Efekt plateau a błędy na poziomie instrukcji dydaktycznej

Słowa kluczowe: efekt plateau, rozwój kompetencji leksykalnej, błędy językowe

Abstrakt

Częstym problemem, z którym w procesie glottodydaktycznym borykają się zarówno uczący, jak i uczący się, jest stagnacja w rozwoju językowym. Mimo licznych teorii dotyczących przyczyn tego zjawiska rzadko wspomina się, że problem tkwi w dużej mierze w niedostatecznym (co do ilości) i nieodpowiednim (co do sposobu) przyswajaniu przez uczącego się słownictwa. Wychodząc od trzystopniowego modelu zaprezentowanego przez Mirzaei, Zoghi i Davatgari Asl oraz opierając się na zgromadzonym materiale badawczym, obejmującym wybrane błędy popełniane przez uczących się na poziomach B1+ i B2 (błędy kolokacyjne i kontekstowe, fałszywi przyjaciele, transfer modeli słowotwórczych z innych języków do języka docelowego), autorka skupia się na ustaleniu, jakie działania w obszarze instrukcji (obejmujące m.in. materiały dydaktyczne, plany nauczania, zadawane prace pisemne) mogą mieć negatywny wpływ na rozwój kompetencji leksykalnej u ucznia dotkniętego efektem plateau. Wyniki przeprowadzonego badania wskazują na pewne deficyty materiałów dydaktycznych, utrwalające stagnację, którym jednak mogą zapobiec działania nauczyciela, takie jak zwiększenie ilości ćwiczeń drylowych, właściwa selekcja materiału leksykalnego, wprowadzanie kolokacji i idiomów już na poziomie początkowym oraz konsekwentne zwracanie uwagi na sposób użycia języka (bogactwo środków językowych i poprawność).

Bibliografia

Bawej, Izabela. „Wybrane trudności w podsystemie leksykalnym w aspekcie kulturowym na przykładzie błędów kontekstowych w języku niemieckim”. Neofilolog, nr 43 (2), 2014, ss. 209-221.

Białek, Magdalena. „Podejście komunikacyjne i zakres jego realizacji w nauczaniu języków obcych”. Lingwistyka Stosowana, nr 14 (3), 2015, ss. 17-29.

Chłopek, Zofia. Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011.

Chłopek, Zofia. „Der zwischensprachliche Transfer beim Drittsprachenerwerb – Einstellungen der DeutschlehrerInnen zum Transfer aus dem Englischen ins Deutsche“. Glottodidactica, nr 42 (1), 2015, ss. 33-46.

Cudzich, Bartosz. „Vokabellernen (ohne) Vergessen (mit) Vokabelernstrategien”. Glottodidactica, nr 39, 2012, ss. 93-104.

Feuerhake, Evelyn, Caroline Fieseler, Joy-Sarah Ohntrup i Claudia Riemer. „Motivation und Sprachverlust in der L2 Französisch: eine retrospektive Übungsstudie“. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdspracheunterricht, nr 9 (2), 2004, ss. 1-24.

Gorąca-Sawczyk, Gabriela. „Różnorodność technik uczenia się słownictwa w języku obcym”. Neofilolog, nr 43 (2), 2014, ss. 181-192.

Iluk, Jan. „Systematyczne pisanie – Jak wpływa na kompetencję komunikacyjną w języku obcym”. Języki Obce w Szkole, nr 4, 2012, ss. 17-25.

Janicka, Monika. „Kontakt z danymi językowymi oraz informacja zwrotna jako czynniki zapobiegające regresowi sprawności językowych”. Języki Obce w Szkole, nr 3, 2019, ss. 5-9.

Mirzaei, Mehdi, Masoud Zoghi i Haniyeh Davatgari Asl. „Understanding the Language Learning Plateau: A Grounded-Theory Study”. Teaching English Language, nr 11 (2), 2017, ss. 195-222.

Myczko, Kazimiera. „Transfer im Fremdsprachenunterricht aus didaktischer Sicht“. Studia Germanica Posnaniensia XXXIII, nr 33, 2013, ss. 89-99.

Nied Curcio, Martina. „Wörterbuchbenutzung und Wortschatzerwerb. Werden im Zeitalter des Smartphones überhaupt noch Vokabeln gelernt?”. DaF Info, nr 5, 2015, ss. 445-468.

Nosidlak, Katarzyna. „Przerwa w nauczaniu a regres poziomu umiejętności językowych nauczyciela”. Języki Obce w Szkole, nr 3, 2019, ss. 11-16.

Pawlak, Mirosław, Joanna Zawodniak i Mariusz Kruk. „O nudzie i przeciw nudzie w klasie językowej”. Języki Obce w Szkole, nr 3, 2019, ss. 23-27.

Pudo, Dorota. „Rola refleksji w nauczaniu dorosłych słuchaczy komercyjnych kursów językowych”. Neofilolog, 42 (2), 2014, ss. 227-239.

Seretny, Anna. „W ciemnościach tunelu, czyli o zjawisku leksykalnego plateau”. Postscriptum Polonistyczne, 16 (2), 2015, ss. 89-106

Sradomska, Katarzyna. „Powracające i utrwalające się błędy, syndrom ‘średniozaawansowania’ – o rozbudzaniu motywacji do osiągania postępów w grupowym uczeniu się języka przez młodzież i dorosłych”. Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych, Tom II, red. Anna Michońska-Stadnik i Zdzisław Wąsik, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, 2008, ss. 53-61.

Targońska, Joanna. „Kompetencja kolokacyjna – niedostatecznie rozpoznany komponent kompetencji leksykalnej”. Neofilolog, nr 43 (2), 2014, ss.193-208.

Targońska, Joanna. „Frazeodydaktyka i jej rola w rozwijaniu (wybranych elementów) kompetencji leksykalnej”. Prace Językoznawcze, nr 19 (4), 2017, ss. 147-168.

Opublikowane
2021-12-06
Dział
Artykuły