W niewoli u Kościeja Nieśmiertelnego albo „samotność silnych kobiet”: studium treści rosyjskiej bajki „Maria Moriewna”

Słowa kluczowe: bajka rosyjska, feminizm, kultura, rytuały inicjacyjne

Abstrakt

Przedmiotem analiz artykułu jest wzajemna zależność kobiety i mężczyzny w cyklu przemiany: od samotności do związku małżeńskiego. Za punkt odniesienia posłużyła postać Kościeja Nieśmiertelnego, podstawowego zaś materiału źródłowego dostarczyły teksty kultury, w których Kościej się pojawia. Centrum rozważań stanowi „silna kobieta”, utożsamiana z archetypem wojowniczki. Za reprezentatywną postać przyjęto Marię Moriewnę z bajki o tym samym tytule.

Postawiono następujące hipotezy badawcze:
1. Kobieca tęsknota za mężczyzną stanowi swoistego rodzaju „zew”, prowokujący pojawienie się antagonisty – Kościeja.
2. „Silna kobieta” ma niektóre z cech Kościeja: gotowość do walki i bezpośredniej konfrontacji, umiejętność polegania na sobie, brak litości dla pokonanych.
3. Właściwym partnerem „silnej kobiety” jest mężczyzna „dobry i głupi”.

Analizy odsłoniły binarne pary zachowań kobiety i mężczyzny, konieczne do tego, by cykl rozwoju obydwojga się dopełnił: czekanie Marii Moriewny i brak pośpiechu ze strony Iwana, prośba o radę kierowana przez Iwana do Baby Jagi i poznawanie sekretu Kościeja przez Marię, budowanie siły u Iwana i rezygnacja z siły u Marii.

Wysnute wnioski odsłoniły dalsze perspektywy badawcze, takie jak:
– Analiza fenomenu samotności „silnej kobiety”, zniewolonej przez cechy reprezentowane archetypową postacią Kościeja, w ujęciu filozoficznym i namysł nad wertykalnym kierunkiem ludzkich dążeń.
– Porównanie treści bajek jako utworów literackich z treściami filmów fabularnych, z naciskiem na formę przekazu i typ relacji między nadawcą a odbiorcą.

Biogram autora

Małgorzata Abassy, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych

Dr hab. Małgorzata Abassy, prof. UJ – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych, Instytut Rosji i Europy Wschodniej

Bibliografia

Frazer, James. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. McMillan, 1890.

Gadacz, Tadeusz. O umiejętności życia. Wydawnictwo „Znak”, 2002.

Genepp, Arnold. Obrzędy przejścia. Przeł. Beata Biały, Państwowy Instytut Wydawniczy, 2006.

Jung, Carl. Über die Archetypen des kollektiven Unbewußten. Fischer Taschenbuch Verlag, 1983.

Pajor, Kazimierz. Psychologia archetypów Junga. Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, 2004.

Wosien, Maria. The Russian Folk-Tale: Some Structural and Thematic Aspects. Verlag Otto Sagner, 1969.

Vedfelt, Ole. Kobiecość w mężczyźnie. Przeł. Piotr Billig. Wydawnictwo Psychologii i Kultury „Eneteia”, 2004.

Аникин, Владимир. Русская народная сказка. „Просвещение”, 1977 [Anikin, Vladimir. Russkaya narodnaya skazka. „Prosveshcheniye”, 1977].

Аникин, Владимир. Русское устное народное творчество. Издательство „Высшая школа”, 2000 [Anikin, Vladimir. Russkoye ustnoye narodnoye tvorchestvo. Izdatel’stvo „Vysshaya shkola”, 2000].

Афанасьев, Александр. Поэтические воззренияя славян на природу: опыт сравнительного изучения славянских преданий и верований в связи с мифическими сказаниями других родственных народов. В трех томах, т. 1. „Современный писатель”, 1995 [Afanas’ev, Aleksandr. Poeticheskiye vozzreniyaya slavyan na prirodu: opyt sravnitel’nogo izucheniya slavyanskikh predaniy i verovaniy v svyazi s mificheskimi skazaniyami drugikh rodstvennykh narodov. V trekh tomakh, t. 1. „Sovremennyy pisatel’”, 1995].

Виноградова, Людмила. „Та вода, которая…” Признаковое пространство культуры, ред. Светлана Толстая, Индрик, 2002 [Vinogradova, Lyudmila. „Ta voda, kotoraya…” Priznakovoye prostranstvo kul’tury, red. Svetlana Tolstaya, Indrik, 2002].

Лулудова, Eлена. „Русские народные сказки и их архетипические cоставляющие”. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований, nr 8, cz. 4, 2015, ss. 803-807 [Luludova, Elena. „Russkiye narodnyye skazki i ikh arkhetipicheskiye sostavlyayushchiye”. Mezhdunarodnyy zhurnal prikladnykh i fundamental’nykh issledovaniy, nr 8, ch. 4, 2015, pp. 803-807], applied-research.ru/ru/article/view?id=7245. Dostęp 1.03.2020.

Мелетинский, Елеазар. Избранные статьи. Воспоминания. Издательство „РГГУ”, 1998 [Meletinskiy, Eleazar. Izbrannyye stat’i. Vospominaniya. Izdatel’stvo „RGGU”, 1998].

Новиков, Николай. Образы восточнославянской волшебной сказки. „Наука”, 1974 [Novikov, Nikolay. Obrazy vostochnoslavyanskoy volshebnoy skazki. „Nauka”, 1974].

Пропп, Владимир. Исторические корни волшебной сказки. „Лабиринт”, 1998 [Propp, Vladimir. Istoricheskiye korni volshebnoy skazki. „Labirint”, 1998].

Пропп, Владимир. Морфология сказки. „ACADEMIA”, 1928 [Propp, Vladimir. Morfologiya skazki. „ACADEMIA”, 1928].

Романова, Нелли. Женское одиночество. Вариант типологизации. [Romanova, Nelli. Zhenskoye odinochestvo. Variant tipologizatsii], cyberleninka.ru/article/v/zhenskoe-odinochestvo- variant-tipologizatsii. Dostęp 1.03.2020.

Русский демонологический словарь. Cоставила Новичкова Татьяна. „Петербургский писатель”, 1995 [Russkij demonologicheskiy slovar’. Sostavila Novichkova Tat’yana, „Peterburgskiy pisatel’”, 1995].

Рыбаков, Борис. Древняя Русь: сказания, былины, летописи. „Лабиринт”, 1963 [Rybakov, Boris. Drevnyaya Rus': skazaniya, byliny, letopisi. „Labirint”, 1963].

Топорков, Андрей Л. Теория мифа в русской филологической науке ХХ века. Индрик, 1997 [Toporkov, Andrey L. Teoriya mifa v russkoy filologicheskoy nauke XX veka. Indrik, 1997].

Opublikowane
2020-08-13
Dział
Artykuły