Heraclitus in Elzenberg’s Interpretation. Part I: What Mistakes Could the Author of The Trouble with Existence Have Easily Avoided, if only He Had Valued the Sources more than Diels’ Collection and Trusted Them and Himself more?

  • Wojciech Wrotkowski Institute of Philosophy and Sociology of the Polish Academy of Sciences
Keywords: ancient philosophy; presocratics; translation; interpretation of sources; Heraclitus; Diels; Elzenberg

Abstract

The article contains a philological and philosophical verification of a „sketch of a translation” of the fragments of the book of Heraclitus of Ephesus, which Henryk Elzenberg made before the year 1921. Elzenberg did not base his own attempt to translate maxims of the Ephesian sage on their sources, but on the third edition of the collection Die Fragmente der Vorsokratiker (19123) compiled by Hermann Diels, who had four times edited and variously translated excerpts from the original passages.

In order to best evaluate and verify Elzenberg’s „sketch of a translation”, the author has quoted – in succession – (1) the Greek sources, (2) his own translations of them, (3) Diels’ versions of the Greek texts of the Ephesian’s fragments analyzed here, (4) Diels’ German translations of them and – against all of these – (5) Elzenberg’s attempts at translation.

The methodology used in the article has facilitated the formulation of a conclusion that although the young Elzenberg was faithful to his own principle of reading nothing whatsoever „meekly” – without overlooking the translations of the German philologist – nevertheless, on strictly philological grounds, he unwittingly fell victim to Diels’ „helplessness”, because in fact nothing in his „sketch of a translation” of Heraclitus’ aphorisms provides evidence that (1) he discovered – or at least presaged – any „connection” (Zusammenhang) between them, or that (2) he formulated on the basis thereof any philosophical conclusions, reflecting the Ephesian’s thought. The best proof of this emerges from a comparison of fragment B67 with maxim B53 based on the sources and the translations.

References

Arystoteles, Polityka, przeł., słowem wstępnym i komentarzem opatrzył L. Piotrowicz, wstępem poprzedził M. Szymański, w: tenże, Dzieła wszystkie, t. VI. Warszawa: PWN 2001, s. 7-226.

Auerbach M., Golias M., Gramatyka grecka, Warszawa: PWN 19854.

Bernays J., Neue Bruchstücke des Heraklit von Ephesus (18541), w: tenże, Gesammelte Abhandlungen, hrsg. von H. Usener, erster Band, Berlin: Verlag von Wilhelm Hertz 1885, s. 74-101.

Bocheński J.M., Rady Starego Filozofa, „W drodze” 9(1992), z. 229, s. 89-90.

Bocheński J.M., Ostrożność, w: tenże, Podręcznik mądrości tego świata, Kraków: Philed 19944, s. 63-70.

Chesterton G.K., The Diabolist, w: tenże, Tremendous Trifles, London: Methuen&Co. 1909, s. 225-231.

Chodorowski J., Niemiecka doktryna gospodarki wielkiego obszaru (Grossraumwirtschaft): 1800-1945, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1972.

Cleve F.M., Understanding the Pre-Socratics: Philological or Philosophical Reconstruction?, „International Philosophical Quarterly” 3(1963), z. 3, s. 445-464.

Cleve F.M., The Giants of Pre-sophistic Greek Philosophy. An Attempt to Reconstruct Their Thoughts, The Hague: Martinus Nijhoff 19692 (19651).

Denifle H., OP, Luther und Luthertum in der ersten Entwicklung. Quellenmäßig dargestellt. Zweite, durchgearbeitete Auflage. Erster Band (I. Abteilung), Mainz: Franz Kirchheim 1904.

Die Fragmente der Vorsokratiker, griechisch und deutsch von H. Diels, Neunte Auflage hrsg. von W. Kranz, Erster Band, Berlin: Weidmannsche Verlagsbuchhandlung 19609.

Diels H., Die Fragmente der Vorsokratiker, griechisch und deutsch, dritte Auflage, erster Band, Berlin: Weidmannsche Buchhandlung 19123 (19031, 19062).

Early Greek Philosophy, vol. III: Early Ionian Thinkers, Part 2, ed. and translated by A. Laks, G.W. Most in collaboration with G. Journée and assisted by L. Iribarren, Cambridge-London: Harvard University Press 2016.

Elzenberg H., Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2002.

Fragmenta philosophorum graecorum. Collegit, recensuit, vertit, annotationibus et prolegomenis illustravit, indicibus instruxit F.G.A. Mullachius. Poeseos philosophicae, caeterorumque ante Socratem philosophorum quae supersunt, Parisiis: Editore Ambrosio Firmin Didot 1860.

Gleize J.-M., Prawdziwe oblicze Lutra, przeł. Ł. Kluska, Katolicki Instytut Apologetyczny im. św. Tomasza z Akwinu 2017.

Gomperz T., Zu Heraklit’s Lehre und den Ueberresten seines Werkes, Wien: In Commission bei Carl Gerold’s Sohn 1887.

Gomperz T., Griechische Denker. Eine Geschichte der antiken Philosophie, siebente Lieferung, Leipzig: Verlag von Veit&Comp. 1898.

