The Popularization of Russian Language and Culture among Children. The Phenomenon of the Animated Film Masha and the Bear

  • Joanna Olechno-Wasiluk University of Warmia and Mazury in Olsztyn
Keywords: teaching children; Russian language; multi-medial fairy tale; intercultural dialogue; stereotypes

Abstract

The paper focuses on the opportunities offered by a Russian animation series entitled Masha and the Bear when it comes to teaching Russian to kindergarten and early school-age children. The author believes that it is worth paying attention to the variety of cultural elements in the series and the way they are “accidentally” passed onto the recipient in the narrative. The author also analyses stereotypes employed in the animation, especially the cognitive ones, that is the ones related to everyday life of the Russians, their interests, traditions and clothing. The paper is based on the experience of the author, who carried out a project “Understanding Masha. Jolly, colourful and interesting presentation of the Russian culture and language.” The aim of the project was to promote the language and culture of Russia among children, as well as preparing them to participating in intercultural dialogue.

References

Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2007.

Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1987.

Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004.

Iwan P., Zastosowanie multimediów do prezentacji wybranych aspektów realioznawstwa i kulturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego, http://www.spnjo.pol.sl.pl/konferencja/materiały/referaty/iwan.pdf (dostęp: 25.05.2017).

Kępiński A., Lach i Moskal. Z dziejów stereotypu, Warszawa–Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1990.

Olechno-Wasiluk J., Из опыта приобщения к русскому языку и культуре польских дошкольников, „Вестник ТГПУ” 2016, № 3, s. 93-96.

Rybak I., Jak dzieci uczą się języków obcych – mity i fakty, „Bliżej Przedszkola” 168(2015), nr 9, s. 10-12.

Токмакова И., Медведь, http://allforchildren.ru/poetry/animals294.php (dostęp: 10.09.2018).

Протасова Е.Ю., Родина Н.М., Проскурина З.А., Булатова Е.А., Педагогика мультикультурности для дошкольного возраста, «Иностранные языки в высшей школе» 2009, № 4, s. 23-33.

Rokita-Jaśkow J., Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych, http://jows.pl/content/spor-o-metode-czyli-jak-najlepiej-uczyc-dzieci-jezykow-obcych?page=2 (dostęp: 03.01.2019).

Published
2020-01-17
Section
Articles