Child Symbolism in Spin as a Tool of Politics and Reinforcing Authority

  • Anetta B. Strawińska University of Bialystok
Keywords: manipulation; lies; lying; information speculation; media marketing; democratic newspeak; spin techniques; symbolism

Abstract

The aim of the article is to present linguistic mechanisms of manipulating the child symbolism in one of the most nefarious fake information techniques – i.e. spin. The threat comes from the fact that deliberate misinformation known as spin focuses not on the means of communication but on the relationship between the speaker and the listener. In recent years we have been observing an increasing media misinformation game unethically abusing the images of children as a tool of political struggle, especially before elections. The subject of analysis in this work is specifically child symbolism used by public persons as a prop for showing competence. The child has become the perfect vector for transmitting ideological messages embodying such values as: life, love, and freedom, as well as qualities such as: satisfying family life, self-sacrifice, altruism.

References

Alehno O.: Dzieci w propagandzie Putina, 2014, https://www.salon24.pl/u/ mysle/601696,dzieci-w-propagandzie-putina [dostęp: 20.04.2018].

Augustyn J. SJ, Uzdrowienie z poczucia krzywdy. Rozważania rekolekcyjne oparte na „Ćwiczeniach duchownych” św. Ignacego Loyoli. Fundament, Kraków: Wydawnictwo WAM 2012, otwarty dostęp: http://df dkalisz.jezuici. pl/jezeli-sie-nie-staniecie-jak-dzieci/ [dostęp: 20.04.2018].

Bartkowiak P., Kotulek D.: Cel: socjalistyczna mentalność. Indoktrynacja młodzieży wszeregach OH ZMP na terenie województwa zielonogórskiego, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej” 2010, nr 5-6 (114-115), s. 56-61.

Bralczyk J.: Manipulacja językowa, w: Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z.Bauer, E.Chudziński, wyd. 2, Kraków: Universitas 2000.

Cialdini R.: Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2000.

Cichosz M.: Wizerunek lidera politycznego, w: Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, red. M. Jezierski, Toruń: Wydawnictwo Duet 2004.

Cwalina W., Falkowski A.: Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005.

Domagała M.: Spin jako sztuka manipulacji przekazem medialnym, Poznań: Wydawnictwo Rys 2015.

Friedrich R.: Arka Noego – Ja jestem, 2000, http://www.tekstowo.pl/piosenka,arka_noego,ja _jestem.html [dostęp: 20.04.2018].

Głowiński M.: Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków: Universitas 2009.

Głowiński M.: Nowomowa władzy. Pisomowa czyli o wolnoamerykance językowej, „Polityka” 2006, nr 50: Dodatek, Niezbędnik inteligenta, s. 14-18.

Jarosiński Z.: Socrealizm dla dzieci, „Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1998, nr 6 (54), s. 69-86.

Jaroszyński P.: Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek 1993.

Jeziński M.: Wizerunek polityczny jako element strategii wyborczej, w: Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2005, s. 115-132.

Kopaliński W.: Słownik symboli, Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM 2006.

Le Bon G.: Psychologia tłumu: studium powszechnego umysłu, tłum. B. Kaprocki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2006.

Łatka R.: Pawlik Morozow. Dziecko radzieckiej propagandy, 2016, https://menway.interia.pl/his toria/news-pawlik-morozow-dziecko-radzieckiej-propagandy,nId,2232644 [dostęp: 20.04.2018].

Młynarska K.: Zarządzanie wizerunkiem. Proces kreowania wizerunku. „Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae” 1(2011), nr 15, s. 142-154.

Osęka P.: Towarzysze lubią dzieci, 2010, http://www.focus.pl/artykul/towarzysze-lubia-dzieci [dostęp: 20.04.2018].

Paluch A.: Public Relations – Spin, 2017, http://stacjakultura.pl/2017/10/16/ public-relations-spin/ [dostęp: 20.04.2018].

Pawełczyk P.: Rekwizyt w teatrze politycznym, „Studia Politologiczne”, vol. 24: „Marketing polityczny i komunikowanie polityczne. Nowe zjawiska, nowe wyzwania”, red. J. Garlicki, Warszawa: Wydawnictwo Elipsa 2012, s. 72-86.

Puzynina J.: Język wartości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1992.

Puzynina J.: Słowo − wartość − kultura, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1997.

Rogaliński P.: Jak politycy nami manipulują?, cz. 1: Zakazane techniki, Łódź: Wydawnictwo „Sorus” 2012.

Strawińska A.B.: Autopromocja współczesnych polityków – językowe i pozajęzykowe mechanizmy na wybranych przykładach, w: Odkrywanie słowa – historia i współczesność, red. U. Sokólska, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2015, s. 469-494.

Strawińska A.B.: Celebrytyzm a dziecko. Autopromocyjne strategie wykorzystujące wizerunek dziecka w polskim show-biznesie, w: Współczesny i dawny obraz dziecka w języku, red. L. Mariak, J. Rychter, Szczecin: Volumina.pl 2017, s. 277-293.

Strawińska A.B.: Kreowanie znaczeń we współczesnej nowomowie, w: PRL-owskie re-sentymenty, red. A. Kisielewska, M. Kostaszuk-Romanowska, A. Kisielewski, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra 2019, s. 307-330.

Strawińska A.B.: Manipulacja obrazem dziecka we współczesnym dyskursie medialnym, „Kronikarz Podlaski” 2018, nr 3, s. 159-187.

Szulczewski M.: Informacja i współdziałanie, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza 1982.

Wierzbicka A.: Prototypy i inwarianty, w: tejże, Język –umysł – kultura, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1999.

Published
2019-10-29
Section
Articles