Nomination and Narrative Strategies as a Testimony to Ethical Behaviors in the Discourse Related to Organizing the Education of People With Disabilities

  • Dorota Szagun University of Zielona Góra
Keywords: public discourse; ethics; official/administrative language; periphasis; political correctness

Abstract

This article attempts to describe linguistic elements, in their ethical aspect, present in the public discourse on individual education of students with disabilities.

Within the analyzed discourse, we are primarily interested in the nomination strategies of people with disabilities and their care-takers and narrative strategies related to people with disabilities, bipolarly stretched between lexes inclusion – exclusion and referring to the participants of the discourse: the Ministry of National Education, the school and the principal and teachers representing it, as well as parents and children. Nomination elements with attributes defining children and youth with disabilities play the role of periphasis with a euphemistic function, they are, in terms of meaning, an attempt to escape social stigmatization. In turn, predictive and narrative strategies clearly appear as a tool to control responsibility for the educational process.

References

Błachowicz E.: Plotka: w świetle teorii aktów mowy i zasad etyki komunikacji międzyludzkiej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 2010.

Bralczyk J.: O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych, Warszawa: Wydawnictwo Trio 2007.

Bugajski M.: Etyka, etykieta, kultura języka, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 2012, t. 24, s. 7-21.

Dąbrowska A.: Eufemizmy życia codziennego, (Język a kultura, t. 2: Zagadnienia leksykalne i aksjologiczne, red. J. Puzynina, J. Bartmiński), Wrocław: Uniwersytet Wrocławski 1991, s. 163-180.

Etyczne konteksty komunikowania społecznego a bezpieczeństwo personalne i zbiorowe, red. W.J. Maliszewski, K. Czermiński, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2011.

Jankowiak L.A.: Słownictwo medyczne Stefana Falimirza, t.1: Początki polskiej renesansowej terminologii medycznej, Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy 2005.

Jastrzębski J.: Ideologia i komunikacja: o edukacji, pedagogice i mediach, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2011.

Klemensiewicz Z.: Higiena językowego obcowania, „Język Polski” 45(1965), z.1, s. 1-8.

Kochan M.: „Przyklejanie etykietek”, czyli o negatywnym określaniu przeciwnika, (Język akultura, t. 11: Język polityki a współczesna kultura polityczna, red. J. Anusiewicz, B.Siciński), Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej 1994, s. 85-89.

Marcjanik M.: Miejsce etykiety językowej wśród wartości. Uwagi ogólne, (Język a kultura, t. 3: Wartości w języku i tekście, red. J. Puzynina, J.Anusiewicz), Wrocław: Uniwersytet Wrocławski 1991, s.61-65.

Maliszewski B.: Metafora i aksjologia: wzorzec człowieka w renesansowej literaturze parenetycznej, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2009.

Puzynina J., Pajdzińska A.: Etyka słowa, w: O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, red. J. Miodek, Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej 1996, s. 35-45.

Puzynina J.: O warunkach udanej komunikacji językowej, w: Etyka międzyludzkiej komunikacji, red. J.Puzynina, Warszawa: Wydawnictwo Semper 1993, s. 21-23.

Wojciechowski E.: O logice przymiotników, „Kwartalnik Filozoficzny” 43(2015), z. 1, s. 15-33.

Published
2019-10-29
Section
Articles