Child Abduction as a Palimpsest of Discourses in Toni Cade Bambara’s Those Bones Are Not My Child
Abstract
[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]
Uprowadzenie dziecka jako palimpsest dyskursów w powieści Toni Cade Bambary Those Bones Are Not My Child
Artykuł omawia wydaną pośmiertnie powieść współczesnej pisarki afroamerykańskiej Toni Cade Bambary Those Bones Are Not My Child, będącą reakcją na serię porwań i morderstw czarnoskórych dzieci w Atlancie w latach 1979-1981. Wymykającą się jasnym klasyfikacjom gatunkowym powieść Bambary sytuuje się w tradycji prozy gotyckiej oraz charakterystycznej dla postmodernizmu „metafikcji historiograficznej”. Gotycyzm pozwala na przedstawienie historycznej traumy rasizmu i rasistowskiej przemocy. W powieści Bambary niewyjaśnione porwania dzieci, podlegające różnym interpretacjom, ocenom i innym zabiegom znaczeniotwórczym, stają się miejscem przecięcia kilku wykluczających się wzajemnie dyskursów, które odzwierciedlają konflikty rasowe i klasowe w społeczeństwie amerykańskim. Drugoosobowa narracja w opowieści ramowej wskazuje na wielość możliwych odniesień zaimka „ty”. Bambara odrzuca w ten sposób spójny podmiot reprezentowany przez oficjalny dyskurs białych władz oraz czarnej klasy średniej Atlanty, zastępując go płynną, zmienną i podlegającą emocjom podmiotowością zbiorową, która obejmuje zamordowane dzieci, ich matki, całą pozbawioną przywilejów społeczność afroamerykańską, jak również autorkę i czytelnika.
References
Baldwin, J. The Evidence of Things Not Seen. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1985.
Bambara, T. C. Those Bones Are Not My Child. New York: Vintage Books, 2000.
Bone, M. “Capitalist Abstraction and the Body Politics of Place in Toni Cade Bambara’s Those Bones Are Not My Child.” Journal of American Studies 37 (2003): 229-246.
Castañeda, C. Figurations: Child, Bodies, Worlds. Durham: Duke University Press, 2002.
E. L. Doctorow: Essays and Conversations. Edited by R. Trenner. Princeton, NJ: Ontario Review Press, 1983.
Fass, P. S. Kidnapped: Child Abduction in America. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1999.
Goddu, T. A. American Gothic: Narrative, History, and Nation. New York: Columbia University Press, 1997.
Hutcheon, L. A Poetics of Postmodernism. History, Theory, Fiction. New York: Routledge 1992.
Jones, T. Leaving Atlanta. New York: Warner Books, 2002.
Martin, R. “Clio Bemused: The Uses of History in Contemporary American Fiction.” SubStance 27 (1980): 13-24.
Morrison, T. Playing in the Dark: Whiteness and the Literary Imagination. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1992.
Morrison, T. “Unspeakable Things Unspoken: The Afro-American Presence in American Literature.” Michigan Quarterly Review 28, no. 1 (1989): 1-34.
Yaeger, P. Dirt and Desire: Reconstructing Southern Women’s Writing, 1930-1990. Chicago: The University of Chicago Press, 2000.
Copyright (c) 2007 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.