Juan de Valdés Leal i jego „Hieroglify śmierci”

Słowa kluczowe: Juan de Valdés Leal, malarstwo hiszpańskie, XVII w., barok, Sewilla, hieroglify śmierci

Abstrakt

Juan de Valdés Leal (1622-1690) był jedną z najbardziej oryginalnych osobowości sewilskiego malarstwa, niekiedy uznawany nawet za najbardziej barokowego z hiszpańskich malarzy, artystę tworzącego ekspresyjne dzieła, ukazujące pełne napięcia postaci, o nerwowych gestach i ponurych twarzach, nierzadko o wyjątkowej brzydocie. Przypuszcza się, iż terminował w pracowni Antonia del Castillo w Kordobie od ok. 1644 r. Jego najstarsze prace wykazują cechy naturalistyczne, o twardym rysunku, żywej kolorystyce i pewnej przenikliwości. Widoczny jest w nich wpływ Juana de Ucedy, Francisca Vareli, Francisca de Herrery St. oraz Antonia del Castillo i Francisca de Zurbarána. Z kolei ekspresja postaci i zastosowanie światłocienia przywołują prace José de Ribery. Po roku 1655 jego płótna wskazują na ewolucję stylu w kierunku większej dynamiki, co było wynikiem wpływu Francisca de Herrery Mł. Rysunek artysty stał się wówczas lżejszy, kolorystyka bardziej lśniąca i przeźroczysta. W 1659 r. został mianowany miejskim egzaminatorem malarzy sewilskich, a rok później był jednym z założycieli Akademii Malarstwa, której z czasem został nawet prezesem. W roku 1664 przebywał na dworze królewskim i poznał bogate kolekcje monarsze oraz nawiązał liczne kontakty z innymi malarzami, m.in. Francisco Rizi i Claudio Coello. W 1667 został członkiem elitarnego bractwa La Caridad w Sewilli, dla którego w 1672 r. zrealizował kilka dzieł, m.in. słynne „Hieroglify śmierci” (In ictu oculi, Finis gloriae mundi), które sprawiły, iż artysta fascynuje nieprzerwanie swym spojrzeniem przekraczającym granice życia. Często też podejmował się innych aktywności niż malowanie obrazów sztalugowych, najczęściej złocąc retabula i wykonując polichromie. Tworzył także ryciny, ilustracje książkowe oraz rzeźby, które jednak nie zachowały się.

Biogram autora

Andrzej Witko, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Ks. prof. dr hab. Andrzej Witko, Katedra Historii Sztuki Nowożytnej, Instytut Historii i Dziedzictwa Kulturowego, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

Bibliografia

Álvarez Lopera, José. Valdés Leal. La vida de San Ambrosio [kat. wyst.], Madrid, Museo del Prado 2003-2004, Sevilla, Museo de Bellas Artes 2004. Madrid: Museo Nacional del Prado, Museo de Bellas Artes de Sevilla, 2003.

Angulo Iñíguez, Diego. Pintura del siglo XVII (Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico, vol. XV). Plus Ultra, 1971.

Beatificationis et canonizationis Venerabilis Servi Dei Michaelis Mañara Equitis de Calatrava et fundatoris nosocomii vulgo „de la Santa Caridad”. Typis Poliglottis Vaticanis, 1978.

Białostocki, Jan. Płeć śmierci. Wyd. 2. Słowo/obraz terytoria, 2007.

Brown, Jonathan. “Hieroglyphs of Death and Salvation. The Decoration of the Church of the Hermandad de La Caridad”. Art Bulletin, t. 52, nr 3, 1970, ss. 265-277.

Brown, Jonathan. Painting in Spain 1500-1700. Yale University Press, 1998.

Gállego, Julián. Visión y símbolos en la pintura española del Siglo de Oro. Wyd. 4. Cátedra, 1996.

Gestoso y Pérez, José. Biografía del pintor sevillano Juan de Valdés Leal. Oficina tipográfica de Juan P. Gironés, 1916.

Gué Trapier, Elizabeth du. Valdés Leal Spanish Baroque Painter. Hispanic Society of America, 1960.

Gué Trapier, Elizabeth du. Valdés Leal. Baroque Concept of Death and Suffering in His Paintings. Hispanic Society of America, 1956.

Guichot y Sierra, Alejandro. Los famosos jeroglíficos de la muerte de Juan de Valdés Leal de 1672. Análisis de sus alegorías. Impr. de Álvarez y Rodríguez, 1930.

