“The blind man has his faults” – on the Didactism in Wacław Potocki’s The Garden, but Not Weeded

  • Władysława Książek-Bryłowa Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
Keywords: didactism; Wacław Potocki; The Garden; but Not Weeded; 17th century; discourse; epigram; narration; parable

Abstract

We describe here the ways to express didactism in various genres from The Garden, but Not Weeded by W. Potocki, the poet of the 17th century. The author has manage to find out that the didactic function is played by the titles, the contents – being an example – with inherent maxims, counsels, warnings etc. Potocki very clearly formulated his moralising intentions and played the role of a mentor.

References

Lasocińska E: „Cnota sama z mądrością jest naszym żywotem”. Stoickie pojęcie cnoty w poezji polskiej XVII wieku, Warszawa 2003.

Michałowska T.: Staropolska teoria genologiczna, Wrocław 1974.

Pelc J.: Obraz – Słowo – Znak. Studium o emblematach w literaturze staropolskiej, Wrocław 1973.

Sarnowski M.: Deminutiwum jako znak ironii, w: Język a kultura, t. III, red. J. Puzynina, J. Anusiewicz, Wrocław 1991.

Skubalanka T: Wprowadzenie do gramatyki stylistycznej języka polskiego, Lublin 2000.

Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska i in., Wrocław 1998.

Published
2019-10-02
Section
Articles