Religious Lexicon as a Valuating Indicator of Marketing Chrematonymy

Keywords: religion, meaning fields, functional chrematonyms, valuating, connotations

Abstract

The object of the article are the valuating connotations evoked by marketing nomination including in their base the lexemes from the semantic field of religion (religia). The selected category of marketing chrematonyms having in their base the religious components of sacrum and profanum sphere shows that these indicators were used by the creators as persuasive valuating operators, inscribing these names into the consumptional Polish language repertoire. The selected category of onyms was described from the cultural and marketing linguistics perspective, considering the marketing context of creating aritficial relations between values, culture and media. This analysis enables the author to indicate the specified structural models (including serial), to select peculiar word combinations (collocations) which serve nomination valuating and to specify the role of meaning field of their structural components.

References

Apresjan, Jurij Derenikovich. Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka. Przekł. Zofia Kozłowska, Andrzej Markowski, Wydawnictwo Ossolineum, 1980.

Awdiejew, Aleksy. „Systemowe środki perswazji”. Manipulacja w języku, red. Piotr Krzyżanowski, Paweł Nowak, Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej, 2004, ss. 71-80.

Biolik, Maria. „Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim”. Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. Maria Biolik, Jerzy Duma, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2011, ss. 59-78.

Cieślikowa, Aleksandra. „Metody w onomastycznych badaniach różnych kategorii nazw własnych”. Onomastica, r. 41, 1996, ss. 5-19.

Fleischer, Michael. „Obraz świata. Ujęcie z punktów widzenia teorii i konstruktywizmu”. Język a Kultura, t. 13: Językowy obraz świata i kultura, red. Anna Dąbrowska, Janusz Anusiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2000, ss. 45-71.

Gałkowski, Artur. „Nazwy własne o podłożu religijnym w przestrzeni społeczno-kulturowej Polski i Włoch”. Nazwy własne a społeczeństwo, t. 2, red. Romana Łobodzińska, Oficyna Wydawnicza Leksem, 2010, ss. 567-582.

Gałkowski, Artur. „Chrematonimia w kulturze współczesnej”. Onomastica, r. 60/1, 2017, ss. 54-71.

Gałkowski, Artur. Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, wyd. II. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2011.

Gałkowski, Artur. „Chrematonomastyka jako autonomizująca się subdyscyplina nauk onomastycznych”. Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. Maria Biolik, Jerzy Duma, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2011, ss. 181-193.

Gałkowski, Artur. „Propozycje a rozstrzygnięcia terminologiczno-pojęciowe dotyczące chrematonimii”. W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, red. Izabela Łuc, Małgorzata Pogłódek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2012, ss. 187-200.

Gałkowski, Artur. „Motywacja w procesach chrematonimii marketingowej”. Poznańskie Studia Językoznawcze, t. 27: Przestrzenie językoznawstwa. Prace dedykowane Profesor Irenie Sarnowskiej-Giefing, red. Magdalena Graf, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2014, ss. 63-72.

Gałkowski, Artur. „Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej”. Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji, red. Irena Sarnowska-Giefing, Mieczysław Balowski, Magdalena Graf, Instytut Naukowo-Wydawniczy Maiuscula 2015, ss. 171-180.

Kopaliński, Władysław. Słownik symboli. Wiedza Powszechna, 1990.

Łuc, Izabela i Bortliczek, Małgorzata. Język uwikłany w ponowoczesność. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2011.

Łuc, Izabela. „Chrematonimy marketingowe o podstawie gwarowej jako nośnik wartościowania przestrzeni Górnego Śląska”. Nazwy własne w języku, literaturze i kulturze. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesor Zofii Abramowicz, red. Anna Rygorowicz-Kuźma, Krzysztof Rutkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2019, s. 387-417.

Łuc, Izabela. „Górnośląskie leksemy gwarowe jako modne komponenty onimiczne”. Półrocznik Językoznawczy Tertium, nr 4 (1), 2019, ss. 59-77.

Miller, Vincent J. Religia w świecie konsumpcji. Chrześcijańska wiara i praktyka w kulturze konsumpcyjnej. Tłum. Tadeusz Szafrański, Wydawnictwo Księży Werbistów Verbinum, 2007.

Młynarczyk, Ewa. „Metaforyczne związki wyrazowe w nazwach placówek handlowo-usługowych we współczesnej polszczyźnie”. Język Polski, z. 4-5, 2010, s. 277-285.

Młynarczyk, Ewa. „SKLEP – SALON – STUDIO czy ATELIER – współczesne sposoby nazywania placówek handlowych”. Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica, nr 5, 2010, ss. 179-189.

Młynarczyk, Ewa. „Od jatki do galerii – rozwój pola wyrazowego ‘miejsce handlu’ w dziejach polszczyzny”. Dialog z Tradycją, t. 3: Język – komunikacja – kultura, red. Renata Dźwigoł, Iwona Steczko, Wydawnictwo Naukowe UP, 2015, ss. 257-291.

Mrózek, Robert. „Dorobek i perspektywy onomastyki polskiej”. Onomastica, r. 47, 2002, ss. 23-35.

Mrózek, Robert. „Nazwy własne jako przedmiot badawczy onomastyki”. Nazwy własne w języku, kulturze i komunikacji społecznej, red. Robert Mrózek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2004, ss. 9-19.

Mrózek, Robert. „Innowacyjność onimiczna a innowacje badawcze”. Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze, red. Aleksandra Cieślikowa, Barbara Czopek-Kopciuch, Katarzyna Skowronek, Wydawnictwo Pandit, 2007, ss. 21-28.

Rodak, Renata. „Frazemy jako emotywne operatory interaktywne”. Język a Kultura, t. 14: Uczucia w języku i tekście, red. Iwona Nowakowska-Kempna, Anna Dąbrowska, Janusz Anusiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2000, ss. 187-198.

Rutkowski, Mariusz. Nazwy własne w strukturze metafory i metonimii. Proces deonimizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2007.

Rutkowski, Mariusz. „Koncepcja opisu nazw własnych w Słowniku metafor i konotacji nazw własnych”. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, t.19(39), z. 1, 2012, ss. 141-148.

Rybka, Małgorzata i Sławek, Jolanta. „Boże Narodzenie na sprzedaż? O desakralizacji języka religijnego w reklamie”. Roczniki Humanistyczne, t. 63, z. 6, 2015, ss. 213-239.

Rzetelska-Feleszko, Ewa. „Podstawy leksykalne obecnych nazw sklepów i firm”. Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian, red. Jan Mazur, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej 2010, ss. 141-148.

Siwiec, Adam. Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2012.

Tokarski, Ryszard. „Konotacja a problemy kategoryzacji”. Język a Kultura, t. 20: Tom Jubileuszowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008, ss. 143-161.

Zboralski, Marek. Nomen omen, czyli jak nazwać firmę i produkt. Wydawnictwo Business Press, 1995.

Published
2020-09-15
Section
Articles