Using Contemporary Books about Art as a Didactic Tool on Lessons of Polish as Foreign Language

  • Klaudia Mucha-Iwaniczko Jagiellonian University in Kraków
Keywords: Polish as a Foreign Language; art; children’s literature; didactics; picture books

Abstract

Art creates a space for conversation about emotions, colors, textures, situation and characters presented by the author. Observing the work should be an active act of creative conversation with ourselves experience and sensitivity. The piece of art could be an inspiration for the communicative situation so it might be used while learning foreign languages. Contemporary book market for children and youth offers a wide range of books about art and artistic activities. It presents art and its history in an accessible and interesting way especially for younger audiences. The use of the latest books about art shows a picture of modern thinking about artistic education. It focuses on the reception of art from the perspective of a young participant of culture and their abilities. The aim of that article is to introduce the modern publishing offer and indicate the practical possibilities of using book about art while learning Polish as a foreign language. These examples of works include both – the Polish and foreign publishing market.

References

Bird M., Gwiaździsta noc Vincenta i inne opowieści. Historia sztuki dla dzieci, Warszawa: Nasza Księgarnia 2017.

Brenifer O., Corgeon R., Piękno i sztuka, co to takiego?, Poznań: Wydawnictwo Zakamarki 2016.

Cichocki S., S.Z.T.U.K.A.* (*Szalenie Zajmujące Twory Utalentowanych i Krnąbrnych Artystów), Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry 2011.

Coissard S., Lemoine A., (Prawdziwa!) Historia sztuki, Warszawa: Muchomor 2014.

Sztuka dla małolatów. Inspirujące wprowadzenie do fascynującego świata sztuki, ed. M. Denys, Warszawa: Wydawnictwo G+J RBA 2010.

Hesse M., Frida Kahlo. Biografia, Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga 2018.

Hodge S., Goble C., Dlaczego sztuka pełna jest golasów?, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2017.

Jałochowska E., Historia sztuki dla dzieci i rodziców Rozmowy z Kajtkiem, Wrocław: Wydawnictwo Bukowy Las, cop. 2012.

Kruszyńska E., „O kryzysie czytania i książce ikono lingwistycznej”. Dziecko i literatura we współczesnym świecie, pod red. B. Moraczewskiej, E. Oberlana, Włocławek: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa 2012.

Leszczyński G., Zając M., Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa: Wydawnictwo SBP 2013.

Lipińska E., „Przekład intersemiotyczny w glottodydaktyce polonistycznej”. Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków: Księgarnia Akademicka 2016.

Piwowarska E., Ilustracja a ważne i trudne tematy w książkach dla dzieci, Warszawa: Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny SIM 2012.

Szałasta-Rogowska B., „Tekst literacki i malarski w nauczaniu cudzoziemców”. Literatura bliska i daleka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2017.

Published
2020-01-17
Section
Articles