Towards the Absence of Interference – the Ways of Internalizing the Correct Grammatical Forms in the Teaching Polish Language of Young People from the Ukraine
Abstract
In this paper, the author discusses language interference, focusing not only on the categorisation of particular errors and their character but also on the general issue of how to eliminate interferences in oral as well as written utterances of the young students from Eastern Europe who are just starting to learn Polish as a foreign language. The paper is divided into two parts. The first part presents typical errors made by the Eastern European students learning Polish as a foreign language. In the second part, the author presents the example tasks which – by creating an area for language interferences – allow to consolidate those rules of the Polish language, with which the students from Eastern Europe have most problems
References
Baraniwska O., Polsko-ukraińskie interferencje gramatyczne i leksykalne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: Literatura, kultura i język polski w kontekstach i kontaktach światowych, red. M. Czermińska, K. Meller, P. Fliciński, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2007, s. 747-753.
Czernysz T., Polsko-ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, red. P. Garncarek, Warszawa: Uniwersytet Warszawski 2005, s. 477-481.
Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji 2010.
Dunin-Dudkowska A., Maliszewski B., Jak lepiej (nie) pisać? O błędach popełnianych przez Ukraińców zdających egzamin certyfikatowy z języka polskiego jako obcego, w: Polonistyka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym, red. A. Krawczuk, I. Bundza, Kijów: Firma INKOS 2018, s. 354-363.
Górecki M., Stawska M., Błędy językowe charakterystyczne dla młodzieży polskiej ze Wschodu, w: Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin: Wydawnictwo UMCS 1993, s. 49-55.
Izdebska-Długosz D., „Czyje są te syny?”, czyli o błędach w rodzaju męskoosobowym popełnianych przez studentów ukraińskojęzycznych, w: Horyzonty nauczania języka polskiego jako obcego, red. A. Roter-Bourkane, A. Kwiatkowska, Poznań: TetraStudio 2016, s. 43-57.
Izdebska-Długosz D., Po polsku bez błędu: Zbiór ćwiczeń z gramatyki języka polskiego dla studentów ukraińskojęzycznych: A1 – B1, Rzeszów: Stowarzyszenie Społeczno-Ekonomiczne Absolwent 2017.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2005.
Kowalewski J., Czy można się uczyć na błędach? Wnioski dydaktyczne wynikające z analizy błędów popełnianych przez uczących się języka polskiego na Ukrainie, w: Język polski i polonistyka w Europie Wschodniej: przeszłość i współczesność, red. I. Bundza, J. Kowalewski, A. Krawczuk, Kijów: Firma INKOS 2015, s. 361-376.
Krawczuk A., Błędy gramatyczne studentów polonistyki lwowskiej spowodowane polsko-ukraińską interferencją, „Postscriptum” 2(2006), s. 137-153.
Krawczuk A., Kowalewski J., Jestem stąd. Międzykulturowy podręcznik komunikacyjny do języka polskiego, Lwów: Narodowy Uniwersytet Lwowski im. I. Franki 2013.
Maliszewski B., Per errata ad astra – zwalczanie interferencji gramatycznych w procesie nauczania języka polskiego studentów ze Wschodu, w: Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, red. M. Dziwisz et al. Lublin: Wydawnictwo UMCS 2014, s. 221-230.
Przechodzka G., Z problematyki interferencji językowej w nauczaniu języka polskiego Polaków ze Wschodu, w: Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin: Wydawnictwo UMCS 1993, s. 39-48.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków: Universitas 2005.
Copyright (c) 2019 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.