Interior and furniture designs presented at the exhibition “Architecture and Interiors in Garden Settings” in Krakow in 1912

  • Agata Wójcik Pedagogical University of Kraków
Keywords: interior design; furniture; applied arts; Krakow

Abstract

The aim of this study is to analyze the architecture of residential interiors and furniture making presented at the exhibition in 1912, to indicate the sources of inspiration for designers and to place them in the context of foreign furniture making. The sources of information were the exhibition catalog, press articles, and the archival materials stored in the National Archives in Krakow that had not been used so far, as well as photographs from the collections of the Print Room of the Academy of Fine Arts in Krakow and the Museum of the Jagiellonian University.

The interiors and furniture presented by the artists from the society for Polish applied arts (TPSS) at the Krakow exhibition in 1912 perfectly matched the trends prevailing in designing around 1910. How far they were from the curvy-line Art Nouveau. The designers consciously and creatively used their native tradition, especially the furniture making of the Biedermeier period and folk art. On the one hand, Polish artists drew from the architecture of manor interiors, and on the other they were close to the inspiration of an English home. Their projects can be compared with the works of Austrian artists from the circle of the Vienna Workshop and German artists associated with the Deutscher Werkbund. They were a harbinger of simplified, geometrized, folk-inspired, influencing the beauty of the material, Polish furniture of the interwar period. The equipment for the house of a worker and a craftsman being an example of cheap furniture was characterized by solidity, modesty, operating with economical, but noble forms, inspired by folk ornamentation. They were the beginning of attempts by Polish designers to create minimalist, functional, solid and cheap equipment that were continued in the interwar period.

References

Barucka E., W szkatułkach ogrodów. Europejski ruch miast ogrodów 1903-1930, Warszawa 2014.

Dienstl-Dąbrowa M., O dworek polski (Uwagi z powodu krakowskiej wystawy architektonicznej), „Kurier Warszawski” 1912, nr 35.

Dienstl-Dąbrowa M., Wystawa architektoniczna w Krakowie, „Biblioteka Warszawska” 1912, t. 4.

Jaroszyński T., Wystawa architektoniczna w Krakowie, „Kurier Warszawski” 1912, nr 234.

Łomnicka K., Józef Sperling (1884-1949) – przedsiębiorca i innowator, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2015, nr 10, s. 368.

Matyaszewska E., Przestrzeń kawiarni i przestrzeń sztuki. Jama Michalika w Krakowie, fin de siècle i Młoda Polska, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2015, nr 10.

Muthesius H., Sztuka stosowana i architektura, Kraków 1909.

Richard Riemerschmid vom Jugendstil zum Werkbund. Werke und Dokumente. Eine Ausstellung der Architektursammlung der Technischen Universität München, des Münchner Stadtmuseums, des Germanischen Nationalmuseums Nürnberg, Hrsg. W. Nerdimger, B.-V. Karnapp, München 1982, s. 194-205.

Rozstrzygnięcie konkursu, „Czas” 1907, nr 126.

Sieradzka A., „Dworkowe” wnętrza Józefa Czajkowskiego, [w:] Dwór polski w XIX wieku. Zjawisko historyczne i kulturowe, red. T. Hrankowska, Warszawa 1995, s. 44.

Sieradzka A., Początki awangardy w meblarstwie polskim 1904-1914, [w:] Studia z architektury nowoczesnej, t. 2, red. J. Kucharzewska, J. Malinowski, Toruń 2007.

Szczerski A., Cztery nowoczesności. Teksty o sztuce i architekturze polskiej XX wieku, Kraków 2015.

V. Sprawozdanie Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana” w Krakowie r. 1907, Kraków 1908.

Warchałowski J., Dawniej i dzisiaj, „Przegląd Techniczny” 1911, nr 34.

Wolska K., Inspiracje i wzorce w projektach meblarskich Karola Tichego, [w:] O rzeczach pięknych. Rzemiosło artystyczne na przestrzeni wieków, red. A Bender, M. Wrześniak, Lublin 2015, s. 199-205.

Wolska K., Karol Tichy (1871-1939). Artysta i pedagog, praca doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. Agnieszki Bender, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2015, s. 46.

Wolska K., Karol Tichy, twórca Spółdzielni „Ład”, w poszukiwaniu „polskiego stylu narodowego” w wyposażeniu wnętrz, [w:] Sztuka i dyplomacja. Związki sztuki i polskiej dyplomacji w okresie nowożytnym, red. M. Kuhnke, A. Badach, Warszawa 2013, s. 185-191.

Wyganowska W., Karol Zyndram Maszkowki (1868-1938). Artysta – działacz – pedagog, praca doktorska napisana pod kierunkiem Andrzeja Jakimowicza, Uniwersytet Warszawski, 1977, s. 139.

Wystawa architektury i wnętrz w otoczeniu ogrodowem, Kraków 1912.

Wystawa architektury i wnętrz w otoczeniu ogrodowym w Krakowie, w r. 1912, „Czasopismo Techniczne” 1912, nr 28.

Za-mieszkanie 2012. Miasto ogrodów, miasto ogrodzeń. W stulecie „Wystawy architektury i wnętrz w otoczeniu ogrodowem”, red. D. Jędruch, Kraków 2012.

Zientara M., Wystawa architektury i wnętrz w otoczeniu ogrodowym w Krakowie w 1912 r., „Krzysztofory. Zeszyty Naukowe Muzeum Historycznego Miasta Krakowa” 1991, nr 18, s. 100-110.

Published
2019-10-24
Section
Articles