlichen Kunst. Leipzig, Weigel, 1854.

Serafińska, Stanisława. Jan Matejko. Wspomnienia rodzinne. Wydawnictwo Literackie, 1958.

Skubiszewski, Piotr. „Styl Wita Stosza”. Wit Stosz. Studia o sztuce i recepcji, red. Adam Labuda. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1986, ss. 5-69.

Szydłowski, Tadeusz. „O Wita Stwosza ołtarzu Marjackim i jego pierwotnym wyglądzie”. Prace Komisji Historii Sztuki, t. 2, 1920, ss. 1-100.

Tomkowicz, Stanisław. Nieco o zabytkach krakowskich ich miłośnikach i niszczycielach. Kraków, b.w., 1887.

Tomkowicz, Stanisław. W sprawie budynków poszpitalnych Św. Ducha. Kraków, b.w., 1887.

Urban, Jacek. Katedra na Wawelu (1795-1918). UNUM, 2000.

Viollet-le-Duc, Emmanuel. Dictionnaire raisonné du mobilier français de l’époque carlovigienne à la Renaissance. Paris, Libraire Gründ et Maguet, 1873-1874.

Viollet-le-Duc, Emmanuel. Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle, t. 8, Paris, Imprimiere de E. Martinet, 1866.

Witko, Andrzej. „Nowe urządzenie krypt królewskich na Wawelu w latach siedemdziesiątych XIX wieku”. Studia Waweliana, vol. 1, 1992, ss. 97-111.

Wolańska, Joanna. „Dzieje Towarzystwa św. Łukasza”. Wojciech Bałus, Ewa Mikołajska, Jacek Urban i Joanna Wolańska. Sztuka sakralna Krakowa w wieku XIX. Universitas, 2004, ss. 44-87.

Zanoziński, Jerzy. „Materiały do działalności Lucjana Siemińskiego w dziedzinie krytyki artystycznej”. Materiały do Studiów i Dyskusji z Zakresu Teorii i Historii Sztuki, Krytyki Artystycznej oraz Badań nad Sztuką, vol. 3, nr 10-11, 1952, ss. 245-360.

Opublikowane
2020-08-25
Dział
Artykuły