Hernández Romero, Antonio. “Aproximación a la vida y obra de Juan de Valdés Leal”. Juan de Valdés Leal (1622-1690) [kat. wyst.], Córdoba, Sala de Exposiciones Museísticas CajaSur 2001. CajaSur, 2001, ss. 15-67.

Juan de Valdés Leal (1622-1690) [kat. wyst.], Córdoba, Sala de Exposiciones Museísticas CajaSur 2001. CajaSur, 2001.

Kinkead, Duncan Theobald. Juan de Valdés Leal (1622-1690). His Life and Work. Garland Publishing, Inc., 1978.

Kinkead, Duncan Theobald. “Juan de Valdés Leal”. The Dictionary of Art, red. Jane Turner, vol. XXXI, Grove’s Dictionaries Inc., 1996, ss. 808-811.

Kultura artystyczna siedemnastowiecznej Sewilli a don Miguel Mañara i jego dzieło, red. Andrzej Witko, Wydawnictwo AA, 2010.

Mañara, Miguel. Regla de la muy humilde Hermandad de la Hospitalidad de la Santa Caridad de Ntro. Sr. Jesuchristo sita en su casa y hospital del Sr. San Jorge de la ciudad de Sevilla [Sevilla 1675]. Imprenta San Antonio, 1955.

Mañara, Miguel. Rozprawa o prawdzie, red. Andrzej Witko, Wydawnictwo AA, 2008.

Martín Hernández, Francisco. Miguel Mañara. Universidad de Sevilla, 1981.

Mayer, August Liebmann. Die Sevillaner Malerschule. Beiträge zu ihrer Geschichte. Verlag von Klinkhardt und Biermann, 1911.

Palomino de Castro y Velasco, Antonio. El museo pictórico y escala óptica (wyd. 1, Madrid 1715-1724), red. Juan A. Ceán Bermúdez. M. Aguilar, 1947.

Pérez Calero, Gerardo. J. de Valdés Leal (1622-1690) un barroco romántico. Caja San Fernando, 1991.

Pérez Sánchez, Alfonso Emilio. Pintura barroca en España (1600-1750). Cátedra, 1992.

Sewilla, Archivo de la Santa Caridad. Libro general de inventarios de esta Hermandad de la Santa Caridad de Nuestro Señor Jesu Cristo. Año 1674.

Sewilla, Archivo de la Santa Caridad. Libro III de los Cabildos 1672-1676 [copia literal de 1899].

Valdivieso, Enrique. Historia de la pintura sevillana. Siglos XIII al XX. Wyd. 3. Ediciones Guadalquivir, 2002.

Valdivieso, Enrique. Juan de Valdés Leal. Ediciones Guadalquivir, 1988.

Valdivieso, Enrique. Pintura barroca sevillana. Ediciones Guadalquivir, 2003.

Valdivieso, Enrique. Valdés Leal [kat. wyst.], Madrid, Museo del Prado 1991, Sevilla, Museo de Bellas Artes 1991. Madrid–Sevilla: Museo del Prado, Junta de Andalucía, 1991.

Valdivieso, Enrique. Vanidades y desengaños en la pintura española del Siglo de Oro. Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2002.

Valdivieso, Enrique, and Juan Miguel de Serrera. El Hospital de La Caridad de Sevilla. Hermandad de la Caridad, 1980.

Witko, Andrzej. “La pintura como representación de «Vanitas»: Murillo – Valdés Leal – Mañara. De las relaciones entre el arte y la literatura en la Sevilla del siglo XVII”. La cultura del barroco español e iberoamericano y su contexto europeo, red. Kazimierz Sabik i Karolina Kumor, Instituto de Estudios Ibéricos e Iberoamericanos, 2010, ss. 523-532.

Witko, Andrzej. “Lucas Valdés i jego twórczość. W cieniu wielkiego ojca”. Tendit in ardua virtus. Studia ofiarowane Profesorowi Kazimierzowi Kuczmanowi w siedemdziesięciolecie urodzin. Zamek Królewski na Wawelu, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 2017, ss. 233-244.

Witko, Andrzej. Sewilskie malarstwo siedemnastego wieku. Od wizji mistycznych do martwych natur. Wydawnictwo AA, Wydawnictwo Jedność, 2013.

Witko, Andrzej. „Valdés Leal Juan de”. Encyklopedia Katolicka, t. 20, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2014, 8-9.

Opublikowane
2020-08-25
Dział
Artykuły