Acquisition du temps et de l'aspect en français L2 par des élèves polonophones débutants à intermédiaires

  • Urszula Paprocka-Piotrowska Faculty of Humanities, Catholic University of Lublin
Keywords: acquisition of foreign languges; French as foreign language; narrative; tense; aspect; indirect linguistic means; direct linguistic means

Abstract

[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]

Akwizycja czasu i aspektu w języku francuskim u uczniów polskich początkujących i średniozaawansowanych

Prezentowany tekst jest nieco zmodyfikowaną wersją komunikatu przedstawionego na tzw. sesji plakatowej na 6e Congrès International d'ISAPL, Caën (Francja) 28.06 – 01.07.2000, stąd jego nieco odmienna od tradycyjnej forma.

Praca opiera się na badanaich empirycznych zebranych w drodze czteroletnich obserwacji.

W czterech tabelach, obejmujących kolejne cztery lata nauki obserwowanych uczniów, autorka przedstawia bezpośrednie i pośrednie środki językowe służące do wyrażania czasu iaspektu, a mobilizowane w ustnych tekstach narracyjnych tworzonych w kolejnych miesiącach nauki. Komentarze do tabel grupujących tendencje indywidualne zbierają tendencje ogólne zaobserwowane u całości grupy na danym etapie akwizycji. Pomyślane one zostały jako przyczynek do zbadania ogólnych tendencji akwizycji czasu i aspektu w języku francuskim ulokutorów języka polskiego.

References

Dietrich, Rainer, Klein, Wolfgang, Noyau, Colette (1995): The Acquisition of temporality in a Second Language, Amsterdam / Philadelphia: J.Benjamins Publishing Company..

Garat, Josefina M. (1996): L'acquisition de la temporalité par des apprenants argentins en milieu institutionel, futurs professeurs de F.L.E.: étude longitudinale. Thèse de doctorat. Université de Paris X.

Hendriks, Henriette (1998): Comment il monte le chat? En grimpant! L'acquisition de l'empaquetage spatial en chinois, français et allemand L1 et L2, in: Acquisition et Interaction en Langue Etrangère, no11, pp. 147-190.

Hendriks, Henriette & Hickmann, Maya (1998): Référence spatiale et cohésion du discours: acquisition de la langue par l'enfant et par l'adulte, in: M. Pujól, L. Nussbaum & M. Llobera (éds), Adquisición de lenguas extranjeras: perspectivas actuales en Europa, Madrid: Edelsa (collectión CIE. Metodología), pp. 151-163.

Hickmann, Maya (1982): The Development of Narrative Skills: Pragmatic and Metapragmatic Aspects of Discourse Cohesion. Thèse de doctorat, University of Chicago, Illinois. Pour: L'histoire du cheval et L'histoire du chat.

Klein, Wolfgang (1989): L'acquisition de langue étrangère, Armand Colin.

Labov, William (1972): Language in the Inner City. Trad. fr.: Le parler ordinaire, Paris: Les Editions de Minuit, 1978, Chap. 9: La transformation du vécu à travers la syntaxe narrative.

Mayer, Mercer (1969): Frog, where are you?, New York: Dial Press.

Noyau, Colette (1980): Etudier l'acquisition d'une langue non-maternelle en milieu naturel, in: Langages 57, pp. 73-86.

Noyau, Colette & Vasseur, Marie-Therèse (1986): L'acquisition des moyens de la référence temporelle en français chez des adultes hispanophones, in: Langages 84, pp.133-158.

Noyau, Colette (1990): Structure conceptuelle, mise en texte et acquisition d'une langue étrangère. Langages 100, pp. 101-114.

Noyau, Colette (1991): La temporalité dans le discours narratif: construction du récit et construction de la langue. Thèse d'habilitation à diriger des recherches. Université de Paris VIII.

Paprocka-Piotrowska, Urszula (1997): Développement de la temporalité en français chez les apprenants polonophones débutants en milieu institutionnel, in: Roczniki Humanistyczne, t. XV, zeszyt 5, pp. 78-190.

Paprocka-Piotrowska, Urszula (2000): Le développement de la temporalité en français chez les apprenants polonophones débutant en français, Thèse de doctorat. Université de Paris X − Katolicki Universytet Lubelski. Thése à la carte, Villeneuve d'Ascq: Presses Universitaires du Septentrion.

Paprocka-Piotrowska, Urszula (2002): Mais dans ce moment le chien est venu ou comment les apprenants formels polonophones s'approprient le système temporel du français, in: E. Labeau & P. Larrivee (éds), Les temps du passé français et leur enseignement, Cahier Chronos 9, pp. 205-229.

Perdue, Clive (1995): L'acquisition du français et de l'anglais par des adultes. Former des énoncés, Paris: CNRS Editions.

Slobin, Dan (1985), éd.: The Crosslinguistic Study of Language Acquisition, L. Erlbaum Associates (1985-1997).

Slobin, Dan (1991): From “thought and language” to “thinking for speaking”. Wenner-Gren Conference: “Rethinking linguistic relativity”, Gumperz, J. & Levinson, S. eds.

Starren, Marianne (2001): The Second Time. The Acquisition of Temporality in Dutch and French as a Second Language, Utrecht: LOT.

Published
2019-08-30
Section
Articles