Wykorzystanie narodowego korpusu języka rosyjskiego w nauczaniu zasad akcentuacji studentów-rusycystów

  • Joanna Woch Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Humanistyczny
Słowa kluczowe: akcent wyrazowy, język rosyjski, dane korpusowe, DDL, język rosyjski jako obcy

Abstrakt

Artykuł omawia nauczanie zasad akcentuacji polskich studentów-rusycystów przy użyciu metody gramatycznej oraz DDL (Data-Driven Learning). Proponowane połączenie dwóch metod jest ukierunkowane na wyrobienie u uczących się języka rosyjskiego nawyku świadomego akcentowania opartego o strukturalizowane zasady i prawidłowości. Zasady te powinny być oparte m. in. na budowie morfemowej wyrazów oraz zależnościach słowotwórczych między derywatami a wyrazami fundującymi. Metoda DDL polega na wykorzystywaniu danych korpusowych w nauczaniu języka obcego w oparciu o nauczanie problemowe. Dane korpusu żywego języka mówionego są najbardziej optymalnym źródłem wiarygodnych informacji o rosyjskim języku mówionym oraz naturalnej, brzmieniowej organizacji wypowiedzi rodzimych użytkowników języka. Wypowiedzi zaczerpnięte z korpusu w formie krótkich zdań służą jako materiał ilustracyjny i stają się podstawą do badania, przeprowadzanego przez studentów, którzy pod nadzorem nauczyciela samodzielnie formułują prawidłowości oraz zależności akcentuacyjne. Z procesu nauczania wykluczona zostaje zasada bezpośredniego podawania materiału językowego. Artykuł został opatrzony ćwiczeniami, które są oparte na zaproponowanej metodzie i mogą być wykorzystane na zajęciach ze studentami.

 

В статье рассматривается использование грамматического и DDL (Data-Driven Learning) методов в обучении польских студентов постановке ударения в русском языке. Совмещение данных методов направлено на выработку у учащихся навыка сознательной постановки ударения, которая опирается на обучение структуризованным правилам и закономерностям. Правила должны выводиться, в частности, из морфемного строения слова, его словообразовательной структуры и связей между производными и производящими словами. Метод DDL заключается в использовании корпусных данных в обучении иностранному языку по принципам проблемного обучения. Наиболее оптимальным источником получения достоверной информации об естественном акцентном оформлении высказываний в русском языке являются данные подкорпуса устной живой речи Национального корпуса русского языка. Корпусные данные используются в виде кратких предложений и являются иллюстративным материалом, на основе которого студенты делают выводы и формулируют закономерности постановки ударения. Исключается из процесса обучения принцип прямой подачи языкового материала. В статье представлены примеры упражнений с использованием вышеописанного метода, которые могут быть использованы на занятиях со студентами.

Bibliografia

Aktsentologicheskiy korpus – instruktsiya dlya pol’zovateley [Акцентологический корпус – инструкция для пользователей], ruscorpora.ru/new/instruction-accent.pdf. Доступ 26. 06.2020.

Dziewanowska, Dorota. Akcent w języku rosyjskim. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.

Fedyanina, Nina. Udareniye v sovremennom russkom yazyke. Izdatel'stvo Russkiy yazyk, 1976 [Федянина, Нина. Ударение в современном русском языке. Издательство Русский язык, 1976].

Fomina, Tamara. Russkoye udareniye. Uchebnoye posobiye. DAS, 2001 [Фомина, Тамара. Русское ударение. Учебное пособие. ДАС, 2001].

Gałecki, Włodzimierz. Metodyka nauczania języka rosyjskiego w szkole podstawowej. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1965.

Grishina, Yelena, i Svetlana Savchuk. «Korpus ustnykh tekstov v Natsional’nom korpuse russkogo yazyka: sostav i struktura.» Natsional'nyy korpus russkogo yazyka: 2006-2008. Novyye rezul'taty i perspektivy, red. Vladimir Plungyan, Nestor-Istoriya, 2009, ss. 129-149 [Гришина, Елена, и Савчук, Светлана. «Корпус устных текстов в Национальном корпусе русского языка: состав и структура.» Национальный корпус русского языка: 2006—2008. Новые результаты и перспективы, ред. Владимир Плунгян, Нестор-История, 2009, сс. 129-149].

Grochowski, Ludwik. Metodyka nauczania języka rosyjskiego. PWN, 1975.

Hart, David. O russkom udarenii – prosto. Zlatoust, 2013 [Харт, Дэвид. О русском ударении – просто. Златоуст, 2013].

Henzel, Janusz, i Edward Szędzielorz. Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992.

Johns, Tim. «Should you be persuaded: two samples of data-driven learning materials.» English Language Research Journal, № 4, 1991, сс. 1-16.

Karolak, Stanisław, i Maria Krukowska. Praktyczna gramatyka rosyjska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987.

Marciszewska, Małgorzata, i Żanna Sładkiewicz. Ćwiczenia z fonetyki języka rosyjskiego dla początkujących. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015.

Natsional’nyy korpus russkogo yazyka [Национальный корпус русского языка], ruscorpora.ru. Доступ 26.06.2020.

Olechnowicz, Mścisław. Teoretyczne zasady dystrybucji rosyjskiego akcentu wyrazowego. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, 1974.

Olechnowicz, Mścisław. Uprazhneniya po intonatsii i aktsentuatsii russkogo yazyka. PWN, 1974 [Olechnowicz, Mścisław. Упражнения по интонации и акцентуации русского языка. PWN, 1974].

Pilipets, Lyubov’, Yelena Klimenko i Nadezhda Buslova. «Problemnoye obucheniye: ot Sokrata do formirovaniya kompetentsiy.» Fundamental'nyye issledovaniya, № 5, 2014, ss. 860-864 [Пилипец, Любовь, Клименко, Елена, Буслова, Надежда. «Проблемное обучение: от Сократа до формирования компетенций.» Фундаментальные исследования, № 5, 2014, сс. 860-864].

Skrundowa, Zoja. Sprawność mówienia w nauczaniu języka rosyjskiego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.

Woźniewicz, Władysław. «Nauczanie rosyjskiej mowy ustnej (rozumienia ze słuchu i mówienia).» Podstawy pedagogiczne nauczania języka rosyjskiego, red. Stanisław Siatkowski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1982, ss. 221-240.

Zaliznyak, Andrey. Trudy po aktsentologii. T. 1. Yazyki slavyanskikh kul’tur, 2010 [Зализняк, Андрей. Труды по акцентологии. Т. 1. Языки славянских культур, 2010].

Opublikowane
2021-12-06
Dział
Artykuły