Grisar H., SJ, Luther. Drei Bände – Zweiter Band: Auf der Höhe des Lebens, Freiburg im Breisgau: Herdersche Verlagshandlung 1911.

Heracliti Ephesii Reliquiae, recensuit I. Bywater, Oxonii: e Typographeo Clarendoniano 1877.

Heraklit z Efezu, [Fragmenty w tłumaczeniu Henryka Elzenberga (1921)], Z rękopisu odczytał R. Zaborowski. „Heksis” 16-17(1998), z. 3-4, s. 3-9.

Hippolytus, Refutatio omnium haeresium, ed. by M. Marcovich, Berlin-New York: Walter de Gruyter 1986.

Hippolytus, Werke, dritter Band: Refutatio omnium haeresium, hrsg. von P. Wendland, Leipzig: J.C. Hinrichs’sche Buchhandlung 1916.

Kahn C.H., The Art and Thought of Heraclitus, Cambridge: Cambridge University Press 2001 (19791).

Kahrs H., Od „gospodarki wielkoprzestrzennej” do „nowego porządku”. O strategicznej orientacji elit niemieckich w latach 1932-1943, w: Nazizm, Trzecia Rzesza a procesy modernizacji, red. H. Orłowski, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie 2000, s. 465-495.

Kirk G.S., Heraclitus. The Cosmic Fragments, edited with an introduction and commentary, Cambridge: Cambridge University Press 19622 (19541).

Luter M., Sendbrief vom Dolmetschen – Okólnik o tłumaczeniu (1530), przeł. A. Hnidiuk, E. Wantuch, „Roczniki Humanistyczne” 59(2011), z. 5, s. 209-224.

Luther M., Sendbrief vom Dolmetschen, w: D. Martin Luthers Werke, Kritische Gesamtausgabe. 30. Band, 2. Abteilung, Weimar: Hermann Böhlaus Nachfolger 1909, s. 632-646.

Luther M., Werke, Kritische Gesamtausgabe. Briefwechsel. 2. Band, Weimar: Hermann Böhlaus Nachfolger 1931.

Mansfeld J., Heresiography in Context: Hippolytus’ Elenchos as a Source for Greek Philosophy, Leiden–New York–Köln: E.J. Brill 1992.

Mansfeld J., Insight by Hindsight: Intentional Unclarity in Presocratic Proems, „Bulletin of the Institute of Classical Studies” 1995, nr 40, s. 225-232.

Most G.W., Πόλεμος πάντων πατήρ. Die Vorsokratiker in der Forschung der Zwanziger Jahre, w: Altertumswissenschaft in den 20er Jahren. Neue Fragen und Impulse, hrsg. von H. Flashar, Stuttgart: Franz Steiner Verlag 1995, s. 87-114.

Narecki K., Logos we wczesnej myśli greckiej, Lublin: RW KUL 1999.

Schmitt C., Völkerrechtliche Grossraumordnung mit Interventionsverbot für raumfremde Mächte: ein Beitrag zum Reichsbegriff im Völkerrecht, Berlin: Deutschen Rechtsverlag 1939.

Schmitt C., Porządek wielkoobszarowy w prawie międzynarodowym z zakazem interwencji dla sił obcych danemu obszarowi. Przyczynek do pojęcia Rzeszy w prawie międzynarodowym, przeł. Bogdan Baran, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia 2018.

Sölter A., Das Großraumkartell. Ein Instrument der industriellen Marktordnung im neuen Europa. Herausgegeben vom Zentralforschungsinstitut für nationale Wirtschaftsordnung und Großraumwirtschaft, Dresden, Dresden: Meinhold Verlagsgesellschaft 1941.

Szasz T., The Hazards of Truth-Telling, „The Freeman” 49(1999), z. 9, s. 38-39.

Wrotkowski W., Ὀνομάζεται καθ' ἡδονὴν ἑκάστου. Weryfikacja stanu badań nad fragmentem B67 Heraklita z Efezu, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 3(2003), z. 5, s. 77-135.

Wrotkowski W., Jeden wieloimienny. Bóg Heraklita z Efezu, Nowa Wieś k. Torunia: Wydawnictwo Rolewski–Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii i Socjologii 2008.

Zdrenka M.T., Uwagi o Elzenbergowskim pojęciu walki. Na marginesie „Kłopotu z istnieniem”, w: Elzenberg – tradycja i współczesność, red. W. Tyburski, R. Wiśniewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2009, s. 201-210.

Φιλοσοφούµενα ἢ κατὰ πασῶν αἱρέσεων ἔλεγχος. Philosophumena sive haeresium omnium confutatio. Opus Origeni adscriptum e codice parisino productum recensuit, latine vertit, notis variorum suisque instruxit, prolegomenis et indicibus auxit P. Cruice, Parisiis: Excusum in typographeo imperiali de auctoritate imperatoris 1860.

Ὠριγένους φιλοσοφούµενα ἢ κατὰ πασῶν αἱρέσεων ἔλεγχος. Origenis Philosophumena sive Omnium haeresium refutatio, e codice Parisino nunc primum edidit E. Miller, Oxonii: e Typographeo Academico 1851.

Published
2019-10-24
Section
Articles