The Lexical Component in Teaching Russian Business Communication

  • Małgorzata Wideł-Ignaszczak The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Humanities
Keywords: teaching specialist languages; Business Russian; business communication; teaching vocabulary

Abstract

The paper focuses on the importance of the lexical component in teaching Russian business communication. It was underlined that the topic is an integral element of business communication, which defines the content of the message and influences mainly the choice of lexis. The importance of lexis as a component of teaching a foreign language changes depending on the aims of teaching. The paper discusses the situation when the primary aim of teaching is the ability of effective communication, the development of business communication competence, in which the knowledge of vocabulary plays a pivotal role. It was proved that the ability of conveying specialist information depends the most on the level of vocabulary knowledge. Limited vocabulary range hinders or even blocks communication the most. Communication block most often results from a lack of knowledge of appropriate situational vocabulary. Consequently, there is a need for continuous research into the choice of lexical content corresponding to different levels of language proficiency as well as into the effective methods of introducing and consolidating new vocabulary. The paper provides a description of the lexis of Business Russian sub-language and discusses the most frequent techniques of introducing, revising and consolidating economic lexis at the level of philological studies.

References

BTS – Большой толковый словарь русского языка, red. С.А. Кузнецов, Санкт-Петербург: Норинт 2000.

Cholewa J., Nauczanie języków specjalistycznych wczoraj i dziś, „Języki Obce w Szkole” 4(2013), s. 75-80.

Czapiga Z., O zmianach w rosyjskim systemie leksykalnym końca XX wieku, w: Rosyjski język biznesu w szkole wyższej. Бизнес-русский в высшей школе, red. A. Paliński, G. Ziętala, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2005, s. 39-45.

ESKJ – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, przeł. W. Martyniuk, red. nauk. H. Komorowska. Warszawa: Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli 2003.

Karpiński Ł., Szadyko S., Обучение специальным языкам в польских вузах (на примере русского языка делового общения), „Linguodidactica” 12(2008), s. 75-80.

Китайгородская М.В., Современная экономическая терминология: (состав, устройство, функционирование), w: Русский язык конца XX столетия (1985-1995), red. Е.А. Земская, Москва: Языки русской культуры 2000, s. 162-236.

Komorowska H., Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1988.

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2001.

Korzeniewska-Rogalewicz J., Błąd leksykalny a dydaktyka języka obcego: na materiale języka rosyjskiego, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 1986.

Krenska N., Русский язык бизнеса в Польше – его основные проблемы, w: Komunikacja specjalistyczna, t. II: Specyfika Języków specjalistycznych, red. S. Szadyko, Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych UW 2009, s. 146-155.

Małysa O., Murska I., Nauczanie rosyjskiego języka biznesu w szkole wyższej, w: Współczesne problemy dydaktyki języka rosyjskiego na różnych poziomach nauczania, red. M. Szymoniuk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 1995, s. 55-61.

Mocarz-Kleindienst M., Języki specjalistyczne w programach nauczania na kierunkach slawistycznych, w: Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy, red. M. Sowa, M. Mocarz-Kleindienst, U. Czyżewska, Lublin: Wydawnictwo KUL 2015, s. 90-97.

PB – Журавлева Л.С. et al., Русский язык делового общения. Бизнес. Коммерция, Лингводидактическое описание целей и содержания обучения. Базовый сертификационный уровень, Москва: Государственный Институт им. А.С. Пушкина, 2003.

PSZ – Журавлева Л.С. et al., Русский язык делового общения. Бизнес. Коммерция, Лингводидактическое описание целей и содержания обучения. Средний сертификационный уровень, Москва: Государственный Институт им. А.С. Пушкина, 2002.

PZ – Журавлева Л.С. et al., Русский язык делового общения. Бизнес. Коммерция. Внешнеторговая деятельность, Лингводидактическое описание целей и содержания обучения. Продвинутый сертификационный уровень, Москва: Государственный Институт им. А.С. Пушкина 2007.

Seretny A., Słownictwo a programy nauczania – komponent leksykalny kształcenia językowego, w: W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2008, s. 131-142.

Seretny A., Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011a.

Seretny A., Nauczanie języka specjalistycznego – kolejne wyzwanie glottodydaktyki polonistycznej, w: O nauczaniu i uczeniu się języka obcego dla potrzeb zawodowych, red. S. Piotrowski, Lublin: Wydawnictwo KUL 2011b, s. 106-121. [nie wykorzystane w art.]

Seretny A., Lipińska, E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków: Wydawnictwo Universitas 2005.

Sowa M., Nomenklatura na usługach glottodydaktyki. Koncepcje nauczania języka francuskiego dla potrzeb zawodowych, „Języki Obce w Szkole” 3(2016), s. 4-11.

Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2001, s. 343-370.

Wideł-Ignaszczak M., Obszary wiedzy specjalistycznej i socjokulturowej w nauczaniu rosyjskiej komunikacji biznesowej, „Roczniki Humanistyczne” 10(2015), s. 163-172.

Ziętala G., Nauczanie rosyjskiego języka biznesu na studiach rusycystycznych, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2004.

Зенталя Г., Мир русского бизнеса в обучении специалистов по деловому русскому языку, Щецин: Volumina.pl 2012a.

Зенталя Г., Мир русского бизнеса в практике преподавания. Методические рекомендации и упражнения, Щецин: Volumina.pl 2012b.

Published
2020-01-17
Section
Articles