The Phraseological Innovations in Radio News (The Case Study of Program Trzeci Polskiego Radia and RMF FM)

  • Hanna Zdanowska University of Gdańsk
Keywords: the phraseological innovations; radio news; radio

Abstract

The article is an analysis of the idiomatic innovation typical for the radio news (based on the language of two polish radio stations: Program Trzeci Polskiego Radia and RMF FM). The author attempts to characterize this phenomenon, referring to the classification of Stanisław Bąba. She also relates her observations to the conclusions of other linguists who have taken up this issue.

References

Bąba S.: Frazeologia polska. Studia i szkice, Poznań 2009.

Bąba S.: Innowacje frazeologiczne współczesnej polszczyzny, Poznań 1989.

Bralczyk J.: Język na sprzedaż, Gdańsk 2004, s. 78-82.

Chlebda W.: Frazeologia w reklamie i reklama we frazeologii, w: Problemy frazeologii europejskiej I, red. A. M. Lewicki, t. I, Warszawa 1996, s. 57-68.

Dziamska-Lenart G.: Innowacje frazeologiczne w powojennej felietonistyce polskiej, Poznań 2004.

Dziamska-Lenart G.: Rozwój frazeologii polskiej po 1989 roku, w: Z zagadnień leksykologii i leksykografii języków słowiańskich, red. J. Kamper-Warejko, I. Kaproń-Charzyńska, Toruń 2007, s. 395-400.

Gajda S.: Funkcjonowanie współczesnej polszczyzny, w: Język polski. Najnowsze dzieje języków słowiańskich, red. S. Gajda, Opole 2001, s. 207-242.

Ignatowicz-Skowrońska J.: Frazeologizmy jako tworzywo stylu współczesnej powieści polskiej, Szczecin 2008.

Ignatowicz-Skowrońska J.: Związki frazeologiczne w reklamie prasowej, w: Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, red. K. Handke, H. Dalewska-Greń, Warszawa 1994, s. 325-337.

Kamińska-Szmaj I.: Język wiadomości prasowych przed rokiem 1989 i po roku 1989, „Poradnik Językowy” 2001, z. 1, s. 31-40.

Kniaginowa M., Pisarek W.: Język reklamy prasowej, w: Reklama w prasie. Zawartość, język odbiór, red. P. Dubiel, Kraków 1965, s. 43-79.

Lewicki A. M.: Frazeologizmy w sloganach reklamowych, w: Kreowanie świata w tekstach, red. A. M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995, s. 215-228.

Lusińska A.: Reklama a frazeologia. Teksty reklamowe jako źródło nowych frazeologizmów, Toruń 2007.

Majkowska G., Satkiewicz H.: Język w mediach, w: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. Walery Pisarek, Kraków 1999, s. 181-196.

Majkowska G.: Klasyfikacja semantyczna zamierzonych modyfikacji związków frazeologicznych, w: Z problemów frazeologii współczesnej polszczyzny, red. M. Basaj, D. Rytel, t. V, Wrocław 1988, s. 143-163.

Olszewska D.: Kilka uwag o frazeologii prasowej, „Poradnik Językowy” 1988, z. 6, s. 450-453.

Pałuszyńska E.: Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź 2006.

Trypcińska M.: „Jak politycy komunikują się ze swoimi wyborcami?”. Analiza języka polityków na przykładzie rozmów prowadzonych w telewizji polskiej oraz internecie, Warszawa 2004.

Published
2019-10-15
Section
Articles