A Foreign Language Child in a Polish Kindergarten, about (Un) Restrictions in Education

  • Klaudia Bączyk-Lesiuk Collegium Da Vinci, Poznań
Keywords: didactic; multiculturalism; migration; kindergarten; education of immigrant children

Abstract

For several years, a growing number of foreigners have been seen in Poland. Interestingly, not only seasonal workers come to Poland, but according to Eurostat research, these are people who decide to stay permanently, buy apartments, start families. In the context of the globalization of culture, it is worth considering the state of Polish education, with a particular emphasis on the pre-school education. What can the state offer to children who learning Polish as a foreign/second? How do teachers find themselves in this new educational situation? Who is really a person working in a kindergarten: a teacher, a mentor, a guardian of identity, a speech therapist, a psychologist or just a companion? The work focuses on problems reported by kindergarten teachers as a result of contact with an immigrant student in kindergarten. The presented case studies will become an answer to the question about need for change in postmodern Europe.

References

Broszura podsumowująca rok obowiązywania ustawy o cudzoziemcach, https://udsc.gov.pl/statystyki/raporty-specjalne (dostęp: 25.11.2018).

Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji 2010.

Giddens A., Socjologia, przeł. A. Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2008.

Lipińska E., Polskość w Australii. O dwujęzyczności, edukacji i problemach adaptacyjnych Polonii na antypodach, Kraków: Wydawnictwo UJ 2013.

Obara-Grączewska E., Uczeń obcojęzyczny w szkole, czyli nauczycielskie wyzwania i trudności, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji 2018.

Słownik języka polskiego, https://sjp.pwn.pl/ (dostęp: 1.06.2019).

Sztompka P., Socjologia zmian społecznych, Kraków: Znak 2010.

Wstęp do metod i technik badań społecznych, red. J. Sztumski, Katowice: Śląsk 2005.

Zurer Pearson B., Jak wychować dziecko dwujęzyczne, przeł. Z. Wodniecka, K. Chlipalski, Poznań: Media Rodzina 2013.

Published
2020-01-17
Section
Articles